Rozpočet města v roce 2017 opět navýší výdaje na opravy městských komunikací, bude výrazně podporovat investice do infrastruktury, školství a sportovišť pro děti.

18. 1. 2017

Vážení spoluobčané, dovoluji si vás oslovit a informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2017 a celkové finanční situaci našeho města.

Vedení města v minulém volebním období hospodařilo velmi zodpovědně a pokračuje v tomto trendu i nadále, což se velmi výrazným způsobem projevilo na stávající výborné finanční kondici města:

  • Město si nepůjčilo za posledních 6 let žádné nové dlouhodobé úvěry
  • Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo každý rok k přebytkovému hospodaření
  • Přebytky rozpočtu jsou směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města.
  • Došlo a dochází k efektivnímu využívání peněžních prostředků na provoz úřadu a městských služeb přes výběrová řízení a elektronické aukce

 

Držíme trend minulých let a zadluženost města dále výrazně klesá

Vývoj zadluženosti města ukazuje níže připravený graf.

Graf ukazuje, jaká částka z výdajů na roční provoz města by musela být zaplacena, aby došlo k úplnému splacení všech úvěrů. Zatímco v roce 2010 to byl skoro jeden a půl násobek roční částky na provoz města, v letošním roce to bude pouze pod 20% ročních provozních výdajů.

 

Finanční situace města Říčany je výborná, město v letošním roce pomýšlí na realizaci některých strategických nákupů pozemků a budov, které by umožnily rozvíjet veřejnou infrastrukturu města a tím zvedat kvalitu života našich občanů.

Výsledkem jednání s bankou je získání úvěrového rámce na 50 mil. Kč na 5 let za skvělý úrok 0,37 % a nezajištěného zástavou dalších nemovitostí. Tyto podmínky jsou objektivním zhodnocením konsolidace městských financí za uplynulých 6 let.

 

Zlepšující se makroekonomická situace může přinést více peněž do městské pokladny, ale bude záležet na schopnosti státu vybrat daně

Příjmy města budou i nadále ovlivňovány zejména hospodářskou situací v České republice a Evropské Unii.

Předpokládá se hospodářský růst, který bude pravděpodobně nižší než loni, což by i tak mohlo přinést navýšení  příjmů města, které jsou z velké části závislé na daňových příjmech státu a jejich rozdělení směrem k obcím. Rozpočet města předpokládá z důvodu opatrnosti pouze mírný nárůst příjmu z celostátních daní. Případné přebytky z přeplnění daňových příjmů by financovaly jako v minulých letech další opravy silnic, chodníků a městské infrastruktury, které nejsou zahrnuty do výdajů tento fiskální rok.

 

Výše příjmů schválených městských rozpočtů v letech 2010 až 2017

Klasifikace příjmů:

  • Příjmy z celostátního přerozdělení daní – alokace daní z příjmů a DPH ze státního rozpočtu převážně podle počtu obyvatel; daň z nemovitosti, jejíž výše je určována městem a její výběr plyne přímo do městského rozpočtu
  • Vlastní příjmy města – místní a správní poplatky, nájemné z nemovitostí a příjmy z prodeje městského majetku
  • Neinvestiční dotace a příspěvky – dotace na výkon státní správy, sociální dávky do r. 2011, dotace na volby – průběžné položky stejná výše je v mandatorních výdajích
  • Investiční dotace – vázané prostředky na veřejně prospěšné stavby – většinou kryjí 60 až 85% potřebných výdajů, zbytek je krytý z rozpočtu města

 

Vlastní příjmy města počítají s přibližně stejnou částkou, je zde zohledněn nižší příjem za poplatky z odpadů. Občané s trvalým bydlištěm v Říčanech budou mít 50 % slevu z plné ceny.

Výrazný propad v neinvestičních dotacích a příspěvcích od roku 2012 je způsoben změnou ve vyplácení sociálních dávek, které jsou od 1. ledna 2012 v kompetenci úřadů práce a nejsou již položkou příjmů města. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města. V získávání investičních dotací byly Říčany v posledních letech velmi úspěšné díky výborné práci vedení města a městského úřadu. Rozpracované dotační žádosti nejsou v příjmech rozpočtu z důvodu opatrnosti reflektovány a budou po případném schválení dodatečně do rozpočtu včleněny.

Díky splaceným dluhům můžeme zlepšovat služby občanům města, zvýšit prostředky pro školství a kulturu nebo ještě více snížit poplatky za odpad občanům s trvalým pobytem v našem městě.

Dlouhodobým cílem je snižovat výdaje ať již přejednáváním stávajích smluv nebo změnou jejich rozsahu a naopak posilovat výdaje s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům. To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu a naopak zajistit dostatečné prostředky na služby a údržbu města.

Výše výdajů schválených městských rozpočtů v letech 2010 až 2017

Klasifikace výdajů:

  • Výdaje na chod městského úřadu – obsahuje zejména mzdy a příslušné sociální a zdravotní pojištění všech zaměstnanců, provozní náklady kanceláří a dalších nákladů nezbytných k zajištění chodu úřadu.
  • Výdaje na provoz města – patří sem služby nezbytné k údržbě města mezi jinými odpadové hospodářství, úklid a údržba komunikací, zeleně a veřejného prostoru, veřejné osvětlení, opravy silnic, chodníků a městského majetku, městská policie apod.
  • Dluhová služba – splátky úroků a jistiny úvěrů; největší část je za úvěr na novou školu.
  • Neinvestiční dotace a příspěvky – účelově vázané prostředky, které jsou vypláceny příspěvkovým a dalším organizacím, jejichž je město zřizovatelem jako školky, školy, knihovna, muzeum a další. Tyto prostředky převážně slouží k úhradě provozních výdajů a údržby, v některých případech i mzdových výdajů.
  • Mandatorní výdaje – povinné výdaje, které musí město hradit ze zákona, zdaleka největší položkou jsou sociální dávky různých typů, tento výdaj je plně hrazen státním rozpočtem a z pohledu města je to pouze průběžná položka;

 

Poměrně výrazné šetření výdajů na chod městského úřadu se v minulých letech neobešlo bez snižování pracovních míst a zmrazení růstu mezd. Vzhledem k nařízení vlády ČR došlo v minulých letech a dochází i v letošním roce k nárůstu tarifních mezd zaměstnanců o 4% (růst tarifních mezd po druhé za sebou po několikaleté stagnaci). Novou položkou letošního rozpočtu jsou další výdaje na úředníky spojené s funkcemi státní správy, na které město dostane dotace. Tyto dva faktory se nejvýrazněji podílí na celkovém nárůstu výdajů na provoz úřadu.

Rozpočtovým cílem v oblastech provozu a údržby města je najít optimální poměr ceny, kvality a rozsahu služeb. V letošním roce dochází k dalšímu výraznému posílení rozpočtu na opravy a údržbu silnic a chodníků; rozšíření zelených a přírodních ploch a posílení vlastní kapacity pro menší technické a úklidové práce.

Výdaje na neinvestiční dotace a příspěvky příspěvkovým organizacím (školy, školky, muzeum, kulturní dům Labuť, stacionář pro seniory a další) jsou v porovnání s minulým rokem na přibližně stejné úrovni po loňském navýšení. Město také výrazně podporuje stabilizaci Olivovy dětské nadace.

Důraz na investice vede ke zlepšování kvality života říčanských občanů s maximální snahou o získání dotační podpory všech projektů.

Rozpočet města počítá s vlastními investicemi v částce vyšší než 130 mil. Kč, což se blíží maximu za poslední roky započítávající probíhající investice ve výši 42 mil. Kč (převody z roku 2016) a rezervy na nové investice v částce cca 17 mil. Kč.

Mezi největší investiční akce minulého roku bylo dokončení odbahnění Mlýnského rybníka, pokračující rekonstrukce ulice Olivova, rekonstrukce objektu školní jídelny vč. vybudování nových tříd na ulici Sokolská, rekonstrukce chodníků na ulici Černokostelecká, dokončení prací na stoce A, rekonstrukce kabin ragby po požáru.

V letošním roce bude pokračovat rekonstrukce Olivovy ulice, bude se stavět sportoviště u 3. ZŠ u Říčanského lesa, zpracovávat projektová dokumentace na novou školu na Komenského náměstí, bude se rekonstruovat komunikace u nové mateřské školy Labská, komunikace Nerudova a další komunikace a chodníky. Je v plánu investovat do obnovy vodohospodářského majetku a také k nákupu pozemků a nemovitostí s významem pro rozvoj města nebo s cílem zkulturnění našeho životního prostoru jako například nádražní budovu. Je toho opravdu hodně a doufáme, že se to pozitivně projeví v kvalitě života v našem městě.

Vedení města a zaměstnanci městského úřadu trvale pracují na získávání dotací z nejrůznějších výzev a programů, aby se co nejvíce uplatnil multiplikační efekt vlastních prostředků města. Výsledky minulého roku potvrzují úspěšnost tohoto snažení.

Nejistota s přidělováním dotací jednotlivým investičním projektům vyžaduje nutnost pečlivého finančního řízení, abychom dokázali najít dostatek prostředků na případnou spoluúčast tak, abychom o dotační prostředky nepřišli.

Vzhledem k velmi náročnému řízení peněžních toků, a to hlavně kvůli těžko předvídatelné časové návaznosti dotačních plateb, má město vyjednáno velmi výhodné překlenovací financování, tak aby nedošlo k dočasnému nedostatku hotovosti.

Plnění rozpočtu bude vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu zachována po celé fiskální období tak jako v minulosti.

Martin Gebauer

zastupitel za KM a předseda finančního výboru

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena