Rozpočet města v roce 2016 opět navýší výdaje na opravy městských komunikací, přinese vyšší bezpečnost obyvatel, zvýší příspěvky školským a sociálním zařízením a bude dále přednostně podporovat investice do kvality života našich občanů

29. 1. 2016

Vážení spoluobčané, dovoluji si Vás oslovit a informovat o schváleném rozpočtu města Říčany na rok 2016 a celkové finanční situaci našeho města

Držíme trend minulých let a zadluženost města dále výrazně klesá....

 

Vedení města v minulém volebním období hospodařilo velmi zodpovědně a pokračuje v tomto trendu i nadále, což se velmi výrazným způsobem projevilo na stávající výborné finanční kondici města:

 

  • Město si nepůjčilo za posledních 5 let žádné nové dlouhodobé úvěry
  • Podrobné sledování a řízení příjmů a výdajů vedlo každý rok k přebytkovému hospodaření
  • Přebytky rozpočtu jsou směrovány zpět do investic, na zlepšování infrastruktury města.
  • Došlo a dochází k efektivnímu využívání peněžních prostředků na provoz úřadu a městských služeb přes výběrová řízení a elektronické aukce

 

Vývoj zadluženosti města ukazuje níže připravený graf.

Graf ukazuje, jaká částka z výdajů na roční provoz města by musela být zaplacena, aby došlo k úplnému splacení všech úvěrů.  Zatímco v roce 2010 to byl skoro jeden a půl násobek roční částky na provoz města, v letošním roce to bude pouze něco přes 20% ročních provozních výdajů.

 

Splátky úvěrů+úroků (tvz. dluhová služba) klesají a zbývá více peněž na služby pro občany, školství, podporu seniorů a sportu nebo investic.

 

Finanční situace města Říčany je výborná, město je po letech opět schopno v případě potřeby získat uvěrové financování a bude moci zrušit zástavu městského majetku.

 

 

Zlepšující se makroekonomická situace může přinést více peněž do městské pokladny, ale bude záležet na schopnosti státu vybrat daně

 

Příjmy města budou i nadále ovlivňovány zejména hospodářskou situací v České republice a Evropské Unii. Předpokládá se hospodářský růst, který bude pravděpodobně nižší než loni, což by i tak mohlo přinést navýšení příjmů města, které jsou z velké části závislé na daňových příjmech státu a jejich rozdělení směrem k obcím. Rozpočet města předpokládá z důvodu opatrnosti pouze mírný nárůst příjmu z celostátních daní. Případné přebytky z přeplnění daňových příjmů by financovaly jako v minulých letech další opravy silnic, chodníků a městské infrastruktury, které nejsou zahrnuty do výdajů tento fiskální rok.

 

 

Výše příjmů schválených městských rozpočtů v letech 2010 až 2016

Klasifikace příjmů:

  • Příjmy z celostátního přerozdělení daní – alokace daní z příjmů a DPH ze státního rozpočtu převážně podle počtu obyvatel; daň z nemovitosti, jejíž výše je určována městem a její výběr plyne přímo do městského rozpočtu
  • Vlastní příjmy města – místní a správní poplatky, nájemné z nemovitostí a příjmy z prodeje městského majetku
  • Neinvestiční dotace a příspěvky – dotace na výkon státní správy, sociální dávky do r. 2011, dotace na volby – průběžné položky stejná výše je v mandatorních výdajích
  • Investiční dotace – vázané prostředky na veřejně prospěšné stavby – většinou kryjí 60 až 85% potřebných výdajů, zbytek je krytý z rozpočtu města

     

     

    Vlastní příjmy města počítají s navýšením příjmů z úsekového měření a nárůstem příjmu ze zásad za výstavbu.

     

    Výrazný propad v neinvestičních dotacích a příspěvcích od roku 2012 je způsoben změnou ve vyplácení sociálních dávek, které jsou od 1. ledna 2012 v kompetenci úřadů práce a nejsou již položkou příjmů města. Vzhledem k tomu, že se jedná o průběžnou a zúčtovatelnou položku, nemá tato změna žádný dopad na vlastní rozpočet města.

     

    V získávání investičních dotací byly Říčany v posledních letech velmi úspěšné díky výborné práci vedení města a městského úřadu. Ze získaných dotací jmenujme významné projekty jako odbahnění Mlýnského rybníka a Marvánku, nová mateřská škola Zahrádka, sportovní areál v Pacově, zateplení budovy jídelny na Sokolské nebo rekonstrukce ulic Štefánikova, Rýdlova Olivova.

     

    Rozpracované dotační žádosti nejsou v příjmech rozpočtu z důvodu opatrnosti reflektovány a budou po případném schválení dodatečně do rozpočtu včleněny. Rozpočet města počítá s vlastními investicemi blížícími se ke 100 mil. Kč, skládající se z probíhajích investic ve výši 55 mil. Kč a rezervy na nové investice v částce cca 40 mil. Kč, které budou schváleny po finálním schválení státní dotace na vyčištění Mlýnského rybníka. (V době přípravy rozpočtu v listopadu 2015 výše dotace nebyla známa).

     

     

    Díky splaceným dluhům můžeme zlepšovat služby občanům města, zvýšit prostředky pro školství a kulturu nebo snížit poplatky za odpad občanům s trvalým pobytem v našem městě

     

    Dlouhodobým cílem je snižovat výdaje ať již přejednáváním stávajích smluv nebo změnou jejich rozsahu a naopak posilovat výdaje s pozitivním vlivem na kvalitu služeb občanům. To znamená promyšleně šetřit na chodu městského úřadu a naopak zajistit dostatečné prostředky na služby a údržbu města.

     

    Výše výdajů schválených městských rozpočtů v letech 2010 až 2016

 

Klasifikace výdajů:

 

  • Výdaje na chod městského úřadu – obsahuje zejména mzdy a příslušné sociální a zdravotní pojištění všech zaměstnanců, provozní náklady kanceláří a dalších nákladů nezbytných k zajištění chodu úřadu.
  • Výdaje na provoz města – patří sem služby nezbytné k údržbě města mezi jinými odpadové hospodářství, úklid a údržba komunikací, zeleně a veřejného prostoru, veřejné osvětlení, opravy silnic, chodníků a městského majetku, městská policie apod.
  • Dluhová služba – splátky úroků a jistiny úvěrů; největší část je za úvěr na novou školu.
  • Neinvestiční dotace a příspěvky – účelově vázané prostředky, které jsou vypláceny příspěvkovým a dalším organizacím, jejichž je město zřizovatelem jako školky, školy, knihovna, muzeum a další. Tyto prostředky převážně slouží k úhradě provozních výdajů a údržby, v některých případech i mzdových výdajů.
  • Mandatorní výdaje – povinné výdaje, které musí město hradit ze zákona, zdaleka největší položkou jsou sociální dávky různých typů, tento výdaj je plně hrazen státním rozpočtem a z pohledu města je to pouze průběžná položka;

 

Poměrně výrazné šetření výdajů na chod městského úřadu se v minulých letech neobešlo bez snižování pracovních míst a zmrazení růstu mezd. Vzhledem k nařízení vlády ČR došlo v minulém roce a dochází i v letošním roce k nárůstu tarifních mezd zaměstnanců o 3% (zvýšení tarifů bylo provedeno po pěti letech). Novou položkou letošního rozpočtu jsou další výdaje spojené s dopravní bezpečností tj. kamerového systému monitorujícího rychlost na měřených úsecích. Tyto výdaje jsou více než kompenzovány výběrem pokut, které kryjí všechny provozní náklady a přinášejí prostředky na další zlepšení dopravních opatření v našem městě. Tyto dva faktory se nejvýrazněji podílí na celkovém nárůstu výdajů na provoz úřadu.

 

Rozpočtovým cílem v oblastech provozu a údržby města je najít optimální poměr ceny, kvality a rozsahu služeb. V letošním roce dochází k dalšímu výraznému posílení rozpočtu na opravy a údržbu silnic a chodníků. Dále posílení výdajů na bezpečnost tj. navýšení rozpočtu městské policie, týkající se zvýšení počtu strážníku tak, aby bylo možno zajistit více hlídek v ulicích. Rozšiřuje se také počet míst na separovaný odpad, odpadkových košů a bio odpad.

 

Výdaje na neinvestiční dotace a příspěvky příspěvkovým organizacím jsou v porovnání s minulými roky vyšší. Zvýší se provozní příspěvky školám a školkám, městskému muzeu, naběhne plný příspěvek na novou školku a naběhne plně příspěvek na stacionář pro seniory. Město taky výrazně podporuje stabilizaci Olivovy dětské nadace.

 

 

Důraz na investice vede ke zlepšování kvality života říčanských občanů s maximální snahou o získání dotační podpory všech projektů

 

Pohled na výdaje největších investičních projektů loňského roku prozrazuje, že se vedení města snaží rovnoměrně rozdělit investiční výdaje mezi všechny potřebné oblasti:

 

Životní prostředí a vzhled města

Sanace Mlýnský rybník                                       21,7 mil. Kč  s pomocí dotace

Odbahnění  Marvánku                                        10,5 mil  Kč..s pomocí dotace

 

Infrastruktura

Rekonstrukce stoky A                                         16,8 mil. Kč

Rekonstrukce komunikace Olivova                  13,7 mil. Kč  s pomocí dotace

Rekonstrukce Rooseveltova 1. část                   3,7 mil. Kč  s pomocí dotace

 

Sociální oblast – školství a senioři

Nová MŠ Zahrádka                                              11,0 mil. Kč  s pomocí dotace

Jídelna - Sokolská zateplení okna                      6,8 mil. Kč.. s pomocí dotace

Stacionář pro seniory  OLGA                               6,9 mil. Kč

 

Sport a volný čas

Rekonstrukce sportovní haly 3. část                   9,3 mil. Kč

Areál Pacov                                                           16,7 mil. Kč  s pomocí dotace

Budova šaten Rugby                                            4,3 mil Kč

 

Vedení města a zaměstnanci městského úřadu trvale pracují na získávání dotací z nejrůznějších výzev a programů, aby se co nejvíce uplatnil multiplikační efekt vlastních prostředků města. Výsledky minulého roku potvrzují úspěšnost tohoto snažení.

 

Nejistota s přidělováním dotací jednotlivým investičním projektům vyžaduje nutnost pečlivého finančního řízení, abychom dokázali najít dostatek prostředků na případnou spoluúčast tak, abychom o dotační prostředky nepřišli.

 

 

Vzhledem k velmi náročnému řízení peněžních toků a to hlavně kvůli těžko předvídatelné časové návaznosti dotačních plateb, má město vyjednáno velmi výhodné překlenovací financování, tak aby nedošlo k dočasnému nedostatku hotovosti.

 

Plnění rozpočtu bude vedením města i finančním výborem bedlivě sledováno, aby byla stabilita rozpočtu zachována po celé fiskální období tak jako v minulosti.

 

Ing. Martin Gebauer

zastupitel za KM a předseda finančního výboru

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena