1. Základní škola Říčany

1. 12. 2017

Bádám, bádáš, bádáme!, Deutsch macht uns Spaß aneb Němčina nás baví, Halloweenské pečení, Poděkování rodičům

Bádám, bádáš, bádáme!

Při hledání souvislostí žák – vědec jsme narazili na BOV neboli na badatelsky orientovanou výuku, kterou je vhodné využívat zejména u přírodovědných předmětů. A co to vlastně je? Při této formě výuky se žák stává vědcem a pracuje vědeckými metodami. Některé děti naší školy měly tu možnost se vědci stát. Jak vlastně vědec pracuje? Vytváří si hypotézu čili jakýsi předpoklad a stanovuje si výzkumnou otázku - co dokážu zjistit teď a tady? A pak přijde to nejdůležitější - samotná práce, sběr vzorků, měření, vážení, ověřování, no zkrátka „experimentování“. A na závěr zpracování a vyhodnocení výsledků. Že vám to něco připomíná? Výzkum, vědec, experiment, Nobelova cena apod….?

Jak se vůbec stalo, že měníme žáky ve vědce? Naše škola spolu s některými dalšími školami Středočeského kraje se zapojila do projektu na podporu Badatelsky orientované výuky na školách a s podporou odborníků z Muzea Říčany se někteří naši pedagogové podílejí na výuce touto formou.

I přes občasné problémy je práce velice zajímavá a obohacující. Rozvíjí samostatnost, tvořivost a motivaci žáků k řešení otázek, které se objevují. V projektu pokračujeme dále, bádáme a žáci dál budou pracovat vědeckými metodami. Náš cíl : žák = vědec J

 

Jana Kolková a Dana Heřmánková

 

Deutsch macht uns Spaß aneb Němčina nás baví

Aby toto platilo i pro naše žáky, snažíme se o zpestření výuky tohoto cizího jazyka. Již na začátku září se jako každý rok uskutečnila ve spolupráci s Koordinačním centrem Tandem Plzeň v sedmých třídách tzv. jazyková animace. Cílem dvou hodin plných her, pohybu a aktivního používání němčiny bylo odstranit počáteční obavy z nového jazyka a naopak podpořit chuť se jej učit.

Díky získaným kontaktům ze studijních pobytů učitelů v rámci programu Erasmus + čeká část osmáků a deváťáků v hodinách NJ novinka: možnost vyzkoušet si praktické užívání jazyka při komunikaci s vrstevníky z gymnázií v Polsku. V říjnu si tak osmáci vyměnili seznamovací emaily v němčině s žáky gymnázia v Gdaňsku. Deváťáci zas vedli seznamovací videohovor s gymnazisty z Leborgu. Následovat budou další jazykové aktivity s pomocí elektronických médií, při nichž se budou polští a naši žáci vzájemně německy seznamovat se zvyky či pokrmy dané země, s městy, odkud žáci pocházejí, a se životem svých vrstevníků v sousední zemi.

V němčině se mají naší žáci možnost také zdokonalovat v  německém klubu působícím v rámci Centra volného času - Domina. Zde si skupinka složená z osmáků a deváťáků každé pondělí cvičí a prohlubuje své znalosti němčiny za pomoci her, hudebních videoklipů či krátkých filmů. Na podzim vyrazili společně s dalšími svými spolužáky, kteří projevili zájem, do Prahy na Festival německého filmu Das Filmfest 2017. Nejúspěšnější německá komedie minulého roku „Vítejte u Hartmannů“ opravdu přinesla slibovanou zábavu a prohloubila slovní zásobu o několik nespisovných slov 😊.

Rádi bychom i v tomto roce u nás přivítali v rámci projektu Europa macht Schule! studenty z německy mluvících zemí, kteří během svého studijního pobytu v ČR seznamují žáky českých škol s kulturou svých zemí. Možnost blíže poznat německy mluvící země budou mít žáci vyšších ročníků i v červnu díky zájezdu, jehož hlavním cílem je Vídeň. Cestou se zastaví i v Salzburgu, navštíví zdejší solné doly a také Orlí hnízdo, ležící v nedalekém Německu.

Vyučující NJ

 

Halloweenské pečení

Místo hodiny anglické konverzace v 9.ročníku jsme si svátek Halloween přiblížili pečením tradičních amerických dýňových sušenek. Nebylo to tak jednoduché, jak se zprvu zdálo. Po neúspěšné snaze naší nové americké učitelky Bethany sehnat v běžném obchodě dýňové pyré jsme si ho nakonec museli připravit sami doma z dýně ze zahrady, což nebyl až takový problém. V den pečení jsme pak nastoupeni ve školní kuchyňce diskutovali o rozdílnosti mouky, kterou si jednotlivé skupinky žáků k pečení přinesly. V Americe nemají totiž naši hladkou, polohrubou a hrubou, ale mají jen jeden druh (nejvíc se podobá naší hladké mouce). Když jsme pak potřebovali mouku, cukr a další ingredience odměřit, nemohla Bethany pochopit, že nemáme „measuring cup“ - odměřovací hrnek. Tedy přesně řečeno takový hrnek, který používají v Americe – hrnek s dlouhým držadlem (vypadající trochu jako pánvička), kde nejsou žádné jednotky naznačené. Nemuseli jsme tedy řešit rozdílné jednotky hmotnosti (libry a unce), ale zato troubu jsme podle receptu měli rozpálit na 320 stupňů Fahrenheita (bystří chlapci vyhledali převod – 160 stupňů Celsia). Vše se nakonec podařilo a  pak už jsme si jen pochutnávali J

Jitka Fáberová

 

Vážení rodiče,

děkujeme Vám za podporu, kterou nám poskytujete v podobě sběru starého papíru. Letošní školní rok je výjimečný, během dvou měsíců jste přinesli tolik, co vloni za 5 měsíců!  Proto jsem také upravil pravidla ve prospěch sběračů. Nová pravidla odměňování jsou uvedena na webu školy. Pokud budeme pokračovat v tomto trendu, určitě obsadíme místo na stupních vítězů.

Děkujeme za podporu!!

Pavel Bednář, ředitel školy

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena