ZÁKLADNÍ ŠKOLA u ŘÍČANSKÉHO LESA

1. 5. 2015

-ZAHRANIČNÍ STÁŽ VE FINSKU -ÚSPĚCH V KRAJSKÉM KOLE OLYMPIÁDY V ANGLICKÉM JAZYCE -POZVÁNKA "SPORTOVNÍ ODPOLEDNE" -Třída s rozšířenou výukou anglického jazyka -POHÁDKOVÝ ZÁPIS DO 1. TŘÍD 2015

ZAHRANIČNÍ STÁŽ VE FINSKU

V době jarních prázdnin se tři vedoucí pracovníci školy zúčastnili stáže v rámci projektu Inkluze – od segregace k pozitivní diverzitě. Stáž probíhala na dvou školách ve městě Rovaniemi blízko polárního kruhu. Náplní stáže bylo seznámení se s finským modelem inkluze v praxi.

Na obou školách se naše třináctičlenná skupina setkala s řediteli škol, jejich zástupci, učiteli a žáky. Vždy v úvodu setkání probíhala diskuze s řediteli, kteří nás seznámili s finským vzdělávacím systémem a chodem školy s ohledem na inkluzivní vzdělávání. Následovala beseda s vyučujícími a poté jsme se odebrali do různých tříd podle zájmu každého.

Je známo, že finské školství vykazuje jedny z nejlepších výsledků. Důvodů je více – vláda poskytuje na školství vysoké finanční dotace, a to jak na vybavení škol, tak na platy učitelů. Toto povolání je vnímáno jako jedno z nejprestižnějších a množství uchazečů o studium na pedagogických fakultách mnohonásobně převyšuje počet nabízených míst. Zaměstnavatelé si pak mohou logicky vybírat nejlepší a nejmotivovanější uchazeče, kterým mohou na druhou stranu nabídnout kvalitní pracovní podmínky a solidní finanční ohodnocení.

Vztah škola – žák – rodič funguje na velmi demokratickém a přátelském principu. Rodiče jsou se školou v úzkém kontaktu. Potřebuje-li žák podporu nad rámec běžné výuky, vychází iniciativa vždy od žáka a jeho rodičů. Souběžně s tím se rodina zavazuje k plnění potřebných úkonů. Samozřejmostí je průběžná zpětná vazba ze všech zúčastněných stran.

Cílem finského inkluzivního modelu je, aby všichni žáci se specifickými vzdělávacími potřebami (vyjma těžkého mentálního hendikepu) byli efektivně zapojeni do běžného vzdělávacího procesu s ostatními žáky. Na rozdíl od českého systému nejsou žáci „nálepkováni“ – označováni jako „žák s IVP“. Zohledňování jejich potřeb je samozřejmostí a není patrný dopad na běžný vyučovací proces. Na první pohled se může zdát, že žáci jsou oproti našim stejně starým žákům s učivem pozadu a že je objem látky menší, pravdou však zůstává, že v mezinárodních srovnáních vykazují finští žáci – včetně žáků integrovaných – velmi dobrých výsledků.

Ačkoli je nám jasné, že jakýkoliv zahraniční model není přenosný do našich podmínek, bylo mnoho podnětů inspirativních a budeme se snažit promítnout je do výuky na naší škole.

 

 

ÚSPĚCH V KRAJSKÉM KOLE OLYMPIÁDY V ANGLICKÉM JAZYCE

V minulém čísle Kurýra jsme blahopřáli naší žačce Sofii Špirkové k úspěchu na okresním kole anglické olympiády. Těší nás, že tentokrát můžeme Sofii blahopřát k vítězství v kole krajském. Celostátní kolo se koná 14. května a my budeme samozřejmě držet palce i tentokrát. Keep it up, Sofia!!!

 

 

POZVÁNKA

SPORTOVNÍ ODPOLEDNE

Zveme rodiče a děti na sportovní odpoledne, kde si budou moci zasoutěžit v nejrůznějších tradičních i méně tradičních sportovních disciplínách.

Kdy: 28.5. 14:00 – 16:00

Kde: zahrada školy

volejte: 723 102 429, 323 666 546 nebo pište: zuzana.pacalova@zs.ricany.cz (do 25.5.)

 

 

Třída s rozšířenou výukou anglického jazyka

Rozšiřování znalosti cizích jazyků je v současnosti nezbytností. Otevřená Evropa a podmínky pracovního trhu dělají ze znalosti cizího jazyka jeden z hlavních předpokladů úspěchu.

Je zřejmé, že již dnešní žáci by na konci deváté třídy měli dokázat více, než s pomocí slovníků pochopit jednoduchý text. Naším cílem je deváťák na úrovni PET, který bezpečně zvládá běžné každodenní situace v cizím jazyce – je schopen „vytáhnout“ z mluveného textu zásadní informaci, sledovat diskusi, telefonovat, číst různé materiály, psát jednoduché texty.

Věříme, že posílení hodinové dotace angličtiny a různé formy výuky přinesou žákům očekávané výsledky. Abychom však zcela efektivně využili potenciál znalostí a dovedností žáků, rozhodli jsme se umožnit žákům jazykově nadaným postupovat vpřed efektivnějším způsobem a rychlejším tempem. Za tímto účelem otevíráme ve školním roce 2015/2016 od šestého ročníku třídu s rozšířenou výukou anglického jazyka.

Žáci této třídy se na přelomu září a října zúčastní pětidenního soustředění v anglickém jazyce vedeném vyučujícími AJ a během školního roku nás navštíví rodilí mluvčí a studenti z ciziny (projekt Edison). V rámci zahraničních výjezdů plánujeme výlet do Velké Británie s ubytováním v rodinách. Dále jsme se rozhodli rozšířit počet hodin výuky anglického jazyka o jednu hodinu konverzace ve skupinách s menším počtem žáků. Vedle klasické výuky nabízíme v rámci volnočasových aktivit možnost účasti v Anglických klubech, jejichž cílem je připravit žáky na složení mezinárodně uznávané zkoušky.

 

 

 

POHÁDKOVÝ ZÁPIS DO 1. TŘÍD 2015

K zápisu do naší školy přišlo celkem 122 budoucích prvňáčků, přijato bylo 113 dětí.  Všechny děti z Říčan byly přijaty a v září přibude dívka z Anglie.

Při zápisu asistovali žáci naší školy, kteří v převlecích za Jeníčky a Mařenky doprovázeli své budoucí spolužáky do tříd. Paní učitelky sledovaly, zdali předškoláci poznají tvary a barvy, jestli umí převyprávět pohádku či zazpívat písničku.

Na všechny přijaté žáky i jejich rodiče se těšíme na posledním ze tří setkání ve „Škole nanečisto“, která proběhne 26. 5. 2015 od 15:30 do 16:30 hodin. Děti si prohlédnou školu, stráví příjemnou hodinu s paní učitelkou a budoucími spolužáky zatímco rodiče budou seznámeni s chodem a prioritami naší školy.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena