ZÁKLADNÍ ŠKOLA u ŘÍČANSKÉHO LESA

19. 8. 2015

CO NOVÉHO U LESA VE ŠK. ROCE 2015/2016?

V novém školním roce otevíráme čtyři první třídy. V jedné z nich se děti budou učit analyticko-syntetickou metodou čtení a psaní, další tři se naučí číst a psát metodou genetickou. Výuka matematiky bude probíhat metodou pana profesora Hejného. Naši nejmenší si také od prvního roku začnou osvojovat základy anglického jazyka.

Od šesté třídy otevíráme jednu anglickou třídu. V ní letos přivítáme devatenáct nadšených jazykářů, pro které je nachystán rozmanitý a náročný výukový program zahrnující cílenou přípravu na mezinárodní jazykové zkoušky. Vítaným zpestřením bude týdenní jazykový pobyt ve Velké Británii, na který jsme získali finanční podporu v rámci Výzvy 56 vypisované MŠMT týkající se zvyšování kvality ve vzdělávání, operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Spolu se žáky se budou vzdělávat i vybraní učitelé, kteří absolvují dvoutýdenní pobyt v zahraničí s jazykovým programem, který si sami podle své úrovně a svého zájmu zvolí. Tato akce budiž první vlaštovkou ve zkvalitnění jazykového vzdělávání pro všechny žáky naší školy. Velkou výzvou do budoucnosti je postupné využívání metody CLIL (content and language integrated learning = integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka) v co nejširším spektru předmětů.

Další oblastí, kterou budeme rozvíjet, je využití ICT technologií ve výuce. Město Říčany poskytlo škole finanční dárek ve výši 250 000,- Kč, za které jsme pořídili dvacet notebooků – mobilní počítačovou učebnu. Vyučující tak mohou s žáky zůstat v kmenové učebně a pracovat přes školní wifi. Nově vybaveno notebooky je i dvacet učitelů, kteří se účastnili projektu „Kooperativní model rozvoje ICT dovedností učitelů“. Spolupráce mezi žáky a učiteli se díky využívání moderních technologií zefektivní a zatraktivní.

Navázali jsme spolupráci se zdravotníky, kteří vedou kurzy první pomoci. Měsíc září se ponese v duchu: „I vaše ruce mohou zachránit život!“ Usilujeme o statut ZDRAVÁ ŠKOLA. Staneme se pilotní školou projektu pro Středočeský kraj. Žáci i učitelé projdou několika kurzy zaměřené na záchranu lidského života. Děti se naučí, jak se zachovat a postupovat v krizových životních situacích. Donesou si svého plyšového kamaráda, na kterém se budou učit obvazovou techniku, stavění krvácení, fixaci zlomenin a mnoho dalšího. Dětem bude k dispozici plně vybavený sanitní vůz přímo ve škole, ve kterém dětem záchranáři ukáží přístroje, vybavení, nosítka a jiné. Na závěr budou děti odměněny diplomy a vyrobí si záchranáře Pepu. V praktické části si žáci vyzkouší základy první pomoci i neodkladnou resuscitaci na resuscitačních modelech. Vyzkouší si situace různých poranění, které budou posléze řešit při nevšední závěrečné zkoušce.

 

 

 

JEŠTĚ Z LOŇSKÉHO ROKU: Projekt „Zkusme podnikat“

Škola může být celkem zajímavou laboratoří. Tedy místem, kde nevadí, když se něco nepodaří hned napoprvé; útočištěm pro pokusy, omyly a vítězství, které mají pro porozumění životu stejný význam.

Raději přistupujme k nejrůznějším výzvám, známe-li jejich hodnotu a význam. Býváme v takové chvíli nejen motivováni, ale také je zde šance hlubšího poznání a vrytí si do paměti. Zvědavost bývá neocenitelnou pomůckou, vyváží naše obavy z neznámého.

Pokud jde o proces učení, kantor vítězí ve chvíli, kdy žák zjistí, že co dělá, je vlastně docela zábavné. Ne však pro zábavu samotnou (učení je také věcí vážnou), ale proto, že dobře ví, jak zábava a úspěch vedou k pozitivní hladině hormonů v těle. A pozitivní asociace a zážitky napomáhají kvalitě zpracování informací a jejich zakódování v mozku.

Pomáhá, když je učivo spojeno s reálným životem, se zážitky, které mohou děti potkat, s informacemi, které mohou přinést užitek. Soubor informací bez příkladu nebo prožitku se stává nudným a nás přeci obklopuje tolik zajímavých věcí J.

Projektem „Zkusme podnikat“ jsme se pokusili žákům devátého ročníku přiblížit svět, který jim v dohledné době podá ruku.  Projektová výuka využívá vnitřní prožitek a bývá zaměřena na praktická a aktuální témata. Výuka v projektu mívá dlouhodobější cíle; předpokládá promyšlený scénář a odborné znalosti pro dané téma. K realizaci tématu jsme využili zkušeností LAG Podralsko, jejich vypracovaného projektu, odborných materiálů a konzultací.

Nabídli jsme žákům v hodinách mediální výchovy, kde vzniká školní časopis a první zárodky školního televizního vysílání, možnost zamyslet se nad činnostmi během výuky v kontextu tržní ekonomiky. Zabývali jsme se právní formou podnikání, označením firmy, majetkem podniku, zaměstnanci, marketingem a prodejem, financováním a rozpočtem. Podstatné je, že takové učení žáci přijali za své, přemýšleli, mluvili spolu, vyhledávali potřebné informace a tvořili. Reflexe žáků, jako je např. tato: „Jé, to se mi bude hodit na obchodní akademii. “, dává tušit, že takový projekt v devátém ročníku nebyl naposledy.

Mgr. Dalibor Dudek, ředitel školy

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena