Informační zpravodaj PID

6. 11. 2017

Číslo 21/2017 - Vyšlo 1. 11. 2017

JVS_trojuhelnik_barva

Integrace oblasti Kouřim – Kolín od 11. 11. 2017

Od 11. listopadu 2017 dochází ve spolupráci organizátorů dopravy IDSK a ROPID společně s městy, obcemi a autobusovými dopravci k rozšíření integrace veřejné dopravy v oblasti Kouřimska. Na jednu jízdenku bude díky sjednocení více systémů možno jezdit autobusy i vlaky nejen v oblasti Kouřimi a okolí, ale také například pražskou MHD. Díky Tarifu Pražské integrované dopravy (PID) cestující výrazně ušetří zejména při pravidelném dojíždění a na linkách PID v rámci pásmové i časové platnosti lze libovolně přestupovat mezi jednotlivými linkami různých dopravců.

Integrace na Kouřimsku přináší nejen zlepšení dopravní obsluhy a zjednodušení orientace při pravidelných i nahodilých cestách, ale vzniká rovněž řada nových přímých spojení, na linkách se zpravidelňují intervaly a zlepšují se návaznosti a koordinace spojů. Jízdní řády se přizpůsobují současným přepravním potřebám, zavádějí se nové spoje večer a o víkendu. Jízdní řády výše uvedených linek byly připravovány s dopravci OAD Kolín a ČSAD POLKOST, které provoz nových či prodloužených linek zajišťují.

Nová přímá linka 421 Kolín – Kouřim – Sázava

Prodloužená linka 421 nabízí nově přímé spojení významných regionálních center Středočeského kraje – Kolína, KouřimiSázavy. Díky vzájemným návaznostem s linkou 381 (Praha – Kutná Hora) v zastávce Ždánice, U Jánů se navíc možnosti cestování rozšiřují také na další spojení:

  • Praha – Kouřim

  • Praha – Horní Kruty

  • Kouřim – Kutná Hora

  • Sázava – Kutná Hora

  • Kostelec nad Černými lesy – Kolín

Jízdní řády linek 381 a 421 jsou vzájemně v zastávce Ždánice, U Jánů sladěny tak, aby bylo možné přestoupit v uvedených směrech nejen v pracovní dny, ale i o víkendech. Také na lince 381 se rozšiřuje počet spojů mezi Zásmuky a Kutnou Horou pro zlepšení spojení z Kouřimska, Černokostelecka a Sázavy do Kutné Hory a zpět.

Ostatní linky na Kouřimsku a jejich koordinace

Spojení z Kouřimi do Kolína kromě linky 421 zajistí nová linka 424 vedena přes Toušice a Dolní Chvatliny. Jízdní řády linek 421 a 424 jsou vzájemně zkoordinovány, aby se pro spojení z Kouřimi, Polních Voděrad, Lošan a Radovesnic do Kolína jejich spoje vzájemně střídaly a doplňovaly. Souhrnný interval linek 421 a 424 činní v ranní a odpolední špičce pracovního dne 30 minut, dopoledne 60 minut a o víkendu 120 minut.

Linka 422 v trase Český Brod – Vitice – Kouřim bude nově prodloužena o úsek Kouřim – Plaňany – Kolín, čímž také zajistí řadu nových přímých spojení. Bez přestupu bude možno cestovat například z Vitic nebo Dobrého Pole do Kolína či z Klášterní Skalice na vlak do Českého Brodu. Jízdní řád linky 422 je přizpůsoben návaznostem na vlaky v Českém Brodě pro spojení do Prahy i zpět. I zde můžete cestovat na jednu jízdenku – již v autobuse lze zakoupit jízdenku, která platí nejdříve v autobuse, pak ve vlaku a následně například v pražském metru či tramvaji.

Linka 450 v trase Vrbčany – Plaňany – Polní Voděrady je určena převážně pro spojení dětí do škol v okolí Plaňan, a tudíž je provozována pouze v pracovní dny školního roku vybranými spoji.

Nové linky PID

424: Kolín, Aut. st. – Lošany – Polní Voděrady, ObÚ – Dolní Chvatliny – Toušice – Kouřim (V provozu pouze v pracovní dny cca od 5 do 19 hodin. V úseku Kolín, Aut. st. – Polní Voděrady, ObÚ jede pouze část spojů.)

