ZÁKLADNÍ ŠKOLA u ŘÍČANSKÉHO LESA

30. 10. 2015

Projektový Barevný den, BLENDED-LEARNING, POZVÁNKA, Přípravná třída na ZŠ u Říčanského lesa

 

Projektový Barevný den

„No co já si vezmu na sebe? Vždyť já nemám nic zeleného?“ řekla ve čtvrtek po vyučování smutně žačka čtvrté třídy.

„A to je takový problém?“ napadne mnohé obratem.

Kupodivu ano, protože se v naší škole konal v pátek 9.10 projektový Barevný den. Každý ročník má ten den různou barvu – červenou, žlutou …... no a na čtvrté třídy vyšla právě ta zelená.

Zelené putování čtvrťáků začalo již ve středu, přestože hlavní zelený den měl nastat až v pátek. Vzali jsme si vodovky a malovali obrázky inspirované zelenou barvou. To nebyl žádný problém, protože žáci malují rádi.

V pátek to bylo mnohem náročnější. Po chodbách se ráno pomalu k učebnám blížily zelené postavičky ve všech možných odstínech. I učitel, držící toho rána dohled na chodbě, se předvedl v zeleném tričku. Pak začala výuka. Její součástí v pátek je i recitace básničky. No a proč jenom recitovat? „A když už máme tu zelnou, žáci, tak každý bude tvořit svoji básničku na téma – zelená,“ uslyšeli žáci. Ve tvářích žáků v tu chvíli bylo možné číst jediné: „My a sami psát básničku? To snad dělají jen ti pánové a dámy, co píší do čítanek.“ S trochou nadsázky by se dalo napsat, že v některých tvářích se objevil nádech zelené barvy. No a pak jsme začali tvořit. A ejhle, tu se ozval jeden veršík, tu druhý veršík, další už měl část básničky … a najednou jsme básnili jako o závod.

Zde je malá ukázka některých žákovských básniček, protože komu se nelení, tomu se zelení.

 

Zelená je barva jara,

zelenou má každý rád.

Travička se zazelená,

jaro je náš kamarád.

Jablíčka se zelenají,

za chvíli nám zčervenají.

(Terezka, 4.B)

 

Zelená se tráva,

na ní se pase kráva.

Zelené je jablíčko,

a uvnitř je srdíčko.

(Eliška 4.B)

 

Listy stromů než opadají,

nádherně se zelenají.

Zelený je strom,

teď se ozval hrom.

Zelená žába se lekla,

velmi rychle utekla.

(Matěj 4.B)

 

?!? BLENDED-LEARNING ?!?

 

V prvním pololetí školního roku 2015/2016 je druhý stupeň naší školy a deset učitelů zapojeno do projektu v rámci výzvy č. 57 Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt je zaměřen na Individualizovaný rozvoj ústních komunikačních dovedností v anglickém jazyce s využitím ICT formou blended-learningu. „Co to probůh je?“ řekne si většina nezasvěcených. Ale zapojení žáci a učitelé už vědí, že blended-learning je zábava, blended-learning je výzva, blended-learning je zpestření výuky. Jednoduše – blended-learning je in J

Jak takový způsob výuky jazyka vlastně vypadá? Na začátku celého projektu si každý žák vyplnil test a na základě výsledků byla třída zařazena do jedné z úrovní jazyka A1 – C2. A pak už jsme mohli začít. Po přihlášení našel každý jedinec ve svém profilu balíček převázaný modrou stuhou a po jeho „rozbalení“ soubor lekcí, které má zvládnout. Každá lekce obsahuje slovní zásobu, gramatiku, poslech a čtení textu s porozuměním. Lekce začíná seznamem slovíček (se kterými se pracuje ve všech typech cvičení v průběhu celé lekce). Následuje několik cvičení na jejich zapamatování – žák si může slovíčka přehrát, může je sám vyslovit a nahrát pomocí mikrofonu a porovnat svou a původní výslovnost, vyplňovat křížovku, přiřazovat slovíčka k obrázkům. Další částí lekce je gramatika. Nejprve suchý, ale nezbytný výklad gramatického jevu, a pak cvičení na jeho naučení. I zde jsou zapojeny nejrůznější formy – přetahování, poslech a přiřazování správných odpovědí, tvoření vět, tvoření otázek … V další části lekce pracuje žák i s uceleným textem. Text si může přečíst a přehrát, poté plní úkoly související s textem – výběr správné odpovědi z několika možností, výběr true and false, doplňování věty na základě textu a mnoho dalších. Součástí lekce pro vyšší úrovně jsou i fráze, které jsou pro porozumění anglicky hovořícím nezbytné. I zde je celá řada cvičení pro jejich zapamatování. Několik posledních cvičení se věnuje opakování všech probraných jevů v lekci a může sloužit jako opakovací test.

A výhody? Moderní forma výuky, která mladou generaci baví. Žáci mohou studovat kdykoliv a odkudkoliv. Pestrost cvičení. Když se mi cvičení nepovede, mohu ho opakovat, kolikrát chci, až získám uspokojivý výsledek. Učitel má možnost sledovat vývoj každého žáka díky aplikaci, která mu umožní vstoupit do profilu žáka.

 

POZVÁNKA

LAMPIONOVÝ PRŮVOD

Zveme děti a rodiče na lampionový průvod. Půjdeme od školy k Jurečku, kde vypustíme vodní lampiony (k zakoupení ve škole před akcí)

Kdy: 12.11. 17:00 – 18:00

Kde: výchozí bod – budova školy

Rezervace vodních lampionů:

volejte: 723 102 429, 323 666 546 nebo pište: zuzana.pacalova@zs.ricany.cz (do 09.11.)

 

 

Přípravná třída na ZŠ u Říčanského lesa

Ve školním roce 2016/2017 plánuje naše škole otevřít přípravou třídu. Třída je vhodně vybavena pomůckami a hračkami, děti výukou provede zkušená paní učitelka. Výhodou je, že mají k dispozici zázemí celé školy – tělocvičny, hřiště, počítačovou nebo hudební učebnu. A především – děti jsou systematicky připravovány pro první třídu.

Přípravné třídy jsou zřizovány pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. Do přípravné třídy lze nově zařadit i děti bez sociálního znevýhodnění, podmínkou však je, že školské poradenské zařízení zařazení do přípravné třídy doporučí. Přednostně se přijímají děti s povoleným odkladem povinné školní docházky.

O zařazování dětí do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, které k žádosti přiloží zákonný zástupce. Minimální počet dětí v přípravné třídě je 10, maximální 15.

Obsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu školy.  Časový rozsah vzdělávání v přípravné třídě je určen počtem vyučovacích hodin stanovených pro 1. ročník. Děti přípravné třídy mohou navštěvovat školní družinu a mohou se stravovat ve školní jídelně za stejných podmínek jako žáci základní školy.

 

PODĚKOVÁNÍ

Rádi bychom touto cestou poděkovali panu Michalovi Kupčekovi a Petrovi Krejčovi z IT oddělení města za vstřícný a vysoce profesionální přístup při zprovoznění 40 nových notebooků pro učitele a žáky. Díky jejich superrychlému uvedení notebooků do života můžeme pracovat na projektu blended-learning a používat je k tématické a projektové výuce. Děkujeme mnohokrát.

Žáci a učitelé ZŠ u Říčanského lesa

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena