Zastupitelé Říčan řekli jasné NE úvahám o změně trasy jihovýchodní části pražského okruhu!

31. 12. 2014

Zastupitelstvo města Říčany jednomyslně deklarovalo, že nesouhlasí s úvahou měnit trasu stavby č. 511 silničního okruhu kolem Prahy v úseku dálnice D1 – Praha-Běchovice. V posledních měsících se část aktivistů z Běchovic pokoušela rozvířit debatu o posunutí plánů na vybudování pražského okruhu víc do Středočeského kraje.

„Pouhých 12 a půl kilometru šestiproudé dálnice může zásadně pomoci lidem ze Spořilova, Říčan, Uhříněvsi, ale i části Běchovic. Jsem velmi rád, že i nový ministr dopravy Dan Ťok nepřipouští změnu trasy této klíčové komunikace,“ říká ke stavbě starosta Říčan Vladimír Kořen /Klidné město/ a dodává: „Úvahy o tom, že by se mohl okruh vést jinudy, by stavbu odsunuly minimálně o dalších deset let dál. Tranzitní doprava má jezdit po dálnici, ne čadit lidem pod okny ve Spořilově nebo ohrožovat děti v Říčanech, když jdou do školy.“

Říčanští zastupitelé schválili usnesení, kterým vyslovují nesouhlas s jiným vedením trasy, než která je připravena. Při jednáních se totiž objevilyúvahy, že by se pražský okruh u Říčan stočil do Středočeského kraje a dál by byl veden rozšířením silnice 101 směrem na Újezd nad Lesy. Hlavním nositelem myšlenky jsou aktivisté z Prahy-Běchovic, kde by měla vzniknout významná dálniční křižovatka.

„Část občanů ze čtvrti Běchovice II má naprosto oprávněně obavu o vedení okruhu v blízkosti svých domů. Jde o stavbu, která bude mít v návrhovém počtu kapacitu přes 100 tisíc vozidel za den. Nově navrhovanou tzv. variantní trasu vymyslelo občanské sdružení kandidující ve volbách jako SNOP. Variantní trasa je prosazována právě touto skupinou obyvatel,“ sdělil starosta Běchovic Ondřej Martan.

Jenže změna trasy je nepřijatelná i pro starosty dalších středočeských obcí. Zastupitelé Prahy-Běchovic se nakonec k žalobě nepřidali, hlasování skončilo 8-7. Hlavně díky postoji starosty Ondřeje Martana.

„Řešení by mělo být v prvé řadě reálné a k občanům dotčených městských částí ohleduplné. Stavbu musí být možné realizovat v rámci platných zákonných norem tak, aby nezhoršila životní prostředí a dopravní situaci na východě Prahy. V opačném případě jsem přesvědčen, že by postrádala smysl pro obyvatele nejen Běchovic, ale i ostatních městských částí,“ dodal Ondřej Martan.

Říčany nabízejí zorganizování dalšího kulatého stolu právě ke stavbě 511 SOKP, jehož cílem by bylo maximální snížení zátěže pro obyvatele na trase okruhu a zároveň maximální urychlení výstavby.

Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) patří mezi nejvýznamnější dopravní stavby hlavního města Prahy a Středočeského kraje a po svém dokončení se stane jednou z dopravně nejzatíženějších komunikací v České republice. Letos v září pražští zastupitelé odhlasovali zásady územního rozvoje, které vymezují plochy pro dostavbu pražského okruhu. Trasa má vést od dálnice D1 k Běchovicím.

„Nastal čas opravdu silně zrychlit výstavbu této části okruhu,“ zakončuje říčanský starosta: „Snad zvítězí pragmatické úvahy a propojení brněnské a hradecké dálnice bude brzy stát.“

Z budovaných částí vnějšího okruhu kolem metropole je nejdál právě úsek 511. O finální trase bude rozhodovat ministerstvo dopravy, ŘSD a pražský magistrát, stavba by mohla začít v roce 2019.

 

Adéla Ambrožová

tisková zpráva města Říčany

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2016 Všechna práva vyhrazena