450: Polní Voděrady, ObÚ – Svojšice – Plaňany, Hotel – Vrbčany (V provozu pouze vybrané spoje ve všední dny ráno a odpoledne.)

Změněné linky PID

421: Kolín, Aut. st. – Polní Voděrady – Svojšice – Kouřim – Ždánice, U Jánů – Barchovice – Horní Kruty, Újezdec – Sázava, Aut. st. (prodloužení stávající linky o úseky Kolín – Kouřim a Korní Kruty, Újezdec – Sázava)

422: Kolín, Aut. st. – Břežany I – Plaňany, Žel. st. – Třebovle, Náves – Kouřim – Vitice – Český Brod, Žel. st. (prodloužení stávající linky o úsek Kolín – Kouřim)

Zrušené linky SID

230047 (G47) Horní Kruty, Bohouňovice II – Sázava (nahrazeno linkou 421)

230051 (G51) Kolín – Polní Voděrady – Kouřim (nahrazeno linkou 424)

230052 (G52) Kolín – Svojšice – Kouřim (nahrazeno linkou 421)

230054 (G54) Kolín – Plaňany – Kouřim (nahrazeno linkou 422)

230058 (G58) Kolín – Polní Voděrady – Plaňany – Vrbčany (nahrazeno linkou 450)

Tarif a jízdné PID

Tarif Pražské integrované dopravy je pásmový a časový. Zastávky na linkách jsou zařazeny do jednotlivých tarifních pásem, cestující potřebuje jízdenku, která platí v dostatečném počtu pásem a po dostatečně dlouhé časové období. Všechny jízdenky jsou přestupní, omezené pouze svou časovou a pásmovou platností. To znamená, že na jednu jízdenku je možné dojet třeba až do centra Prahy. Jízdenku lze zakoupit mimo jiné u řidiče při nástupu do autobusu. Nejlevnější (dvoupásmová) jízdenka na 15 minut stojí 12 Kč, nejdražší na všechna tarifní pásma PID 84 Kč. Zakoupit je též možné celosíťovou 24hodinovou jízdenku za 160 Kč. Příklady cen jízdného v nově integrované oblasti jsou uvedeny v samostatné tabulce.

Do systému PID zatím nebudou zařazeny vlaky v úseku Kolín – Pečky (integrace železnice na Kolínsku a Kutnohorsku se předpokládá k termínu 10. 12. 2017), zatím tak nebude možné použít jízdní doklady PID při přestupu na vlak v Kolíně.

Předplatní jízdenky se vyplatí

Pro častější cestování se vyplatí pořízení předplatného jízdného. Cestující si zakoupí předplatné na zvolená pásma, a to buď na 30 dnů, nebo na 90 dnů. Předplatní jízdenka pak platí na všech linkách PID ve zvolených pásmech. Například pro cestu z Kouřimi do Kolína potřebujete dvoupásmový kupon pro pásma 5 a 6 za 460 Kč na měsíc nebo za 1 200 Kč na čtvrtletí. K dispozici jsou také kupony za poloviční cenu pro děti od 6 do 15 let nebo zlevněné žákovské či studentské kupony.

Kde koupit předplatní kupony PID

Pro možnost využít předplatné jízdné je potřeba mít vystavenu Průkazku PID. Tu lze zařídit na počkání v Praze na prodejních místech Dopravního podniku hl. m. Prahy a ode dne vyhlášení (cca od začátku listopadu 2017) také v informační kanceláři OAD Kolín v Kolíně (Polepská 867). S sebou musíte vzít průkaz totožnosti (u dětí rodný list) a pasovou fotografii.

Časové jízdenky (kupóny) k průkazce PID lze pak zakoupit nejen na prodejních místech v Praze a v informační kanceláři dopravce OAD v Kolíně, ale vydávají se též na pokladnách ČD např. v Plaňanech, Pečkách, Kolíně, Českém Brodě či Sázavě.

Pokud mají držitelé předplatných kuponů SID nevyčerpanou platnost těchto kuponů, bude jim poměrná částka vrácena v informačních kancelářích dopravce OAD Kolín.

Slavnostní zahájení provozu v pondělí 13. 11. 2017

První pracovní den po změně jízdních řádů bude v Kouřimi slavnostně zahájena integrace dopravy v oblasti historickým autobusem, který vyjede v 10:30 z Kouřimi a pojede po trase páteřní linky 421 do Kolína. Následně se vydá zpět přes Kouřim až na Sázavu a dojede zpátky do Kouřimi cca ve 14 hodin. Doprava tímto speciálním historickým autobusem bude bezplatná.

 

Pražští radní schválili poloviční pokutu pro černé pasažéry, ti si ale musí koupit roční kupon

Praha se rozhodla motivovat černé pasažéry, aby se z nich stali platící cestující. Pokud je chytne po 23. říjnu revizor, mohou mít pokutu jen za 400 korun. Podmínkou ale je, že si předtím koupí roční kupon za 3 650 korun. Opatření připravil magistrát společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a organizací ROPID v rámci kampaně Nejedeš načerno?. Dopravní podnik zároveň spustil testovací verzi aplikace, která černým pasažérům připomene, že mají pokutu zaplatit.

„Snížili jsme cenu ročního kuponu pro dospělého na 3 650 korun, cestování veřejnou dopravou po Praze je tak levnější než například v Liberci, Brně nebo Ostravě*. Chceme ukázat těm, kteří jezdí načerno, že nestojí za to neustále v tramvaji nebo metru sledovat, jestli nepřistoupil revizor, a zbytečně se stresovat. Lepší je koupit si roční jízdenku a mít klid,“ říká náměstek primátorky a pražský radní Petr Dolínek a dodává: „Vyzkoušíme to zatím na půl roku, od 23. října do 31. března příštího roku, pak opatření vyhodnotíme. Naším cílem je aspoň části černých pasažérů ukázat, že roční jízdenka je v Praze opravdu nejvýhodnější způsob, jak cestovat po městě. Neomezené cestování po celé Praze vás vyjde na 10 korun za den, to je prostě fér cena.“

* V Liberci zaplatí lidé 5 520 korun za roční jízdné, resp. 4 970 korun v případě abonentní nabídky, v Brně stojí roční předplatné 4 750 korun, v Ostravě lidé za roční kupon zaplatí 3 999 korun.

Jak to bude fungovat

Pokuta za jízdu načerno je v systému Pražské integrované dopravy 1 500 Kč. Pokud ji černý pasažér zaplatí revizorovi na místě nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně, snižuje se na 800 korun. Nově bude mít černý pasažér možnost si pokutu snížit až na 400 Kč, pokud se rozhodne polepšit se a stát se poctivým platícím cestujícím. „Podmínkou je, že si koupí roční kupon za 3 650 korun a spolu s ním a se Zápisem o provedené přepravní kontrole od revizora přijde do pěti dnů na doplatkovou pokladnu Dopravního podniku,“ doplnil generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Gillar. Doplatková pokladna Dopravního podniku je otevřena v ulici Na Bojišti v pondělí a úterý od 10 do 17:30, ve středu, ve čtvrtek a v pátek od 8 do 15 hodin.

„Pro každého slušného člověka je normální zaplatit,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík a dodává: „Ať se na mě nikdo nezlobí, ale černí pasažéři nejsou žádní hrdinové. Kradli byste v obchodě? Utekli byste z hospody bez placení? Slušný člověk to neudělá. A s využíváním jakékoliv služby bez zaplacení je to stejné.“

Levnější pokuta jen za roční kupon

Pokutu na půlku si bude moct černý pasažér snížit pouze nákupem ročního kuponu za 3 650 Kč s evidencí osobních údajů v databázi dopravce – tedy s průkazkou, kde je fotografie cestujícího, jeho jméno a datum narození a tyto údaje jsou v databázi dopravce nebo vydavatele karty. Je to proto, aby došlo ke správnému spárování dokladu vydaného k pokutě a ročního kuponu. „Studenti nebo senioři už využívají zlevněné jízdné, které je samo o sobě velmi výhodné. Studenti zaplatí za desetiměsíční jízdenku 2 400 korun, senioři ve věku 60–65 let za pětiměsíční dokonce jen 1 100 korun. Ti jsou motivováni, aby nejezdili načerno, už samotnou velmi nízkou cenou jízdného,“ vysvětlil Tomčík a radní Dolínek ho doplňuje: „Zabývali jsme se i možností zavést pokutu za půlku například pro studenty, ale to aktuálně není možné. Studentský kupon platí deset měsíců, studenti si ho mohou koupit jen mezi 15. srpnem a 1. listopadem, aby jim pokryl studentský rok. Tím, že není dostupný kdykoliv, jako občanská jízdenka za 3 650 korun, ho nemůžeme do tohoto projektu zařadit.“

Kampaň Nejedeš načerno?

