Jak nejlépe využít nádražní budovu v Říčanech?

31. 12. 2015

Občané města mohou posílat své návrhy!

Říčany mají zájem koupit od Českých drah budovu u vlakového nádraží. Historická stavba občanům dříve sloužila jako čekárna a prodejna jízdenek. Po rekonstrukci tratě v roce 2007 však došlo k jejímu uzavření. Nyní je budova na prodej a vedení Říčan má několik nápadů na její využití. Občané, pomozte nám najít nejlepší řešení!

Budovu vlastní České dráhy, a.s., které ji po neúspěšném pokusu prodeje v roce 2011 opět nabízejí k prodeji za cca 7,3 milionu korun. Vedení města má za těchto podmínek o nádražní budovu velký zájem. Před možnou koupí chce však radnice znát způsob využití.

Nyní je ve hře 9 nápadů:

1. Kavárna + byty
2. Muzeum – kupříkladu astronomické, železničních modelů, knedlíků nebo českého filmu (nebo jiná originální a poutavá expozice)
3. Služebna Městské policie
4. Krizové bydlení (sociální byty)
5. Čekárna
6. Půjčovna kol
7. Demolice a výstavba parkovacího domu
8. Sklad civilní ochrany a krizového řízení
9. Možností je i nádraží nekupovat

Máte ještě jiný návrh, jak budovu využít?


Své náměty včetně důvodu, proč mají být prostory domu využity právě k této činnosti, zadejte do tabulky na tomto odkazu http://bit.ly/nadrazni-budova-ricany do 10. ledna 2016. Vzápětí se uskuteční hlasování v rámci Řídím Říčany, ve kterém občané vyberou nejlepší možnost.


Jedná se o zděný dvoutrakt se dvěma nadzemními patry, obytným podkrovím a suterénem s podlahovou plochou téměř přes 1000 m2 na pozemku o výměře 601 m2. V přízemí je v provozu místnost s IT technikou a sociálním zázemím. Západní přístavba slouží jako zázemí výpravčího a na východní straně jsou veřejné toalety. Ve druhém nadzemním podlaží a podkroví se nachází 4 byty. Suterén je prázdný.

V roce 2014 si město nechalo zpracovat od architekta Filipa Rozsívala studii využitelnosti s návrhy tří variant funkčního využití. Varianta A se týká přestavby na služebnu městské policie s přístavbou a kavárnou, varianta B služebny městské policie s kavárnou (bez přístavby) a varianta C služebny městské policie s přístavbou a čekárnou s infocentrem. Cílem studie je najít ideální využití na základě prostorových možností budovy, navrátit jí její důstojnost, vyřešit parkování vozidel u nádraží (či úschovu jízdních kol), řešit přízemní části budovy, zvážit nutný rozsah rekonstrukce a ponechat případně prostor pro zachování provozu ČD.

Historie nádražní budovy

Do současné podoby byla nádražní budova přestavěna v roce 1894. Na jejím místě stála původně přízemní stavba, která zde vznikla už v 70. letech 19. století díky rozvoji železniční tratě Praha - Benešov. Budova je uzavřená od roku 2008, kdy skončila rekonstrukce železničního koridoru. Nahradil ji podchod s novými přístupovými cestami, pracovníci drah zmizeli a provoz vlaků začal být řízen dálkově. Prodej lístků se přesunul do obchodu Pont a v loňském roce i do nového pracoviště Infocentra a Městské policie v rondelu, kde vznikla čekárna s možností občerstvení.

Adéla Ambrožová,

 tisková zpráva města Říčany

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena