MAP V ORP Říčany

1. 9. 2017

Každý je na něco chytrý - rozhovor s Petrou Kobrovou

Často se ve školách nedaří podporovat děti v jejich silných stránkách a rozvíjet to, co umí, v čem jsou dobré. Příkladem budiž žáček druhé třídy – jde mu matematika. Ve všem je první, všechno spočítá, poradí si i se složitějšími případy. Paní učitelka je však z něj zoufalá. Neví, co si s ním počít, když je s prací brzy hotov. Ostatní děti potřebují více času. Dá mu tedy další list s úkoly navíc. Chlapeček příklady zase rychle spočítá. Paní učitelka mu dá další a další. Úkoly, které mu jdou, které už ho dál neposouvají, pro malého kluka je to trošku trest. Kdyby se tolik nesnažil, kdyby nebyl tak rychlý, nemusel by počítat další nudné příklady. Možná začne trošku zlobit, číst si časopis pod lavicí…

Petra Kobrová

roce 2000 promovala na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze - obor Učitelství 1. st. ZŠ. Absolvovala několik seminářů a kurzů se zaměřením na práci s talentovanými dětmi. Pravidelně se účastní konferencí zaměřených na práci s nadanými. Ve škole vede výuku talentovaných dětí. Spolupracuje s Krajskou sítí podpory nadání jako krajský koordinátor péče o nadané za Středočeský kraj jako zástupce pedagogické veřejnosti.

 

Jaká je pravděpodobnost, že se chlapec přestane snažit a poleví?

Zmíněná situace by se mohla zařadit do kategorie „učebnicový příklad“. Pokud dítě v některém předmětu vyniká, má o něj pochopitelně větší zájem, snaží se překonávat překážky a pracovat ještě intenzivněji, protože ho to zkrátka baví. Když se mu nedostává přiměřených podnětů (stále stejné úlohy, jen je jich víc, dítě možná cítí, že pro paní učitelku je to komplikace), pravděpodobně vyrušovat začne.  Následkem může být demotivace k učení, vznik negativního vztahu k autoritám a pocity nespokojenosti. Nadané děti, jejichž vzdělávací potřeby nebyly rozpoznány, se ve škole projevují spíše negativně – odmítají školní práci, mohou být nedbalé, nechtějí se podřizovat ani spolupracovat, šaškují.

Může se stát, že se jeho zájem o matematiku a jeho možné nadání potlačí?

V této souvislosti je třeba mít na paměti, že škola není jediný faktor, byť významný, který hraje roli v podpoře nadaného dítěte. Výzkumy opakovaně prokázaly, že největší podíl má rodina.  Je nabíledni, že pokud dítě prokazuje nadání v matematice, má škola jistě více možností, jak tento potenciál rozvinout, než když se jedná například o sportovní či hudební talent. Podle mého názoru se spíše může stát, že takové dítě rezignuje na matematiku ve škole a svou zvídavost ukojí jinde – kroužky logiky, šachy, strategické hry, a podobně.

Jak by se měla podle vás učitelka v takové situaci zachovat?

Doporučovaných metod, přístupů a postupů je celá řada. V takto popsané situaci se jako nejefektivnější jeví mít připravené např. sady gradovaných úloh, případně „oříšky“ (náročnější úlohy například z matematických soutěží). Mnoha učitelům se osvědčilo mít ve třídě různé logické hry, které si děti mohou brát, když dokončí zadané úlohy. Další možností, ovšem časově a organizačně náročnější, je samostatná práce na projektu – nadané sítě může studovat nějaký problém formou projektu a ve chvíli, kdy má hotovou práci a ostatní ještě pracují, věnuje se svému individuálnímu projektu.

Je obtížné pro učitele v běžné základní škole podpořit potenciál některých dětí ve třídě?

Hodně záleží na okolnostech – kolik je ve třídě dětí, kolika z nich je třeba poskytnout podporu (ať už jsou to děti se specifickými poruchami učení či chování, nebo děti nadané), zda má učitel k dispozici asistenta. Od těchto a dalších faktorů se odvíjí náročnost individualizace přímo v hodině.

Co si vlastně představit pod pojmem „rozvoj potenciálu každého dítěte“?

Každý žák, zejména nadaný, se potřebuje každý den ve škole naučit něco nového.  Kromě učiva se jedná především o sociální kompetence a rozvoj postojů a způsobů chování, které dítěti umožní dosahovat úspěchů – pracovní návyky, stanovování rozumných cílů, podpora přirozených zájmů, podněcování zvídavosti, podpora samostatného myšlení, odolnost při nezdaru. Talent a potenciál má každé dítě a cílem výchovy je tento talent a potenciál všemožně podporovat.

Je podpora talentovaných dětí organizačně či administrativně náročná?

