Podpora talentu a nadání na naší škole

23. 2. 2024

Ve škole vycházíme z poznání, že každý je obdařen určitou mírou talentu. Během vyučování usilujeme o rozvoj nadání každého jednotlivého žáka, zdaleka ne pouze žáka mimořádně nadaného.

O nadání uvažujeme v souvislostech s inteligencí a tvořivostí. Člověk současně může být více nadán rozumově nebo být spíše tvůrčím talentem. Aby se mohlo nadání rozvíjet, je zapotřebí motivace a vynaložená energie. Prostředí školy má velký potenciál rozvíjet všechny složky.

Například rozumově nadaní jedinci snáze analyzují úkol a porozumí jeho částem. Ve školním prostředí často jde o děti, které velmi rychle zvládnou čtení a psaní; jsou velmi zvídavé, stále vyžadují odpovědi na otázky. Mají specifické potřeby a pro rozvoj jejich talentu je důležité tyto potřeby uspokojit. Ve škole máme na paměti, že jedinci s velkou mírou intuice a kreativity často sledují v zadaných úkolech hlubší souvislosti, nemusejí proto nutně být vždy úspěšnými u IQ testů, a přesto často vynikají v oblastech umění i vědy.

Děti s uměleckým talentem jsou citlivé a vnímavé ke svému okolí, kreativní, mají estetické cítění, velkou představivost a zajímá je umění. Umělecké nadání souvisí rovněž s manuální zručností a fyzickými možnostmi. V příštím školním roce bude ve škole otevřen výtvarný ateliér.

Pohybově nadané děti bývají již v předškolním věku hodně živé, tvořivé, baví je pohyb, jsou fyzicky zdatné. Lze je chápat ve smyslu sportovního talentu s důrazem na dobrou koordinaci a fyzický výkon, nebo v souvislosti nadáním pro tanec, při kterém se mimo fyzičky projevuje také umělecké cítění. V maximální míře využíváme sportovní areál Sportoviště u lesa. Na tělesnou výchovu navazují mnozí naši žáci v odpoledním čase volnočasovými aktivitami v tělocvičnách školy (tanec, judo, florbal, volejbal). Navíc město Říčany dlouhodobě podporuje bruslení pro žáky nejen na prvním stupni.

Žáci s praktickým nadáním se rychle zorientují v každodenních situacích praktického života. Téměř vždy si vědí rady. Pamatují si nejrůznější postupy a dokážou je v případě potřeby originálně použít nebo vymýšlejí postupy nové. V této souvislosti chystáme ve škole nový předmět design a konstruování, kde budou žáci pracovat např. s osvědčenými stavebnicemi Merkur.

A jak podporujeme talent a nadání u nás ve škole? Důraz klademe v odborných skupinách na výuku anglického jazyka, přírodních věd a informatiky; ve všech těchto oblastech nabízíme žákům jít rychlejším tempem a do větší hloubky poznání. Pro všechny vyjmenované oblasti je škola nadstandardně vybavena a má potenciál v práci pedagogů.

Nedílnou součástí nabídky naší práce je výuka napříč ročníky. Mladší žáci mohou participovat na některých (projektových) aktivitách starších dětí a naopak. Nebo mají možnost docházet na hodinu určitého předmětu ke starším žákům. Starší žáci se zapojují ve velkém počtu do soutěží, olympiád a projektů; učí se prezentovat vlastní práci, kooperovat při dílčích aktivitách, ověřovat si zdroje informací, v neposlední řadě žáci devátého ročníku připravují své ročníkové práce, při kterých se věnují vlastní badatelské a výzkumné činnosti.

Mnohaletou tradici má na naší škole projekt Klub zvídavých žáků, ve kterém jsou žákům nabídnuty především odpolední specifické programy (tvůrčí díla, seminář, přednáška, …) v rozsahu 45–120 minut. Zde se setkávají napříč ročníky žáci se zájmem o danou oblast. Např. aktuální únorová témata: geologické Ukázky minerálů z lokalit důl v Bílině a kamenolom Černý Důl a cestovatelské Jeruzalémské návraty.

Podstatná pro rozvoj talentu a nadání je vždy podpora a motivace k dalšímu rozvoji.

Dalibor Dudek, ředitel školy

Naši absolventi se vracejí…

Linda P., talentovaná malířka a bývalá žákyně naší školy, se vrátila do školních chodeb s jediným cílem: proměnit obyčejné zdi v umělecká díla. Její cesta zpět do školního prostředí byla pro ni nejen nostalgická, ale také inspirativní. S podporou školy se Linda pustila do práce a proměnila prázdné zdi v malířská plátna. Svěží barvy a abstraktní tvary začaly ožívat a přinášet světlo do každodenního prostředí. Její práce nejenže přitáhla pozornost žáků, ale také pedagogů, kteří obdivovali její talent. Pro Lindu tato iniciativa nespočívá jen v malování na zdi, jde tu o propojení pocitu a prostřední, které ji formovalo. Její práce nám bude připomínat, že umění má moc přinášet radost a inspiraci do každodenního života.

Tyto návštěvy nám dávají příležitost zjistit, jak se naši bývalí žáci vyvíjejí a jaký mají vliv na svět kolem sebe. Jsme vděční za jejich návrat a doufáme, že naše škola zanechala pevný základ pro jejich budoucí úspěch a štěstí.

Iveta Truhlářová

 

Boulderovka a 7. B

Boulderová stěna znamená, že se leze bez lana v menší výšce (do 4,5 m), bezpečnost zajišťuje měkké dopadiště umístěné po celé podlahové ploše stěny, která zachytí každý odskok i pád. Při boulderingu člověk leze kratší (v řádu několika kroků), ale o to silovější cesty, tzv. bouldery. Cílem je dosáhnout bez pádu topového chytu. V tomto ohledu je tedy výhodou boulderingu fakt, že nepotřebujete parťáka, který by vás jistil, ani žádné speciální metodické znalosti či vybavení. Stačí vám lezecké boty (lezečky) a pytlík s magneziem (hořčíkem). Na druhou stranu je bouldering nejvíc zábavný v partě kámošů – vzájemná motivace, hecování se a srandičky jsou nejvíc! A to 7. B jde dokonale.

Žáci 7. B

3. základní škola u Říčanského lesa Říčany, p. o., hledá do svého týmu na školní rok 2024/2025:

  • učitele/učitelku chemie a přírodopisu,
  • učitele/učitelku fyziky a zeměpisu,
  • učitele/učitelku tělesné výchovy,
  • učitele/učitelku německého a anglického jazyka,
  • učitele/učitelku informatiky,
  • učitele/učitelku matematiky.

Nabízíme náborový příspěvek, příspěvek na dopravu a důchodové spoření.
V případě zájmu zasílejte CV na kontaktní e-mail iveta.truhlarova@zs.ricany.cz.

Naši absolventiBoulderovkaMasopust

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena