Názory
Cesty v lese patří všem – zkusme to s respektem
2. 6. 2025
Ráda bych touto cestou požádala příznivce cyklistiky, kteří se pohybují na kolech v Říčanském lese a nejen tam, o větší ohleduplnost vůči nám, chodcům. Pokud je mi známo, jediná značená cyklostezka přes Říčany, kde mají cyklisté přednost, vede z Prahy-Kolovrat přes Říčany do Mnichovic. Cesty v Říčanském lese nejsou její součástí, nejsou vyhrazené pro cyklisty a neplatí na nich pravidlo, že kdo se pohybuje na kole, má přednost. Bohužel moje zkušenost je taková, že velká část vás cyklistů bere jako samozřejmost, že vám my chodci uhneme z cesty. Velmi často se v lese pohybujete vysokou rychlostí, kvůli které vznikají nebezpečné situace. Není výjimkou, že se vyřítíte ze zatáčky nebo že vás zaslechneme až na poslední chvíli a nevíme, kam uskočit dřív. Pokud vám my chodci na lesních cestách ...
Odvoz bioodpadu v Říčanech
1. 3. 2025
V roce 2024 se odvážel bioodpad v každém měsíci mimo prosinec. V letošním roce však zjišťuji, že kromě prosince se bioodpad nebude odvážet ani v lednu, ani v únoru, a v březnu pouze 2×. Rád bych znal důvod této úpravy svozu odpadů. Pevně věřím, že důvodem není to, že na odvoz odpadů nemá město prostředky vzhledem k tomu, že před rokem došlo k navýšení sazby za odvoz odpadů o více než 75 % za litr objemu. Domnívám se, že tato úprava je, mj. i vzhledem ke změně klimatických podmínek, velice nešťastná. V loňském roce 2024 byl dlouho teplý podzim, takže stromy nestihly shodit všechno listí v listopadu a spousta lidí hrabala listí ještě začátkem prosince. Vzhledem k tomu, že nejbližší svoz ...
Doprava
1. 3. 2025
Velmi postrádám v našem Kurýru informace o naší dopravě po městě. Ani v prosinci 2024, v lednu a v únoru 2025 nebylo vydáno přehledné oznámení o jízdách našich linek. Příčinu vidím v tom, že koordinátor dopravy je student, který musí přednostně plnit své studijní povinnosti a praxi v dopravě si zřejmě zkouší na našem městě. (Článek, který napsal, byl v podstatě výňatkem popisu vydaném ROPID.) Předseda dopravní komise, má na zřeteli hlavně Tehovskou spojku, která dle mého názoru naše město nezachrání (průjezd nákladní vozidel nad 12,5 tuny po silnici č. 2 – Černokostelecká, která není zpoplatněna pro naše město). Pan starosta nás jen informuje, že od září budeme mít nejen nové autobusy, ale i o jeden navíc a za nižší cenu, ale již nevíme, zda např. linka č. 8 bude o letních prázdninách ...
Bez obchvatů Říčany fungovat nemohou
3. 1. 2025
V minulém vydání Kurýru byl pěkný článek od ředitele ŘSD Radka Mátla o tom, jaké dopravní stavby jsou rozpracovány. Děkuji za to. Hlavní zpráva je samozřejmě začátek stavby dálničního obchvatu Prahy, úsek 511 od Modletic (D1) do Běchovic ...
Svítit účelně, ale bezpečnost především – v Česku jako v Africe
1. 12. 2024
Naprosto souhlasím s Pavlem Suchanem, že veřejné osvětlení má svítit účelně. Ovšem některé postřehy mi připadají zjednodušené, snad i nebezpečné. Pro poučení si dovolím sáhnout do Mosambiku, kde jsme s manželkou strávili více než měsíc u naší „adoptivní“ rodiny a poznali život ve městě i na venkově. Jedna z cest po venkově nás vedla večer se starou tetou do jejího skromného příbytku uprostřed savany a bez civilizačních vymožeností. Když naše auto zhaslo reflektory, byla kolem dokonalá tma. Ten úchvatný pohled do tmavého vesmíru plného hvězd byl fascinující. Nikdy už nic podobného nejspíš nezažijeme. Jenže: Teta bydlela nějaké dvě hodiny cesty autem po stezkách připomínajících měsíční krajinu od nejbližší asfaltované silnice. V tom zapadlém koutě mohlo člověku hrozit ...
Poděkování
1. 12. 2024
Velice děkuji neznámým lidem – paní a pánovi –, kteří ochotně poskytli mému manželovi 17. října první pomoc a zavolali rychlou záchrannou službu při jeho těžkém pádu na chodníku. Zavolali rychlou záchrannou službu. Díky jejich ochotě pomoci tak po desetidenním léčení obličeje a těžkého zranění hlavy v nemocnici Krč nakonec vše poměrně dobře dopadlo. Já i manžel bychom těmto dosud neznámým rádi osobně poděkovali. Ještě jednou děkujeme a ozvěte se nám, prosím! J. T., telefon 605 283 261
Ledy se dávají do pohybu
28. 9. 2024
Některá témata otištěná v posledních číslech Kurýru vyvolala u pozornějších čtenářů odezvu. Od radního Petra Auředníka se dovídáme o záměru propojit hráz Mlýnského rybníka s náměstím dřevěným chodníkem vedeným kolem břehu. „Jde o unikátní projekt, od začátku se jednalo o propojení hráze s náměstím a chodník měl vést kolem břehu. Vznikne další zajímavé místo pro relaxaci,“ vysvětluje Petr Auředník, navrhovatel investičního záměru. Čtenářům rubriky Názory se nenabízí oddychová četba v závěru prázdnin, ale jsou seznamováni s plýtváním prostředky v hodnotě 13 milionů korun a lidskými zdroji. Přibývá občanů zajímajících se o věci veřejné. Zastupitelka Karla Egidová (ODS) přichází s nápadem využít prostředky na údržbu infrastruktury města. Stanislava Htadilová se ptá: „Kdo je za tento ...
Plánované přechody 10–100× zvyšují riziko poškození zdraví
30. 8. 2024
V červnovém Kurýru jsem psal o plánovaném přechodu v Březské ulici. Odpověď pana radního Auředníka posiluje dojem, že rada rozhodla na základě pocitů. Takový postup je ale nebezpečný, protože člověk není schopen moderní rizika vyhodnotit intuicí. Proto je při ošetřování rizik nutné riziko kvantifikovat, porovnat s jinými a pak ověřit žádoucí a nežádoucí účinky uvažovaného řešení. Míru rizika zranění při přecházení nám ukazuje databáze nehod za posledních 18,5 roku. V celých Říčanech (vč. Radošovic, Pacova, Strašína), kromě čtyř hlavních komunikací, se stalo pouze sedm nehod – většinou s lehkým zraněním a chybou chodce. Navzdory narůstající dopravě počet nehod v celých Říčanech strmě klesá: 3× v roce 2007, 1× 2010, 2011, 2013 a 2017. V posledních sedmi letech se nestala ani jedna! Pro ...
Jaké priority jsou při určování pořadí oprav silnic a ulic?
30. 8. 2024
Vážení, připojuji se k názoru pana Moravce zveřejněném v Kurýru č. 6/2024 s názvem Jaké priority jsou při určování pořadí oprav silnic a ulic? a žádám o logické vysvětlení. Jedná se o ulice Pomezní a Nad Rybníčkem. Tyto ulice jsou již dlouhá léta bez pevného povrchu, s velkou prašností, plné výmolů a vyježděných hlubokých kolejí, kvůli kterým jsou vystouplé uzávěry vody, v době dešťů jsou tyto ulice plné vody, která teče jako řeka do ulice Pivoňkova a splavuje tam štěrk z těchto ulic. Není zde dosud ani žádné pouliční osvětlení a je velmi nepříjemné se zde pohybovat za tmy. Nyní se stav vyhrotil při opravě stávajícího asfaltového povrchu ulice Pivoňková, kdy zde jezdila plně naložená auta s materiálem, prašnost byla extrémní a stav těchto ulic se stal naprosto tragickým. Město nám ...
Mlýnský rybník
30. 8. 2024
S příspěvkem paní Karly Egidové z posledního vydání Kurýru (červenec-srpen) nazvaným Líbí-nelíbí musím vřele souhlasit. Její názor se týká investičního záměru na lávku přes Mlýnský rybník. Napřed na lávku, nyní na jakýsi ochoz okolo rybníka. V každém případě je tato investice nejenže zbytečná, ale i zcela nepřipravená. Rybník byl napřed vypuštěn v březnu, v době hnízdění kachen, potápek a jiných druhů ptáků (bezohledně k životnímu prostředí), a teprve nyní, koncem července, představitelé města shánějí výběrovým řízením zhotovitele? Není to trochu pozdě? Když pominu fakt, že lávka nebo dřevěný ochoz jsou naprosto vyhozené peníze, proč už není tento špatný investiční záměr zrušen a „Mlejňák“ se znovu nenapouští vodou? Kdo je za tento kocourkovský postup zodpovědný? ...