Každá podpora vyžaduje nasazení všech zúčastněných stran – školy, učitele, rodičů i samotného dítěte. Podle mých zkušeností hodně záleží na konkrétních jednotlivcích – podpora může být pouze formální a pak nezabere víc než hodinu měsíčně, nebo může být cílená, promyšlená a systematická a v tom případě učitel neuvažuje v intencích časové, potažmo administrativní náročnosti, ale jde po smyslu.

Jak je to s dětmi, které mají diagnostikovanou určitou poruchu učení? Mnohdy se na tyto děti pohlíží jako na ty „hloupější“. Neuniká díky této nálepce možnost rozvíjet i nadání těchto dětí?

Postupně bylo vyčleněno několik specifických skupin nadaných, kterým je věnována zejména v zahraničí výzkumná a poradenská pozornost a vámi zmíněný případ se řadí do skupiny nadaní s postižením a hendikepem nebo také děti s dvojí výjimečností. V tomto případě má důležitou roli rodina – jsou to rodiče, kteří znají své dítě nejlépe a mohou tak učitele upozornit, že jejich dítě v nějaké oblasti vykazuje známky nadání, pokud to učitel nezaznamená. Diagnózu ale provádí vždy psycholog. Ve škole je potřeba dítě podporovat jak v rozvíjení jeho silných stránek, tak zároveň v posilování těch slabších.

Již jste zmínila důležitou roli rodiny, můžete být konkrétnější?

Hlavním úkolem rodičů je maximalizovat potenciál schopností a myšlení dětí tak, aby ve škole i později v životě dokázaly podávat výkony odpovídající jejich schopnostem. Své děti znají nejlépe, na spolupráci rodiny a školy hodně záleží - jestli nadané dítě zúročí své dispozice, jestli se najde v možnostech poskytovaných mu okolím, jestli svůj potenciál upře správným směrem. Rodina má nezastupitelnou roli v podpoře a směrování dětí i mimo školu.

S psycholožkou Vlaďkou Moravčíkovou povedete v rámci projektu MAP v září dva semináře zaměřené na podporu rozvoje potenciálu každého žáka. Můžete prozradit, na co se mohou účastníci těšit?

Rády bychom nabídly učitelům vhled do problematiky nejenom nadaných dětí – proč je důležité se jim věnovat, jaká mají specifika a co z toho plyne pro práci ve výuce, jak nastavit podporu, aby z toho tyto děti profitovaly, jak si výuku zorganizovat, aby se zasytily potřeby všech dětí, jaké možnosti má učitel a kam se může v případě potřeby obrátit o pomoc.

-lk-

 

Zveme všechny učitele na semináře
JAK ROZVÍJET POTENCIÁL KAŽDÉHO ŽÁKA I, II

Lektoři:
Petra Kobrová, učitelka ZŠ, ve škole se zaměřuje na podporu talentovaných dětí, spolupracuje s Krajskou sítí podpory nadání
Vladislava Moravčíková, psycholog, supervisor, zabývá se vyšetřením intelektového potenciálu, má dlouholeté zkušenosti s diagnostikou výukových a výchovných obtíží.

Jak rozvíjet potenciál každého žáka I.
12. 9. od 14:00 do 17:00 v prostorách Open Gate, Babice

Cílem semináře je předestřít učitelům problematiku vzdělávání nadaných dětí na 1. stupni ZŠ. Učitelé se dovědí, jak se nadané dítě pozná, jaký je rozdíl mezi nadaným a bystrým dítětem, proč má smysl podporovat potenciál všech dětí, jaké formy vzdělávání se nabízejí, jak lze podporovat a udržet motivaci dětí k učení, jak komunikovat s rodiči, jaké materiály jsou vhodné, kam se mohou obrátit pro radu a pomoc, uvidí konkrétní práci s nadanými dětmi a seznámí se s dalšími možnostmi podpory nadaných dětí.


Jak rozvíjet potenciál každého žáka II.
18. 9. od 14:00 do 17:00 v prostorách Open Gate, Babice

Seminář pro pokročilé. Cílem je podpořit učitele, kteří mají s problematikou již zkušenosti. Budeme rozebírat konkrétní situace a případy, budeme sdílet a diskutovat, individuální konzultace IVP, PLPP. Vhodné také pro účastníky prvního setkání.


Komu jsou semináře určeny:
Učitelům, ředitelům, vychovatelům, psychologům, kteří chtějí:
• aktivně a správně vést děti, které mají diagnostikovány některé formy poruch
• zaměřit se na rozvoj potenciálu žáků v jakékoliv formě
• pomoci s IVP, PLPP
• konzultovat konkrétní případy, sdělit své zkušenosti


Vhodné pro státní i soukromé ZŠ i MŠ, první stupeň víceletého gymnázia. Lze se účastnit jednoho i obou seminářů. Vstup je zdarma a je pro vás organizován díky projektu Místní akční plány v ORP Říčany,
reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000109


Prosíme o potvrzení účasti na www.map@ricany.cz do 7. 9. 2017. Počet míst omezen.
 

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena