Projekt Erasmus+ v MŠ a ZŠ Sofie

29. 12. 2023

Na konci prosince 2023 končí realizace 18měsíčního projektu Rostoucí škola v multikulturním a globálním světě, který MŠ a ZŠ Sofie podala v roce 2022 v rámci aktivity KA1 Erasmus+. Během této doby se nám podařilo celkem 20krát vyjet za zkušenostmi a prohlubováním jazykových dovedností do ostatních zemí Evropské unie.

V rámci sedmi kurzů v délce trvání od šesti do deseti dní se naše paní učitelky i nepedagogický personál zapojily do výuky anglického jazyka na Maltě, v Řecku a v Itálii.

Mezi odborné kurzy, které členové našeho týmu absolvovali, patří například podpora kreativity, kritického myšlení a řešení problémů ve třídách, efektivní komunikace s rodiči batolat nebo tradiční umění a ICT dovednosti ve výuce běžných předmětů a kompetencí.

V rámci našeho projektu jsme věnovali velkou pozornost rozvoji dovedností učitelů působících na nově otevřeném druhém stupni základní školy. Kurz CLIL na druhém stupni absolvovali všichni naši angličtináři, velmi zajímavý byl kurz Student centered classroom nebo současné nástroje ICT pro kreativní a spolupracující třídy. Z pohledu rozvoje druhého stupně si nesmírně ceníme navázaných vztahů se školami v Německu, Řecku či Chorvatsku.

Zajímavou zpětnou vazbu přinesla naše vychovatelka Markéta Králová z kurzu Divadlo ve vzdělávání: „Kurz vedla mladá extrovertní řecká herečka, s níž jsem se už od začátku kurzu cítila uvolněně a v bezpečném prostředí. Už během prvního dne jsme se jako skupina příjemně stmelili, a to hlavně díky dobře vybraným seznamovacím aktivitám. Celých pět dnů jsme vlastně neposeděli. Žádná teorie, vše jsme si zkoušeli pěkně v praxi. Na začátku každého dne jsme prováděli rozcvičku – rozehřátí a probuzení jak těla, tak dechu a hlasu. Jedno z prvních cvičení bylo zaměřené na řeč těla a budování důvěry mezi herci. Učili jsme se, jak číst nebo vyprávět příběhy a pohádky tak, aby žáky ve třídě zaujaly. Také jsme analyzovali postavu čarodějnice v pohádce Sněhurka a sedm trpaslíků podle metody K. S. Stanislavského. Velmi zajímavé cvičení bylo zaměřené na různé úrovně (důležitosti) postav na jevišti. Na rychlé reakce v nečekaných momentech jsme zkoušeli techniku Sanforda Meisnera. Vytvářeli jsme příběhy cvičením podobným jako ,tichá pošta‘ a celý týden jsme završili vytvořením krátkého představení. Byla to velká zábava. Přinesla jsem si z kurzu bezpočet aktivit, které již používám jak při práci ve třídě, tak při dramatické výchově.“

Kurz Promoting creativity, critical thinking and problem-solving in the classroom na Tenerife se pro změnu konal v sestavě 15 Evropanů, kteří tvořili skupinu, ve které jsme měli třídní třídy Orion Veroniku Lukovou. Kromě šestičlenné slovenské enklávy tu byli také tři Maďaři, tři Rumuni, Lotyška, Francouzka a Nizozemka. V průběhu celého týdne se několikrát ukázalo, jak obohacující je různorodost velké skupiny – ať už při výměně pedagogických zkušeností a názorů v rámci samotného kurzu, nebo při všech dalších společných aktivitách a výletech. Pokud je jedním z cílů Erasmus+ sdílet navzájem své životní příběhy, rozšířit si povědomí o pilířích různých vzdělávacích systémů, poznávat jiné mentality, pak můžeme potvrdit jeho naplnění.

V rámci kurzu byl prostor poznat teoretické koncepty týkající se kreativity, kritického myšlení a řešení problémů, těžiště práce však představovaly praktické aktivity. Lektorka Elena účinně střídala činnosti individuální, párové i skupinové, často využívala různé pomůcky a cvičení pro odpočinek mozku. Hodně nás zaujaly úkoly zaměřené na myšlení tzv. „out of the box“ či metoda s názvem The 6 thinking hats. Zajímavé bylo vyjadřovat myšlenky prostřednictvím karet Dixit nebo obrázků z časopisů.

Z kurzu Happy schools: positive education for well-being and life-skills development jsme pro školu získali velký rozsah praktických materiálů, aktivit a přístupů. Některé z nich se staly již v létě součástí teambuildingu MŠ a ZŠ Sofie, který jsme před přípravným týdnem nachystali na jižní Moravě. Náplň kurzu byla zcela v souladu s jeho názvem, získali jsme mnoho příležitostí zažít pozitivní atmosféru a bezpečné prostředí. Účastnili jsme se teambuildingových aktivit, hráli jsme hry na vizualizaci či spolupráci, zažili jsme meditaci. Některé koncepty, s nimiž nás lektorka Maria del Mondo seznámila, byly velmi objevné a řadu z nich již využíváme při práci se žáky ve třídách.

Odborné kurzy přinesly pro školu kromě nových přístupů, prohloubení znalostí a profesních vazeb, také zkušenosti v jazykové oblasti. Jak jedna z našich kolegyň napsala: „Přestože vidina toho, že budu nucena celý týden komunikovat v angličtině, mi před kurzem přinesla několik bezesných nocí, nakonec se ukázalo, že mé jazykové schopnosti na takový úkol stačí. Jak šel den za dnem, bylo stále jednodušší najít ta správná slova a přinutit mozek myslet v cizím jazyce. Využívala jsem toho nejen přímo v kurzu, ale také při neformálních rozhovorech s kolegy.“ Povařujeme za jednu z velkých výhod aktivit Erasmus+ aktivit propojení odborného vzděláváni pedagogů s posunem jejich jazykových dovedností, posílení sebevědomí v kontaktech s kolegy v cizině a rozšíření obzorů profesních i osobnostních.

Patrik Matlák

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena