Historická budova říčanského nádraží patří městu!

28. 4. 2017

Po přibližně tříletém jednání s Českými drahami patří tato historicky významná stavba městu. Za budovu byla zaplacena částka 7,1 mil. korun. Říčaňáci v minulém roce koupi jednoznačně podpořili prostřednictvím elektronického hlasování Řídím Říčany. Zde také hlasovali o jejím dalším využití.

„Po dlouhých letech vyjednávání jsme konečně převzali historickou budovu říčanského nádraží. Budovu, která je pro mnohé Říčaňáky opředena kouzelnou nostalgií,“ popisuje starosta Vladimír Kořen (Klidné město) a dodává: „Při rekonstrukci železničního koridoru se posunulo nástupiště o několik set metrů blíž Praze a nádražní budova pozbyla svého původního významu. Musíme najít nové využití.“

 

Nádražní budova za Rakouska - Uherska

Koupě budovy byla financována z rozpočtu města. Kryta je úvěrem na nákup nemovitostí s výhodnou úrokovou sazbou. Na otázku, co všechno město získalo, odpověděl vedoucí odboru investic a správy majetku Evžen Heyrovský: „Koupili jsme celou nádražní budovu, která má dvě podlaží a sklepení. Podlahová plocha je 1118 metrů čtverečných. V budově jsou 4 nájemní byty, velká čekárna, toalety, ale je tam také místnost, kterou ještě využívá správa železniční dopravní cesty.“

„V prostoru suterénu se nacházejí zajímavé sklepy s klenbovými stropy. Mohly by zde vzniknout atraktivní prostory pro komerční využití. Dovedu si zde představit jazzový klub, vinárnu a podobně,“ doplnil projektový manažer a radní David Michalička (Klidné město), který vedl jednání za vedení radnice společně s odborem investic.

Odbor investic a správy majetku právě zpracovává investiční záměr, který by měl odhadnout předpokládanou výši investic na rekonstrukci objektu. Už teď je jisté, že tato částka bude v řádech několika milionů. Zadání záměru vyplynulo z hlasování občanů. Ještě před koupí objektu v roce 2016 nechala říčanská radnice hlasovat občany o koupi a využití. Zapojilo se tehdy 652 lidí. Vítěznou variantu - kavárna, čajovna a městské byty tehdy podpořilo 50 % hlasujících. Na druhém místě skončila služebna městské policie a na třetím půjčovna kol a koloběžek. Kombinaci kavárny, bytů a sídla městské policie také připouští studie, kterou má město k dispozici.

Do roku 2008 se zde nacházela čekárna a prodej jízdenek. Po rozsáhlé rekonstrukci železničního koridoru se prodej jízdenek přesunul do prodejny Pont v podchodu. Tuto novinku České dráhy premiérově zavedly právě v Říčanech, po vzoru trendu evropských měst. Cestujícím však čekárna chyběla i přes to, že intervaly mezi vlakovými spoji se zkrátily. Vybudována byla dodatečně v rondelu, kde vzniklo i infocentrum města s prodejem jízdenek.

Stavba železniční tratě Praha-Benešov roku 1869 měla zásadní význam pro růst města i vznik říčanské rekreační oblasti. O pět let později získaly Říčany svoji první přízemní nádražní budovu. Ta byla už roku 1894 přestavěna na patrovou. Nádraží tehdy stálo stranou města v nezastavěné oblasti mezi poli. Dnes je budova uprostřed stále rostoucího města. Stanice je zahrnuta do dopravního modelu příměstské dopravy s velmi hustou dopravní obsluhou. S metropolí ji v pracovní dny spojí obousměrně na 140 spojů.

Kateřina Lauerová,

tisková zpráva města Říčany

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena