Je výstavba přeložky silnice II/107 před dostavbou pražského okruhu opravdu dobrý nápad?

29. 8. 2016

Klidný Tehov a okolí, z.s.

V Říčanském kurýru červenec-srpen 2016/V Zápraží 7–8/2016 byl uveřejněn článek na téma dopadů odsunutí dostavby Pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice na dopravní situaci Říčanska, a to včetně nebezpečí případné dřívější realizace záměrů Středočeského kraje na výstavbu přeložek silnice II/101 v oblasti Pacova a silnice II/107 vedené kolem Tehova mezi sjezdem na patnáctém kilometru dálnice D1 a silnicí I/2. 

V návaznosti na v článku zmíněnou petici osadního výboru Pacov proti přeložce silnice II/101 bychom rádi informovali, že rovněž proti záměru přeložky silnice II/107 se postavila část obyvatel Tehova a také několika okolních obcí. Z této iniciativy vznikl v dubnu tohoto roku spolek Klidný Tehov a okolí, z.s., který dnes čítá přes 60 členů. Hlavním cílem spolku je dosažení zlepšení dopravní situace v Tehově bez realizace záměru přeložky silnice II/107. Spolek uspořádal v květnu besedu s občany Tehova, vydal a distribuoval leták zabývající se možnostmi řešení dopravní situace v Tehově a okolí, zorganizoval petici „Nechceme Tehovskou spojku“. Tuto petici, která bude v blízké době předána vedení obce Tehov, podepsalo již několik set obyvatel a majitelů nemovitostí v dotčeném území.

Náš spolek zcela zásadně nesouhlasí s případnou realizací záměru přeložky silnice II/107 před dostavbou pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice a jeho uvedením do provozu. Existuje zde totiž velké riziko, že by se tato přeložka stala náhradní trasou za tento úsek pražského okruhu s enormním nárůstem intenzity dopravy včetně dopravy tranzitní. Rovněž lze předpokládat výrazné zvýšení intenzity dopravy se všemi negativy v navazujícím území dále na Mukařov a Český Brod směrem k hradecké dálnici D11. Dopad na toto území není dostatečně zohledňován. Dále náš spolek považuje přístup spočívající v plánování a realizaci přeložek silnic druhých, tedy nižších tříd před realizací pražského okruhu, který je dálnicí, za chybný. Náš spolek proto navrhuje provedení vyhodnocení dopravní situace Říčanska, včetně případných návrhů záměrů přeložek silnic druhé třídy, až po vybudování této části pražského okruhu. Pražský okruh totiž představuje páteřní komunikaci určující dopravní toky na území Říčanska a přeložky silnic druhých tříd „pouze“ komunikace na něj dopravně navazující. Mohlo by se tak stát, že dopravní situace bude vyžadovat jiné dopravní řešení, a tedy finanční prostředky v řádu minimálně stovek milionů korun na dosud plánované přeložky silnic druhé třídy by byly vynaloženy neefektivně a zbytečně. Nehledě na nevratné změny mající negativní vliv na kvalitu životního prostředí, krajinu a zdraví obyvatel.

Území na východ od Říčan totiž představuje jeden z nejkrásnějších a nejzachovalejších částí přírody v zázemí Prahy, který plní mimo jiné rekreační funkci nejen pro místní obyvatele, ale také právě pro Pražany. Toto území je rovněž výrazně méně postiženo výstavbou průmyslových a skladových areálů, než území blíže ku Praze. Výstavbou přeložky silnice II/107 by se toto mohlo změnit se všemi s tím spojenými negativy.

Jsme si vědomi toho, že v současnosti neexistuje pro Říčansko „jednoznačně dobré řešení“ dopravní situace. O to více tedy musíme zvažovat možné důsledky a nevratné změny, které by mohly zbytečně uspěchanými kroky nastat.

 

Klidný Tehov a okolí, z.s.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena