Udržitelná městská mobilita – 3/6

31. 1. 2020

Moderní veřejná doprava

MHD už není „socka. Veřejnou dopravu využívají i vysocí manažeři, lékaři či právníci. Klimatizované City Elefanty, moderní nízkopodlažní autobusy, online jízdní řády a zpoždění v mobilu jsou samozřejmostí. Pro mnoho lidí je dnes cennější cestování bez stresů, než pohodlí vlastního vozu a pár ušetřených minut.

Říčanská radnice chce podporovat cestování MHD jako jednu z udržitelných forem dopravy. Níže najdete proto rekapitulaci dnešních možností i nastínění, kam chceme směřovat.
 

Železnice je základ

Vlakem do Prahy někdy jel snad každý Říčaňák. Za 27 minut (což je jízdní doba osobního vlaku na hlavní nádraží) se autem v ranní špičce dostanete sotva do Průhonic či k Uhříněvsi. Navíc ve vlaku si přečtete knížku, vyřídíte emaily anebo si jen odpočinete. Vlaky jezdí prakticky celý den 4x za hodinu, takže víceméně odpadá plánování.

Komu jde o čas, vytipuje si rychlík, kterým cesta trvá jen 20 minut. Kdo chce pohodlí a klid na práci, připlatí si pár korun za 1. třídu.

Možná nevíte, že některé vlaky nekončí na hlavním nádraží, ale pokračují přes Vysočany do Horních Počernic. Od roku 2019 je navíc možné v Hostivaři přestoupit na novou trať do Libně, Holešovic, Podbaby a Roztok u Prahy. Vlakem se tedy dostanete i na severní okraj Prahy. Ačkoliv tuto trať obsluhuje Arriva, platí zde jednotné jízdné PID.

 

 V autobusech do Prahy zaplatíte kartou

Říčany prochází silnice I. třídy Černokostelecká, kde ve špičce každých cca 10 minut jezdí spoje do Prahy k metru C, Háje. Jízdní doba je necelých 20 minut, i když ráno i odpoledne je problematickým uzlem Uhříněves, kde autobusy mohou nabrat zpoždění kvůli kolonám aut. V případě potřeby lze v Uhříněvsi přestoupit na vlak a naopak. V autobusech jde platit kreditní kartou, jízda je většinou pohodlná díky novým vozidlům s klimatizací.

Věděli jste, že Říčany jsou hned za Hlavním nádražím, Masarykovým nádražím a Smíchovem čtvrtou nejvytíženější stanicí v Praze a okolí? Denní obrat je u nás více než 7 000 cestujících.

Kolik vlastně stojí lístek?

Když jedete do Prahy jen občas, kupte si jízdenku PID za 40 Kč. Ta platí ve vlaku, autobusu, a můžete s ní cestovat celkem 120 minut nejen do Prahy, ale pak i kdekoliv po Praze metrem, tramvají či autobusem. Pokud jezdíte pravidelně, vyplatí se určitě Lítačka.

Pro srovnání – jedna cesta automobilem do Prahy (cca 25 km) vás stojí cca 150 Kč ( 50 Kč benzín + 100 Kč amortizace). K tomu musíte mnohdy řešit parkování v Praze. Na druhou stranu, k ceně jízdenky si můžete přičíst 39 Kč za ranní čerstvou kávu v „Okýnku“ a možná dalších 30 Kč za pečivo ke snídani. Porovnání je na vás.

Městská v Říčanech

Asi jste si všimli, že naše město křižují tři minibusy v říčanských barvách. Jezdí pro vás ZDARMA. Pozor – není to primárně kvůli ceně. Zásadní je agenda spojená s výběrem jízdného, ta často v malých městech stojí jen o málo méně, než se vybere. Nejdůležitější je jízdní doba. Každá minuta, kdy řidič prodává jízdenku, cestující hledá mince v peněžence a nastupování trvá, je zbytečná. Pokud má být Městská po Říčanech alternativou k osobnímu autu, musí být zajímavá z hlediska času.

I když stále vychytáváme mouchy, jsme rádi, že do autobusů nasedá stále více z vás. Pokud bude veřejná poptávka, jsem připraven předložit návrh na posílení linek tak, aby byla obsloužena další místa, ale zejména, aby interval byl maximálně 30 minut. Výhledově též chceme minibusy nahradit tichými elektrobusy.

Podobné razantní rozšíření MHD udělali například v německém Lindau, které je dnes odborníky udáváno za vzor. Toto město s cca 25.000 obyvateli provozuje celkem osm autobusů na čtyřech linkách. Ty se hvězdicově sjíždí u centrálního bodu – u nádraží. Zde u ostrovního nástupiště se každých 30 minut setkají a po přestupu se společně rozjedou zpět. Z libovolného bodu se tedy s jedním přestupem u nádraží dostanete kamkoliv, přičemž celý systém je velice jednoduchý a přehledný. Po jeho zavedení údajně využití MHD stouplo několikanásobně!

Více informací o propracované MHD v Lindau se dozvíte na www.sw-lindau.de. 

 

Odjezdy najdete

v aplikaci i v IDOSu

Kdo má staženou aplikaci Říčany v mobilu, může online sledovat, kde se právě městský autobus nachází a jaké má případně zpoždění. Anebo si jen zkontroluje čas odjezdu z vybrané zastávky. Já třeba aplikaci používám zejména pro odjezdy vlaků z Říčan či hlavního nádraží – abych nespěchal, když má vlak pár minut zpoždění.

Většinu zastávek autobusu plánuje radnice vybavit elektronickými označníky s aktuálními odjezdy a zpožděními spojů. Město získalo dotaci cca 3 mil. Kč, kterou využijeme v případě, že projekt nebude letos realizovat Středočeský kraj.

 

Parkování u nádraží nestačí

Dlouhodobým problémem města je parkování u nádraží. Zejména pro auta, ale i pro motorky, kola, elektrokola či koloběžky. Město se dlouhodobě snaží tento problém řešit, ale nedaří se získat vhodné pozemky pro kapacitní a dobře dostupné parkoviště. Jako ideální se jevil starý areál, kde sídlí finanční úřad, stavebniny a různé sklady. Alternativou by byla výstavba parkovacího domu na volném pozemku před Lihovarem. Vlastníci těchto pozemků však o prodeji městu jednat nechtějí.

Projektujeme proto alespoň revitalizaci parkoviště v ulici Nádražní přímo u kolejí. To by mělo být vybaveno moderním navigačním systémem a umožnit civilizované zaparkování. Kapacita se ale nezvýší.

Za poslední roky zaplavila parkující auta již velmi široké okolí nádraží a obtěžují tak každodenně místní stáním „kde to jde“, včetně zeleně i soukromých vjezdů. Přitom velká část parkujících nejsou Říčaňáci, které bychom rádi preferovali. Nechceme vlastně, aby se do centra Říčan sjížděly stovky či tisíce aut z okolí a my suplovali nedostatek P+R stání pro Prahu. Nemáme na to ani prostor, ani peníze. Chceme místa u nádraží nabídnout zejména občanům Říčan.

Sledujeme, že čím dál více lidí využívá k dojížďce na vlak jízdní kolo či koloběžku. Odpadá hledání parkovacího místa i riziko, že vás jiný řidič později zablokuje. Pro dražší kola a elektrokola plánujeme rozšíření cykloboxů nad rondelem, pro běžná kola chceme nabídnout další krytá stání – dočasně zatím pod střechou bývalé nádražní budovy u kolejí, kde si budete moci nechávat i svůj „těžký“ zámek. Uvažujeme i o provizorní uzamykatelné kolárně v nevyužitých prostorech nádraží či boxech pro elektrokoloběžky.

Máte jakýkoliv námět na zlepšení podmínek ve veřejné dopravě? Chybí vám lavička u zastávky, linka autobusu, stojan na kolo, informační tabule či funkce v aplikaci? Dejte nám to, prosím, vědět.

 David Michalička, místostarosta (KM)  

david.michalicka@ricany.cz

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2020 Všechna práva vyhrazena