Je dobré měnit pravidla dle potřeby?

29. 1. 2016

Miloslav Šmolík - zastupitel, ODS

Když jsme před více jak pěti lety nastoupili na radnici, bylo jedním z našich hlavních cílů ozdravení financí. Mimo úspor v chodu úřadu jsme se zaměřili i na efektivitu při zadávání zakázek. Jedním z opatření byla nová směrnice na zadávání veřejných zakázek. Nyní dochází k plíživým úpravám místo komplexní revize materiálu, která nám byla přislíbena na srpnovém zastupitelstvu.

Už při vzniku směrnice proběhla široká diskuse mj. nad nastavením limitů či výjimek. Vedení Klidného města požadovalo limity téměř nulové, my jsme chtěli dát větší důvěru zodpovědným pracovníkům a limity oproti zákonným tolik nesnižovat. Vzhledem k rozložení sil v koalici byl však nakonec schválen materiál s nepříliš vysokými limity a nutností veřejně soutěžit mnohé. Došlo tak k menší pružnosti a zvýšení zatížení úřadu i organizací zřízených městem.

Postupně si vedení Klidného města uvědomuje nevýhody a komplikace a přehodnocuje situaci. Naposledy to však provedlo formou, kterou nepovažuji za šťastnou. Předložení materiálu pár hodin před zastupitelstvem s pozměněním jednoho bodu směrnice kvůli snadnějšímu výběru dodavatele pro konkrétní potřebu je při nejmenším diskutabilní. Navíc po zamítnutí podnětu ředitele I. ZŠ Mgr. Bednáře o navýšení limitů některých zakázek na sto tisíc korun na srpnovém zastupitelstvu slíbilo vedení města předložení komplexní návrh úprav této směrnice.

Jedinou úpravou ve směrnici se tak od ledna stalo účelové vyškrtnutí pár slov, které nyní umožňuje zadávat zakázky malého rozsahu, jejichž předmětem jsou auditorské, znalecké a právní služby a služby jiných specialistů ve formě studií a stanovisek a expertiz BEZ ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ, a to až do výše téměř jednoho milionu korun. Proč zrovna a pouze u tohoto bodu? A co když bude příště potřeba úprava pro nějaký jiný okruh činnosti?

Věřím, že výběr bude aspoň probíhat oslovením několika ověřených dodavatelů. Když si sami vybíráme dodavatele např. malování nebo opravy plotu, vybereme si toho nejlevnějšího, o kterém ale máme dobré reference. Bez výběrového řízení jen výjimečně. Nemůžeme pak mít jistotu, že službu si nelze pořídit při udržení požadované kvality levněji.

 

Miloslav Šmolík

zastupitel, ODS

 

Je mi ctí, že opozice kritizuje Klidné město za to, že jsme přísní a transparentní při zadávání veřejných zakázek. Bráníme rozkrádání. Naše město vypisuje otevřené, všem přístupné soutěže dodavatelů a hlavním kritériem zůstává cena. Rozhodně se nedá tvrdit, že se transparentními zakázkami snížil výkon úřadu. Spíš se s ušetřenými penězi dynamicky rozrostl počet investic. Úprava směrnice o veřejných zakázkách byla v lednu minimální (vypustili jsme dva odstavce a jednu větu). Cílem byl přímější výběr specialistů. Oslovíme pět s vynikajícími referencemi a vyhraje ten s nejnižší cenou. Týká se to právních analytiků, znalců, auditorů a dalších specialistů, a to u malých řádově stotisícových zakázek, které neřeší zákon. Opozice z ODS však chce, abychom oslovením vybírali i „nespecialisty“ třeba stavební firmy na dláždění chodníků. Vynikajících specialistů na stavební právo je pouze několik, kvalitních stavebních firem jsou stovky. Proč bychom jim měli bránit účastnit se soutěže? Proč bychom jejich okruh měli omezovat? V tomhle pohledu je Klidné město konzistentní. Sněmovna nyní připravuje nový zákon o veřejných zakázkách. Celkovou revizi směrnice udělejme až po vydání zákona, jinak bychom novelu směrnice museli vydávat dvakrát krátce po sobě. Tomu říkám zbytečná práce.)

Vladimír Kořen, starosta města

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena