Kola, auta, autobusy

28. 4. 2017

Sedm otázek pro Davida Michaličku

Naše město se v těchto dnech potřetí zapojuje do celostátní soutěže Do práce na kole. Cyklisté, koloběžkáři, ale i chodci nebo běžci měří své síly, kolik toho zvládnou bez auta. V Říčanech, podobně jako jinde v republice, jsme se dostali do bludného kruhu. Vlastní pohodlnost a zvýšené životní tempo nás přivedly do situací, kdy usedáme do automobilu proto, aby naše děti neohrozila auta jiných řidičů. Nejmladší generace nemají výdrž chodit pěšky. V zimě nás trápí i kvůli husté dopravě smog. Co s tím? Dokážeme v Říčanech pozměnit životní styl, plánují se na radnici kroky, které ke změnám povedou? Zeptali jsme se radního a sportovce, koordinátora Do práce na kole v Říčanech, Davida Michaličky (Klidné město).

V dubnovém Kurýru jste zmiňoval některé z novinek pro cyklisty v Říčanech, mimo jiné i chystaný projekt cyklostezky Mnichovice–Kolovraty. Kdy by mohla být uvedena do provozu?

Já pevně věřím, že příští rok, tedy v roce 2018, postavíme alespoň větší část úseku z Kolovrat do Světic. Snaha bude pokračovat i dál přes Všestary do Mnichovic, ale tam je příprava více v rukou tamních obcí. Celá věc závisí ale na získání potřebných povolení (aktuálně jsou žádosti na stavebním úřadu) a hlavně finančních prostředků. Žádosti o dotaci se budou podávat na podzim 2017.

Aby řidiči nemuseli vjíždět do samého centra města, přibylo parkoviště v Olivově ulici.  A chystají se další. Kde přesně?

Dalších asi třicet míst už vzniklo na Komenského náměstí, mezi bývalým kinem a stavebním úřadem. Připravujeme mimo jiné investiční záměry parkoviště v Olivově ulici před zahradou gymnázia nebo parkovací plochu pro nádraží. Současně se objevují zájemci z řad společenství vlastníků jednotek v bytových domech, kteří si chtějí vlastními silami budovat stání u svých domů a řešit tak problém s parkováním.

Jaká je situace kolem školních autobusů – budou?

Intenzivně tento projekt připravujeme, jednáme s regionálními dopravci a čerpáme zkušenosti z prvních, již fungujících projektů v okolí. Rádi bychom alespoň zkušební provoz spustili v tomto roce.

Kudy se plánuje trasa těchto autobusů?

Trasy školních autobusů vychází z rozdělení města na školské obvody. Autobus do každé školy bude svážet děti z území, které je pro danou školu spádové.

U autobusů MHD je situace taková, že spojů v dopravní špičce jezdí málo. V některých denních dobách zase vynikne, jak je velikost autobusů naddimenzovaná. Hledáte řešení?

Ano, snažíme se průběžně počty spojů optimalizovat, nasloucháme občanům i dopravcům. Při stávajícím systému financování veřejné dopravy, ale i vzhledem k hustému provozu a kapacitě komunikací v Říčanech, je zatím dostatečně fungující MHD obtížně dosažitelná. Přesto si necháváme navrhnout a ocenit i „optimální“ variantu pro celé město. Chceme ovšem začít školními autobusy. Pokud se osvědčí a poptávka poroste, lze systém rozšiřovat.

Lokalita nad nádražím a kolem Olivovny je o víkendu téměř bez autobusového spojení. Může s tím město něco dělat?

Souvisí to s předchozí odpovědí. Dostatečná frekvence spojů a vyšší hustota zastávek, které by asi vedly k pravidelnému využití autobusů, by znamenaly velmi vysokou finanční zátěž, kterou si město nemůže zatím dovolit. Opakuji, že začneme střízlivým projektem a v případě úspěchu jej budeme dál stavět.

Chystáte v oblasti dopravy nějakou další novinku?

Chceme v letošním roce rozjet službu Senior Taxi. Starší lidé si budou moci objednat odvoz z domova na jiné místo v Říčanech a zpět, poplatek bude symbolický, většinu nákladů ponese město.

Ptala se Renata Skalošová

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena