Gymnázium Říčany - Komenského náměstí

30. 10. 2015

Týden exkurzí, Střípky z adaptačního kurzu, Středočeské kolo Ekologické olympiády, Poděkování

Úvodní slovo ředitelky školy PaedDr. Anny Martinkové, Ph. D.

Vážení přátelé,

naše gymnázium slaví právě v těchto měsících 65. výročí svého otevření. Z hlediska lidského života jde o věk, kdy se odchází do důchodu. V případě školy je tomu zcela jinak. Ten, kdo prochází Komenského náměstí, může vidět naši budovu omlazenou a v novém kabátě. Původní dřevěná okna (pro zajímavost šlo o 3,5 km dlouhou řadu) byla vyměněna za moderní plastová, budova byla zateplena tak, aby vyhověla evropským normám, a nová omítka esteticky pozvedla celkový vzhled. Pravdou je, že realizace projektu byla více než náročná a komplikovaná.

U rekonstrukce takovéhoto rozsahu je obvyklé, že dochází k vynuceným změnám oproti původní projektové dokumentaci. To s sebou ovšem nese mnoho práce navíc, která si vyžádala můj čas a energii. Jednalo se například o koordinaci činností zhotovitele, když nebyl dodržen časový harmonogram, nebo včasné předkládání změnových listů stavby. Důležité také bylo ohlídat, aby jednání se všemi zúčastněnými stranami probíhala v souladu se zákony, a nebylo tím ohroženo čerpání dotace u Státního fondu životního prostředí. Proto byl na všech jednáních přítomen právní zástupce, který nyní dohlíží společně s technickým dozorem investora a pověřenými zástupci zřizovatele (Středočeský kraj a Rada kraje) na dokončování projektu a na průběh oprav objevených nedostatků.

Začátek školního roku byl tedy poněkud netradiční. Třídy se v prvním týdnu rozjely na exkurze jak po Čechách, tak i za hranice, jak můžete vidět v tomto vydání Kurýra. Studenti byli takovou změnou a prodlouženými prázdninami potěšeni, rodiče se naopak museli obrnit větší trpělivostí.

Věřím, že se podaří v co možná nejkratší době práce dotáhnout do zdárného konce a naše zmodernizovaná škola vykročí do dalších let s novou energií.

Začátek školního roku aneb „Týden exkurzí“

Začátek letošního školního roku byl pro mnohé studenty velmi příjemný. Nejen proto, že byl o několik dní posunut, ale byl pojat zcela netradičně formou týdne exkurzí. Jak hodnotili žáci tuto skutečnost je popsáno v následujících článcích.

Týden exkurzí

Důležitou součástí výuky na našem gymnáziu jsou pravidelné čtvrtletní exkurze. Studenti při nich navštěvují zajímavá místa a rozšiřují si tak vědomosti ze školních lavic o zkušenosti z praxe. V letošním roce se z organizačních důvodů uskutečnily všechny plánované exkurze v týdnu od 15. do 18. září. To ale rozhodně nebylo na škodu. Díky krásnému slunečnému počasí si totiž studenti vedle nově nabytých poznatků užili i příjemného rozptýlení od někdy jednotvárného běhu školního roku.

A kam že se to žáci naší školy vlastně podívali? Každá třída měla s ohledem na právě probíranou látku a věk žáků připravený jiný program. Ti mladší vyrazili např. do německých Drážďan, říčanského muzea, Štefánikovy hvězdárny  na pražském Petříně, Mořského světa v pražských Holešovicích či Botanické a Zoologické zahrady v Tróji. Starší studenti si pak měli možnost prohlédnout pivovary ve Velkých Popovicích a U Fleků, Muzeum Karlova mostu a Muzeum hl. města Prahy, Hrdličkovo a Chlupáčovo muzeum na PřF UK, Muzeum Kampa, Muzeum policie v Praze, Staroměstskou radnici, Evropský dům, Pražský hrad, jadernou elektrárnu Temelín, vodní elektrárnu Štěchovice, Památník národního písemnictví a oboru Hvězda, Trčkovskou galerii a galerii U bílého jednorožce, říčanský kostel s ukázkou varhanní hudby, ondřejovskou hvězdárnu s největším zrcadlovým dalekohledem v ČR nebo Technické muzeum v Praze.

Týden exkurzí se tak nakonec stal příjemným vstupem do nového školního roku a snad žákům pomohl uvědomit si, že to, co se nyní ve škole učí, jednou v praxi skutečně použijí.

F. Kůstka, oktáva

Výlet do Drážďan - To nevymyslíš…

Byl čtvrtek, den před odjezdem do Drážďan, a my jsme se na výlet samozřejmě všichni těšili. Když jsem odpoledne dorazil domů, všechno se zhroutilo.

Začal jsem si chystat věci do batohu a poprosil jsem tátu o svůj cestovní pas. Sebevědomě pro něj zamířil a sáhl do police, nebyl tam. Po chvíli hledání jsme zavolali mámě a tu napadlo, že možná zůstal po prázdninách u babičky. Opravdu to tak bylo a já jsem začal ztrácet naději, že do nějakých Drážďan pojedu. Babička je totiž z Moravy. Táta zjišťoval, jestli by se dal poslat vlakem, jenže to nešlo. Nakonec se s babičkou domluvil, že pas pošle zabalený v knížce po průvodčím. Protože však na Moravě stojí onen vlak jen chvíli, vnutil tatínek záhadnou knihu náhodné pasažérce, protože průvodčího nestihl najít. Paní dostala naše telefonní číslo a my zase ememeskou její fotografii. Vypadalo to, že už půjde všechno hladce. Rychlík měl do Prahy dorazit kolem jedenácté hodiny večer, a tak táta vyrazil směr Hlavní nádraží Praha. Jenže po cestě vlak někoho srazil! Do Prahy přijel až ve čtyři hodiny ráno.

Když jsem ráno otevřel oči, pas čekal na stole a já jsem mohl jet. A výlet za to stál!

K. Dorňák, Kvarta

Drážďany! Ještě pořád mě bolí nohy z těch nekonečných schodů jednoho z místních kostelů, které musela naše třída překonat, aby měla možnost podívat se na město z výšky. Byl to opravdu překrásný zážitek. Ale asi bych měla začít úplně od začátku.

Poté, co si každý žák kvarty zajistil cestovní pas (a že to nebylo vůbec jednoduché!), mohlo se konečně v pátek 18. 9. vyrazit vlakem do Německa. Po příjezdu v dopoledních hodinách jsme zamířili rovnou do DEUTCHES HYGIENE - MUSEUM. Naše představy se točily kolem výstavy zubních kartáčků až k výstavě záchodů, nevěděli jsme, co si pod takovým muzeem představit. Nakonec nás ale všechny mile překvapilo, co jsme viděli. Muzeum bylo veliké, rozdělené do několika částí, z nichž se jedna věnovala například jídlu a pití, další životu a umírání a jedna dokonce pohybu a to ještě rozhodně není všechno!

Po krátké přestávce na oběd a nezbytné fotodokumentaci jsme pokračovali prohlídkou města a pár místních kostelů, mezi kterými byl například i Frauenkirche. Kostel, který byl sice v minulosti zničen, ale stojí zde dodnes! Nejsou v tom však žádná kouzla, pouze šikovní architekti, kteří jej pomocí, možná trošku kouzelné, techniky znova postavili.

Na našem výletě nechyběl samozřejmě ani krátký rozchod, po kterém jsme se všichni mohli zase spokojeně vrátit domů.

Závěrem chci za výlet poděkovat a myslím, že mluvím za všechny, když řeknu, že jsme si to moc užili.

L. Píryová, kvarta

Říčanská naučná stezka aneb okolí Říčan, jak ho neznáte

V průběhu prázdnin naši studenti často navštěvují vzdálené země a občas se stává, že neznají dobře okolí svého bydliště. V úterý 15.9. jsme se proto se studenty 2. A vypravili na Říčanskou naučnou stezku s cílem ukázat, že i bezprostřední okolí místa, kde žijí, může být zajímavé. Během cesty dlouhé asi 11 km studenti plnili úkoly z biologie, dějepisu a zeměpisu a na závěr dostali za úkol napsat zprávu o celé akci v angličtině.

Věřím, že mnohé nově získané poznatky budou moci využít při dalším studiu všech uvedených předmětů a zejména za dva roky při skládání maturitní zkoušky.

J. Stiborová

Jazykově poznávací zájezd do Skotska a na Orkneje

Začátek školního roku byl pro některé studenty vyšších ročníků zpestřen zahraničním jazykově - poznávacím zájezdem, který nenásilnou formou poskytoval jak přírodovědné informace – např. průzkum mořského pobřeží; biodivezita - vřesoviště, rašeliniště; ptačí rezervace Dunkeld; národní park Caingorm; fjordy a jezero LochNess; ekologie Skotska a Orknejských ostrovů - tuleni a papuchalkové, tak poznání nejvýznamnějších kulturně historických lokalit – např. neolitická vesnice Skara Brae; pevnost Fort George; Hadriánův val; prehistorické menhiry.

Studenti se seznámili i s výrobním procesem skotské whisky a měli možnost navštívit manufakturu na výrobu skotských kiltů. Technicky nadaní se kochali systémem zdymadel Kaledonského kanálu, sportovcům zase srdéčko zaplesalo v Glasgow. Milovníci královské rodiny se zaujetím poslouchali výklad londýnských průvodců, kteří je seznámili s množstvím historických fakt a zajímavostí. A při všech aktivitách si všichni tříbili i svoji angličtinu. Zájezd byl zaměřen rovněž na zdokonalení jazykové způsobilosti žáků - žáci byli i testováni a dobře spolupracovali i s rodilými průvodci např. při exkurzi do výrobny skotské whisky či při návštěvě výrobny kiltů a prohlídce významných míst v Londýně a v Edinburgu. Významným zpestřením našeho pobytu ve Skotsku byla také schůzka s generálním honorárním konzulem ČR dr. Paulem Millarem.

Cílem této zahraniční akce bylo nejen zdokonalování jazykových dovedností a poznání přírody a historie  Skotska, ale rovněž rozvoj a posílení přátelských vztahů mezi studenty. A jsme přesvědčeni, že zájezd byl po všech stránkách úspěšný a že na něj studenti budou rádi vzpomínat.                                                              dř,iz

Střípky z adaptačního kurzu

21. září vyrazili studenti 1. ročníků na třídenní adaptační kurz, který probíhal ve Zbraslavicích u Kutné Hory.

Kurz byl naplněn rozličnými seznamovacími i problémovými aktivitami, a zakončen stavbou voru a společnou plavbou s třídními profesorkami, pro většinu studentů jeden z mnoha neopakovatelných a nezapomenutelných zážitků…

„Věřte mi, že jsme si to opravdu užívali. Ne jenom při volných chvílích, ale i při hrách… Většina her byla založená hlavně na týmové práci. Čekaly nás překážky a problémy a mělo se ukázat, zda si s nimi dokážeme poradit. Jestli se umíme dohodnout na společném řešení… Do Zbraslavic přijel autobus s prvákama, zpátky odjel ucelený kolektiv, který se nebojí a je schopen se postavit sebevětšímu problému…“                                                                                                                                                                    T. Mondschein, 1.A

„ Od prvního okamžiku jsme začali budovat pomyslnou „půdu,“ na které se v průběhu času budou dít velké věci. Každá aktivita nám dala něco jiného: důvěru, poznání se, oporu, komunikaci s druhými, zábavu, pochopení, aj. Jsem moc vděčná za ty tři dny a troufám si říct, že budeme dobrá parta, která se vrátila zpátky do Říčan…“                                                                                                                            M. Trtková, 1.A

Středočeské kolo Ekologické olympiády

Družstvo sextánů ve složení M. Barták, E. Havlíčková a A. Tichá reprezentovalo 25.-26.9.2015 naše gymnázium ve středočeském kole Ekologické olympiády, jehož ústředním tématem byl Sport, rekreační aktivity a ochrana přírody. Po dobu dvou dnů se tříčlenné týmy studentů v Podblanickém ekocentru ve Vlašimi utkaly ve dvou praktických a dvou teoretických úlohách, ve kterých měli studenti za úkol zapojit nejen svou paměť, ale také logické uvažovaní, prezentační dovednosti a praktickou zručnost. V konkurenci dalších dvanácti družstev z celého Středočeského kraje naše družstvo, uspělo a obsadilo šesté místo. Blahopřejeme!

Poděkování

Rádi bychom poděkovali Městu Říčany, zejména Mgr. H. Špačkové za pomoc naší škole v nelehké situaci, ve které jsme se ocitli na začátku školního roku. Díky vstřícnému postoji Města Říčany jsme mohli zahájit nový školní rok v prostorách Městského kulturního střediska a využít prostory staré radnice pro pedagogické porady   .