Praha se rozhodla systematicky řešit situaci s lidmi, kteří jezdí načerno. Proto vznikla kampaň Nejedeš načerno?. V rámci té město připraví celou řadu detailních opatření, která budou motivovat černé pasažéry k tomu, aby se stali platícími cestujícími. Recidivistům, kteří mají jízdu načerno jako sport na úkor těch, kdo si jízdenku koupili, bude život komplikovat. Pokuta za půlku je jedno z prvních opatření kampaně, další se začnou připojovat během následujících 18 měsíců. Více informací cestující najdou na www.nejedesnacerno.cz.

Kupon na splátky

Jedním z dalších opatření, jak udělat veřejnou dopravu pro lidi dostupnější, by mohlo být zavedení kuponů na splátky. „Chci prověřit, zda bychom mohli nabídnout roční kupon za 3 650 korun na splátky, abychom na něj umožnili dosáhnout i sociálně slabším. V nejbližších týdnech to budeme řešit a diskutovat možnosti čtyř nebo dvanácti ročních splátek. Rád bych, abychom našli cestu, jak to udělat,“ doplnil náměstek primátorky Petr Dolínek.

SMS připomene černému pasažérovi, že by měl zaplatit pokutu

Dopravní podnik spustil začátkem října také pilotní projekt aplikační podpory upozorňující cestující na úhradu přirážky za jízdu bez platného jízdního dokladu. Cestujícím bez platného jízdního dokladu, kteří při přepravní kontrole poskytnou telefonní číslo či e-mailovou adresu, bude následně 10. den zaslána informace s upozorněním na přirážku k jízdnému, aby mohli využít možnost úhrady ve snížené výši, tj. 800 Kč (do 15 kalendářních dnů ode dne uložení).

Současně bude v pilotním projektu testována aplikace pro ověření aktuálního stavu pokuty. Na stránkách www.overpokutudpp.cz po zadání čísla ze Zápisu o provedené přepravní kontrole cestující zjistí, zda již byla pokuta uhrazena (resp. ve které fázi vymáhacího procesu se nachází). Systém eviduje údaje z přepravních kontrol provedených od 1. 7. 2014. Údaje jsou v systému k dispozici zpravidla do 48 hodin po provedené kontrole.

 

Nové autobusy pro rychlíkové linky Praha – Kladno

Dopravce Kateřina Kulhánková – EXPRESCAR představil v polovině října 3 nové autobusy IVECO Crossway LE LINE určené pro provoz na rychlíkové lince 399 mezi Prahou a Kladnem. Nové autobusy jsou částečně nízkopodlažní, přístupné pro osoby na invalidním vozíku i dětské kočárky. V interiéru jsou vybaveny 48 pohodlnými sedačkami s měkkými sedáky i opěrkami a úložnými kapsami na objemnější zavazadla. Samozřejmostí je celovozová klimatizace nebo moderní informační systém s LCD obrazovkami. Nové autobusy jsou také opatřeny jednotným červenomodrobílým nátěrem Pražské integrované dopravy, plně tak vyhovují nejnovějším kvalitativním standardům PID.

Další dva takové autobusy pořídí ještě v průběhu letošního podzimu i dopravci AUTODOPRAVA LAMER a POHL Kladno, kteří provozují druhou rychlíkovou linku 330 mezi Prahou a Kladnem. V praxi tak bude na obou rychlíkových linkách 330 a 399 každý druhý autobus nový. Nákup nových vozidel umožňují nově uzavřené smlouvy v závazku veřejné služby s Hl. m. Prahou a Středočeským krajem, které dávají dopravcům jistotu prozatím alespoň na 5 let, a ti tak mohou investovat do obnovy vozového parku.

Poděkování patří také dopravci MARTIN UHER, který dočasně zapůjčil své autobusy pro překlenutí období před dodáním nových autobusů.

Nově zaintegrovaní soukromí dopravci na Kladensku provozují své linky již od počátku integrace bez větších problémů a zcela bez personálních výpadků. Při nákupu nových autobusů také plně respektují požadavky objednatelů a dohodnuté standardy kvality PID.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena