MIKULÁŠ, ČINNOSTNÍ UČENÍ, ČTENÁŘSKÝ KLUB, PROJEKTOVÁ VÝUKA, PROJEKT ENERGETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
MIKULÁŠ
Mikuláš byl letos plně v rukách 9.A. Holky a kluci se převtělili do krásných Mikulášů, andělů a čertů, s třídními učiteli jednotlivých tříd sepsali seznam hříšků a pochval, obdrželi koše s dárečky pro děti a 5.12. navštívili děti v jejich třídách. Tímto jim děkujeme a těšíme se na další akci!
ČINNOSTNÍ UČENÍ
Možná už jste někdy slyšeli zlidovělá moudra typu „Zkušenost je skvělým učitelem“ nebo „Učíme se pro život, ne pro školu.“ A proto se snažíme při výuce vycházet ze zkušeností a představ našich žáků. Abychom rozvíjeli jejich myšlení, musíme jim klást takové úkoly, které to umožňují. Pomáhají nám při tom metody činnostního učení. Velkou škálu výukových metod a strategií nabízí program Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Zajímá vás, co to je? Ve třídě, kde se kritickému myšlení učí, si každý žák vytváří své vlastní názory, hodnoty a přesvědčení. Vychází ze svých vlastních zkušeností a znalostí. Sám se aktivně zapojuje do hledání odpovědí na vlastní otázky. Zvědavost je totiž základní vlastnost člověka. Žáci sbírají údaje, rozebírají texty a zvažují různé pohledy na stejnou věc. Jak probíhá takové vyučování? Neváhejte a přijďte si ho vyzkoušet na vlastní kůži.
Srdečně vás zveme do KAVÁRNY PRO RODIČE 26. 1. od 17.00 hodin u nás ve škole.
Přihlásit se můžete vyplněním přihlášky u vchodu do družiny a jejím vhozením do zde připravené truhly nebo emailem na adrese lucie.hrbkova@zs.ricany.cz, ve kterém stačí napsat do předmětu „kavárna“ a Vaše jméno. V obou případech od nás čekejte potvrzení přijetí přihlášky. Pokud se vám do 3 pracovních dnů neozveme, prosím, zkuste se přihlásit znovu. Počet účastníků je omezen, ale v případě velkého zájmu se bude kavárna opakovat i v jiném termínu.
Těšíme se na Vás Mgr. Jana Platilová a Mgr. Lucie Hrbková
PROJEKT ENERGETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
„… život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška.“ Chalíl Džibrán
Program energetického vzdělávání byl na naší škole realizován formou odborných seminářů pro žáky druhého stupně základní školy. Žáky programem provázeli erudovaní odborníci Mgr. Roman Michálek MBA a Ing. Karel Vraný, PhD.
První setkání s žáky bylo věnováno historii – vývoji spotřeby energie a jednotlivým typům elektráren a strojů (parní stroj). Žáci hledali odpovědi na otázky: Jak se elektřina vyrábí? Jak funguje žárovka? Jak zjistíme spotřebu elektřiny? Ověřovali si své poznatky nad praktickými ukázkami.
Druhý seminář se zaměřil na současnost; výrobu elektřiny a diagramy její spotřeby v domácnosti, podniku a při pracovní špičce. Sledovali na grafech výkon jednotlivých elektráren u nás: uhelné, jaderné, přečerpávací, vodní, fotovoltaické, větrné, na bioplyn a štěpku. Praktickou ukázku výroby elektrické energie vnímali prostřednictvím dynama na jízdním kole.
Závěrečné setkání na téma energetického vzdělávání bylo zaměřeno na výhledy do budoucnosti. Žáci se dozvěděli, čím se zabývá a proč je důležitý Kjótský protokol. Zamýšleli se nad obnovitelnými zdroji energie. Kriticky vnímali důsledky budování dálnic v deštných pralesích, co s sebou přináší nárůst počtu obyvatel, co znamená ve svém důsledku těžba neobnovitelných zdrojů, jako ropa nebo uhlí.
Na závěr se žáci zabývali různými scénáři vývoje energetiky. Od optimistických náhledů na omezení těžby fosilních paliv, přes pohled realističtější, který předpokládá rovněž méně fosilních paliv, avšak velmi pozvolna s jejich postupným úbytkem na planetě, až po scénář pesimistický, kdy se vyčerpají přírodní zdroje dříve, než je bude možno plně nahradit těmi obnovitelnými.
Seminář nabídl žákům řadu informací, ale také podnětů k zamyšlení se nad budoucností. Byl žáky i vyučujícími velmi kladně přijat, všichni by uvítali jeho pokračování.
Dalibor Dudek, ředitel školy
PROJEKT ENERGETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
„… život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška.“ Chalíl Džibrán
Program energetického vzdělávání byl na naší škole realizován formou odborných seminářů pro žáky druhého stupně základní školy. Žáky programem provázeli erudovaní odborníci Mgr. Roman Michálek MBA a Ing. Karel Vraný, PhD.
První setkání s žáky bylo věnováno historii – vývoji spotřeby energie a jednotlivým typům elektráren a strojů (parní stroj). Žáci hledali odpovědi na otázky: Jak se elektřina vyrábí? Jak funguje žárovka? Jak zjistíme spotřebu elektřiny? Ověřovali si své poznatky nad praktickými ukázkami.
Druhý seminář se zaměřil na současnost; výrobu elektřiny a diagramy její spotřeby v domácnosti, podniku a při pracovní špičce. Sledovali na grafech výkon jednotlivých elektráren u nás: uhelné, jaderné, přečerpávací, vodní, fotovoltaické, větrné, na bioplyn a štěpku. Praktickou ukázku výroby elektrické energie vnímali prostřednictvím dynama na jízdním kole.
Závěrečné setkání na téma energetického vzdělávání bylo zaměřeno na výhledy do budoucnosti. Žáci se dozvěděli, čím se zabývá a proč je důležitý Kjótský protokol. Zamýšleli se nad obnovitelnými zdroji energie. Kriticky vnímali důsledky budování dálnic v deštných pralesích, co s sebou přináší nárůst počtu obyvatel, co znamená ve svém důsledku těžba neobnovitelných zdrojů, jako ropa nebo uhlí.
Na závěr se žáci zabývali různými scénáři vývoje energetiky. Od optimistických náhledů na omezení těžby fosilních paliv, přes pohled realističtější, který předpokládá rovněž méně fosilních paliv, avšak velmi pozvolna s jejich postupným úbytkem na planetě, až po scénář pesimistický, kdy se vyčerpají přírodní zdroje dříve, než je bude možno plně nahradit těmi obnovitelnými.
Seminář nabídl žákům řadu informací, ale také podnětů k zamyšlení se nad budoucností. Byl žáky i vyučujícími velmi kladně přijat, všichni by uvítali jeho pokračování.
http://www.zs.ricany.cz/uvod/admin/prehled-clanku/290-projekt-energeticke-vzdelavani-na-zakladnich-skolach
Mgr. Dalibor Dudek
ředitel školy
PROJEKT ENERGETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
„… život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška.“ Chalíl Džibrán
Program energetického vzdělávání byl na naší škole realizován formou odborných seminářů pro žáky druhého stupně základní školy. Žáky programem provázeli erudovaní odborníci Mgr. Roman Michálek MBA a Ing. Karel Vraný, PhD.
První setkání s žáky bylo věnováno historii – vývoji spotřeby energie a jednotlivým typům elektráren a strojů (parní stroj). Žáci hledali odpovědi na otázky: Jak se elektřina vyrábí? Jak funguje žárovka? Jak zjistíme spotřebu elektřiny? Ověřovali si své poznatky nad praktickými ukázkami.
Druhý seminář se zaměřil na současnost; výrobu elektřiny a diagramy její spotřeby v domácnosti, podniku a při pracovní špičce. Sledovali na grafech výkon jednotlivých elektráren u nás: uhelné, jaderné, přečerpávací, vodní, fotovoltaické, větrné, na bioplyn a štěpku. Praktickou ukázku výroby elektrické energie vnímali prostřednictvím dynama na jízdním kole.
Závěrečné setkání na téma energetického vzdělávání bylo zaměřeno na výhledy do budoucnosti. Žáci se dozvěděli, čím se zabývá a proč je důležitý Kjótský protokol. Zamýšleli se nad obnovitelnými zdroji energie. Kriticky vnímali důsledky budování dálnic v deštných pralesích, co s sebou přináší nárůst počtu obyvatel, co znamená ve svém důsledku těžba neobnovitelných zdrojů, jako ropa nebo uhlí.
Na závěr se žáci zabývali různými scénáři vývoje energetiky. Od optimistických náhledů na omezení těžby fosilních paliv, přes pohled realističtější, který předpokládá rovněž méně fosilních paliv, avšak velmi pozvolna s jejich postupným úbytkem na planetě, až po scénář pesimistický, kdy se vyčerpají přírodní zdroje dříve, než je bude možno plně nahradit těmi obnovitelnými.
Seminář nabídl žákům řadu informací, ale také podnětů k zamyšlení se nad budoucností. Byl žáky i vyučujícími velmi kladně přijat, všichni by uvítali jeho pokračování.
http://www.zs.ricany.cz/uvod/admin/prehled-clanku/290-projekt-energeticke-vzdelavani-na-zakladnich-skolach
Dalibor Dudek, ředitel školy
ČTENÁŘSKÝ KLUB, ANEB ODPOLEDNE S KNIHOU.
Jako každý rok jsme se opět sešli, abychom společně sdíleli zážitky z četby, navzájem se obohatili a v letošním roce i načerpali vánoční atmosféru. „VÁNOČNÍ ČAS“ bylo téma našeho odpoledního setkání a ke krásné atmosféře přispěla kniha – Vánoce pro Kočku - 23 adventních pohádek a jeden opravdový příběh od Terezie Radoměřské. Děti byly nadšené a každý den se těší na další příběh.
Lucie Borová
PROJEKTOVÁ VÝUKA
Po tři dny před Vánocemi probíhala napříč školou projektová výuka. Třídní učitelé si se svými žáky vybrali téma, které je zajímalo a chtěli se o něm více dozvědět. Pracovali buď jako třída, nebo spolupracovali třídy stejných i různých ročníků. Nejstěžejnějším tématem byly dle očekávání Vánoce; zpracování tématu pojaly jednotlivé třídy originálně. Někteří si připomněli pohanské zvyky a vánoční tradice zašlých časů. Naši nejmenší si za pomoci lektorky z Muzea Říčany vyrobili zvonečky ze včelího vosku, ale k vidění byly i jiné krásné vánoční předměty. Třeťáčci si pozvali hosty ze Slovenska, Holandska a USA, aby se dozvěděli, jak se slaví Vánoce v cizích zemích. Zapojili metodu CLIL a upevnili si tak slovní zásobu spojenou s tématem. Jiní žáci si vybrali téma zima a zvířátka v lese, a kromě zajímavých a nápaditých slovních úloh a čtení příběhů o lesních obyvatelích se setkali i s myslivcem, který jim povídal o tom, jak lesní zvířátka přečkávají zimu. Někteří žáci si i zasportovali v rámci improvizované zimní olympiády a rozdali si vlastnoručně vyrobené medaile. Radost z nich měli určitě stejnou jako vrcholoví sportovci z dokumentu o opravdových olympijských hrách. Jiné třídy zvolily témata, která s vánočními svátky nesouvisí. Šesťáci si zmapovali místní region a na jeden den se stali fundovanými průvodci po našem městě. I zde zapojili angličtinu – co kdyby byl potřeba výklad pro cizince? J Jedna šestka se zabývala mineralogickým tématem a připravila pro školu výstavu kamenů s popisky. Příbuzným tématem se zabývala pátá třída, která se ve sklářské huti dozvěděla, jak se vyrábí sklo a se sklem pracovala. Školní kuchyňka byla plně obsazena a pokrmy připravené žáky provoněly celou budovu. Výstupy z projektových dnů ozdobily nástěnky na chodbách, aby se i ostatní žáci dozvěděli o zajímavých tématech.
Zuzana Pokorná
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena