Minibusy Městská a Školní – co dál?

28. 9. 2018

Těší nás velký zájem veřejnosti, zejména pak školáků. Operativně řešíme problémy vznikající v prvních týdnech provozu. Věříme, že budou brzy odstraněny a autobusy budou zcela spolehlivou alternativou k autu v našem městě. Sbíráme podněty, vyhodnocujeme a plánujeme úpravu jízdních řádů i doplnění linek tak, aby městská sloužila co nejširší veřejnosti.

 

Až neuvěřitelně obrovský zájem v některých lokalitách způsobil, že děti se do autobusů někde ani nevejdou. Plánujeme proto posílení školních linek. Jednáme s dopravcem o dokoupení dalšího minibusu, což však není záležitostí na dny ani týdny, stejně jako přijetí dalších řidičů. Operativně jsme tedy alespoň změnili jízdní řády školních linek a přidali další otočku pro maximální vytížení ranních autobusů z linek, které končí u škol s dřívějším začátkem vyučování do škol, které začínají později. Další optimalizaci a posílení provedeme co nejdříve dle možností.

Pracujeme též na tom, aby školní linky měly „přestupní stanice“. Pak by se mohly děti ze všech oblastí dostat do všech škol. Nelze pokrýt úplně všechny potřeby, ale pokusíme se vyhovět co nejvíce podnětům.

 

Denní spoje mají ve špičce zpoždění. Po zahájení provozu se stávajícími uzavírkami klíčových ulic se ukazuje, že krátký interval 30 minut je pro tuto chvíli těžko udržitelný (dočasně trasa vede přes přejezd se závorami, jinde se autobus zdrží na semaforu atp.). S dopravcem zvažujeme dočasnou úpravu řádů tak, aby spoje jezdily včas i za stávající omezené průjezdnosti městem. Nutné je též ponechat řidičům dostatečné bezpečnostní přestávky. Omlouváme se za komplikace spojené se zaváděním nové služby a hledáním optimálního řešení.

K celkové optimalizaci jízdních řádů dojde po ukončení uzavírek ve městě (Politických vězňů, most 5. května, Černokostelecká), tedy někdy koncem listopadu 2018. Nové časy by měly reflektovat maximum poznatků z pilotního provozu, co nejvíce požadavků veřejnosti a též návaznost na linky PID a vlakové spoje. Nemělo by se tudíž stávat, že vlak z Prahy přijede dvě minuty po odjezdu autobusu směr sídliště Olivovna atp.

Informace pro cestující jsou v terénu i online. V aplikaci Říčany v mobilu (pro Android a iOS) již funguje mapa s online polohou autobusů, stejně jako přesné časy a případná zpoždění odjezdů ze zastávek. Na zastávkách v terénu se pak po ukončení dočasných uzavírek ve městě a úpravě jízdních řádů objeví standardní jízdní řády, pravděpodobně typu PID, kde uvidíte časy odjezdů přímo z dané zastávky v jednotlivých řádcích po hodinách. V tuto chvíli jsou zde pouze provizorní tabulky se všemi zastávkami a časy. V autobusech zvažujeme též hlášení zastávek. 

Upozorňujeme znovu cestující, že všechny zastávky v autobusech městské dopravy jsou NA ZNAMENÍ, a to jak při nástupu (mávnutí), tak výstupu (stisk tlačítka). Důvodem je maximální rychlost a efektivita.

Na nově vzniklých zastávkách plánujeme postupně doplňovat základní vybavení – lavičku, odpadkový koš, případně někde i krytou zastávku.

Pokud nové vedení města po volbách v říjnu 2018 bude nadále „městskou“ podporovat, je v plánu její rozšíření i do dalších lokalit (Thomayerova ul., Ryba a Rak, horní Černokostelecká, Kolovratská atd.). Tento záměr jde ruku v ruce s plánovaným posílením o jeden minibus pro školní linky.

 

Co obnášela příprava 2014 - 2018

  • V roce 2014 po volbách Klidné sto + USZ podepsali koaliční smlouvu, kde jako jednou z priorit dopravy bylo téma zavedení „malokapacitních autobusů s krátkým intervalem“.
    Projekt zavedení MHD se objevil v tzv. Seznamu projektů města pro roky 2014 - 2018
     
  • V roce 2015 proběhl průzkum veřejného mínění, kde jednou z otázek bylo využití případných nových linek MHD a školních autobusů. Většina občanů zájem projevila.
     
  • V roce 2016 začala jednání s dopravci, jak by mohla služba fungovat. Zvažovala se nejprve pouze doprava školáků do a ze školy. Po předběžných cenových nabídkách se zjistilo, že málo využité autobusy (nájezd jen desítky km denně) jsou relativně velmi drahé. Odborníci jednotně doporučili využít autobusy po celý den (mzdy řidičů, odpisy vozidel, …)
    Následně proběhla na všech základních školách kampaň Bezpečné cesty do škol, kde město a Nadace Partnerství zjišťovaly jak, kdy a odkud se děti dopravují do škol. Výsledkem bylo kromě dílčích opatření přímo u základních škol také doporučení zřídit školní linky podle spádových oblastí.
    Proběhla jednání s ROPID ohledně možného posílení stávajících spojů příměstských linek. Z mnoha důvodů se město nakonec rozhodlo jít vlastní cestou s tím, že městské spoje budou koordinovány s autobusy a vlaky PID.
     
  • V roce 2017 byly naplánovány předběžné trasy jednak školních, ale i městských linek. Tyto trasy byly projety minibusem, aby se ověřila jejich průjezdnost.
    Na podzim se začala připravovat veřejná zakázka na výběr dopravce – nadlimitní veřejná zakázka, smlouva na 5 let. Předpokládaný rozjezd měl být 1. 2. 2018, tedy na druhé pololetí školního roku.
     
  • Vzhledem k administrativní komplikovanosti výběru (nadlimitní veřejná zakázka) se výběr protáhl a smlouva byla podepsána až v létě 2018. Zakázku vyhrála společnost ICOM Transport – ČSAD Benešov, která má zkušenosti z řady měst v ČR včetně Benešova, Vlašimi atp. Start byl posunut na 3. 9. 2018.
    O prázdninách město s dopravcem upravilo vedení tras, vytipovalo s dopravním odborem a PČR nejvhodnější místa nových zastávek, stanovilo dopravní značení a další potřebné formality. Dopravce nakoupil autobusy, vybavil je potřebnými zařízeními (GPS, wifi,…) a nasmlouval šest řidičů. Zkušební provoz musel proběhnout o prázdninách, kdy ovšem mnoho detailů nelze věrohodně ověřit.
    Rada města odsouhlasila záměr jízdného zdarma. Důvodem byly odstranění bariér a motivace občanů k využívání MHD, ale též komplikace spojené s případným prodejem a kontrolou jízdenek (tato agenda v jiných městech spotřebuje většinu vybraných financí). V neposlední řadě, každá vteřina hledání jízdenky, karty či drobných znamená zpomalení nástupu, delší čas jízdy a v důsledku snížení atraktivity celé služby.
  • Jízdní řády byly připravovány v extrémně krátkém čase, zejména kvůli uzavírkám po městě nemohla být plně zajištěna návaznost na spoje PID a vlaky.
     
  • Ambiciózním přáním bylo, aby takt městských autobusů byl 30 minut (60 min na modré lince). Jednak kvůli snadné zapamatovatelnosti a přehlednosti, jednak kvůli návaznosti na vlakové spoje, které mají stejný interval. Po vyhodnocení prvních týdnů uvidíme, zda bude možné všude takto krátký interval zachovat. Po případném navýšení počtu minibusů by byla situace jednodušší.

David Michalička

radní, projektový manažer

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena