ZŠ Bezručova

30. 6. 2017

ZŠ Bezručovka přeje pohodové prázdniny

Absolventské práce žáků 9. ročníku a jejich obhajoby

 

V květnu - letos už šestým rokem - probíhaly na naší škole obhajoby absolventských prací žáků

9. ročníku.

Žáci si tradičně volí témata vztahující se k jejich zájmové činnosti a při obhajobách před komisí učitelů prokazují svoje znalosti a dovednosti, které získali během devítileté docházky na ZŠ. Práce jsou zadány už v únoru, aby žáci na jejich kvalitní zpracování měli dost času.

Někdy je překvapivé, čím se naše děti zabývají ve svém volném čase, ale jsou i témata, která se pravidelně opakují. Chlapci často píší práce o sportu, letos se mezi ně zařadila jedna dívka s prací o softbalu. Dalším oblíbeným okruhem jsou práce o zvířatech nebo o různých zemích, které naši žáci navštívili.

Mezi nejzajímavější práce v tomto ročníku obhajob patřily např. absolventská práce o bylinkách v gastronomii i léčitelství, o fotografování lokomotiv jako koníčku, o výrobě bezpečnostního skla, o pěstování krystalů v domácích podmínkách. Absolventská práce o šlechtění pšenice byla doplněna ochutnávkou pečiva z kvalitní mouky. Nově se letos objevilo téma airsoft, jehož příznivci předvedli celé svoje vybavení.

Většina žáků uspěla při obhajobách výborně. Známky z prací jsou vždy také započítány do klasifikace z českého jazyka dle stanovených pravidel.

Jaroslava Mandíková

Více naleznete na webu školy: http://www.2zsricany.cz/akce-skoly/prace-zaku

 

Po stopách říčanské historie

 

V měsíci květnu se žáci druhého stupně naší školy zúčastnili zajímavých akcí s historickou tématikou.

Skupinka 25 žáků vybraných z 6. až 9. tříd pro svůj zájem o historii (a také výborné známky z dějepisu) se nejprve vydala na vycházku po Říčanech.

Naším průvodcem byl historik Martin Hůrka z říčanského muzea a provedl nás významnými místy říčanské historie.

Z Komenského náměstí jsme prošli Parkem por. Josefa Koreše, Masarykovým náměstím kolem radnice (kde byla v minulosti i šatlava) a kostela k hradu a k středověké katovně a kolem Mlýnského rybníka zpět na náměstí.

Připomněli jsme si zajímavé události a hlavně osobnosti, které se zapsaly do dějin našeho regionu. Současnost jsme srovnávali se starými fotografiemi a překvapilo nás, jak malé bylo původně středověké městečko ve srovnání s dnešními Říčanami.

Objevili jsme spoustu zajímavostí, třeba rybníček s kačenami na náměstí nebo „zmatené“ radniční hodiny, na kterých dříve velká ručička ukazovala hodiny a malá ručička minuty. Škoda, že se tato rarita nezachovala, určitě by překvapovala mnohé návštěvníky.

Nejvíc pozornost dětí přitahovaly historky ze soudních procesů a života místního kata – naše město mělo totiž v minulosti jako jediné na uhříněveském panství hrdelní právo. Ještěže už dnes Říčany žádného kata nepotřebují!

Vycházka byla užitečnou přípravou na soutěž – historický fotokvíz, který pro žáky základních škol připravil ředitel 1. ZŠ Pavel Bednář.

Pětičlenné skupinky závodníků vyběhly s mapou v ruce hledat po Říčanech indicie, které je dovedly ke čtyřem zajímavým osobnostem.

Na Jurečku se soutěžící „potkali“ s hercem a režisérem Oldřichem Novým, který byl častým návštěvníkem prvorepublikových Říčan, u Olivovy léčebny si připomněli mecenáše Aloise Olivu, v bývalé čtvrti Nový Jeruzalém narazili na stopu generála čs. legií R. Gajdy, který měl „Na Gajdovce“ vilu. A u radnice je čekala vzpomínka na JUDr. Otakara Klapku, protinacistického odbojáře, který byl v době první republiky říčanským starostou a pražským primátorem.

Přestože se soutěžnímu týmu naší školy nepodařilo obhájit prvenství z loňských let, závodníci se dobře bavili a navíc i pořádně zapotili.

Soutěžní tým:

Marek Ruda (5. E), Ondřej Hybner (6. B), Jan Kříž (7. B), Filip Nevický (8. B), David Zachař (9. B)

 

Obě květnové akce - historická exkurze „za odměnu“ i historický fotokvíz -  dětem ukázaly, že dějiny nejsou jen stohy papíru popsané událostmi a daty, na které v archivech sedá stoletý prach, ale že historie je součástí naší současnosti a její stopy je možné nalézt všude kolem nás. Stačí mít oči otevřené…                                                               

Iva Mašková

 

Finanční svoboda

Začátkem června si žáci 9. a 8. tříd zahráli hru „Finanční svoboda“.  Jednalo se o celodenní projekt v rámci finanční gramotnosti, který měla každá třída v jiný den. Jde o vzdělávání zážitkovou formou, o možnost prožít si na vlastní kůži 30 let života a zažít přitom nejrůznější životní situace, se kterými se někdo setkal.

Cílem hry je dozvědět se něco o finančních produktech, učit se zhodnocovat svůj majetek a spořit peníze. Dvojice žáků se stará o finance jedné rodiny od jejích 30 let až do důchodu. Musí rodině poradit investice, prodeje a rozhodnutí na následující tři roky a zároveň je provést.  V průběhu 30 let je úkolem žáků plnit cíle, které rodina má (např. získání vlastního bydlení, vysněné dovolené, bazénu) a dosáhnout finanční nezávislosti při odchodu do důchodu. Ve hře přitom používají běžné produkty jako stavební spoření, hypotéky nebo různé druhy pojištění. Mohou si brát spotřebitelské úvěry, nakupovat akcie a dluhopisy buď přímo, nebo prostřednictvím podílových fondů. Čelí přitom stejným situacím jako v životě – zvýšení daní, ztráta zaměstnání, investice do vzdělání, propady na burze, narození dítěte, nemoc i úmrtí v rodině. Zjišťují důležitost pojištění, výhody vzdělání i vlastního bydlení.

Děti hrály dvě hry v jednom dni. V první hře se s rodinou Korunkových seznamovaly s pravidly, různými situacemi a možnostmi hry. Scénář hry byl předem daný, simuloval realitu. Druhou hru s rodinou Moudrých už děti více taktizovaly, měly plán, jak investovat a jak se chránit před úskalím života. Ne všem se to podařilo. Některé rodiny skončily vinou nepředvídatelných událostí v hlubokém mínusu, jiné měly naopak štěstí při rozhodování o investicích, které jim v závěru hry přinesly takové zisky, že byly pro mnohé velkým překvapením. Děti hru silně prožívaly a dávaly najevo své emoce - nechybělo napětí, radost ani smutek, nebyla nouze o hádky, strategické manévry, riskování i doufání v trošku toho štěstí.

A co hra dětem přinesla kromě zábavy? Děti objevily nejdůležitější pravidla, jak získat kontrolu nad svými financemi, poznaly chyby, které je mohou v průběhu života stát desítky i stovky tisíc korun a poznaly, jak se jim vyhýbat. Viděly, jak poznat drahé nebo nepotřebné finanční produkty a dozvěděly se, jak každý měsíc více ušetřit třeba na pojistkách nebo hypotéce. Zjistily, jak ochránit a násobit svůj majetek a natrvalo se finančně zabezpečit.

A reakce našich žáků?

„Hra mě bavila, protože byla nepředvídatelná, ale mrzelo mě, že brzy skončila, hrozně rychle to uteklo … Když člověk udělal chybu, tak už ji nemohl vrátit … Šetřit se vyplatí … Poučila jsem se, jak bych měla zacházet s penězi … Líbilo se mi to, protože nás to i něco naučilo a bylo super si zkusit někomu pomáhat s financemi a vyzkoušet si různé taktiky … Zjistil jsem, že díky akciím můžu vydělat, ale také prodělat a o vše přijít … Nejlepší zážitek byl, když jsme na konci hry měli tři milióny … Poučení do svého dalšího života je, nedopadnout jako ve hře … Všichni lidé nemají na život, jaký si představovali … Strategie byla vydělat hodně peněz, mít málo dluhů a nákupy rozprostřít do více věcí … Nejhorší zážitek byl, když jsme koupily věci a byly nám úplně k ničemu, musíme přemýšlet, než něco uděláme … Nejhorší zážitek bylo úmrtí manžela a následné zadlužení …Dozvěděl jsem se, že nějakým způsobem manipulovat, utrácet a nebo vydělávat peníze je docela dřina. Musím dávat stále pozor a promyslet výhodnost situace. Strategie v první hře nebyla úplně nejlepší – našetřit si hodně peněz a pak utrácet. Ta se neosvědčila … Peníze vydělávají peníze.“

Miloslava Straková

 

Internet je mocné médium

 

Problematika zdravého využívání internetu je stále častějším tématem diskuzí i mezi učiteli.

Poslední dobou jsme zaznamenali ve škole nárůst případů zneužívání internetu k různým projevům šikany mezi dětmi i směrem k učitelům.

To nás vedlo k tomu, že ve škole bylo plošně zakázáno používání mobilních telefonů a dalších mobilních zařízení vyjma práce ve výuce.

Dalším krokem, který jsme podnikli (za finanční podpory sdružení rodičů - Spolku Bezručovka), byla realizace cyklu vzdělávání žáků 2. stupně v rámci prevence patologických jevů.

Stalking či kybergrooming, ale i další výrazy spojené s kyberšikanou byly na naší škole skloňovány v průběhu května.

Vše se odehrávalo v řízené formě, s odborníkem zabývajícím se problematikou kyberšikany.

Dnešní internet, který je již prakticky neřízeně plněn pravdivými, ale rovněž i lživými informacemi, v sobě schovává spoustu nebezpečí. Můžete si ve vašem věku založit účet na sociální síti? Když smažete fotografii ze svého profilu, opravdu už nikde není? Jak se chovat, když jdete na schůzku s někým, koho znáte pouze přes chatovací okno?

Tyto a mnohé další otázky jsme s dětmi řešili v rámci kurzu.

Žáci si osvojovali pravidla bezpečného chování na internetu a především na sociálních sítích.

Dozvěděli se, jak zacházet s fotografiemi, videem, jaké informace o sobě vyplňovat a kde.

Měli možnost vyslechnout si několik pravdivých příběhů právě z oblasti kyberšikany.

A my, učitelé, pevně věříme, že se jim alespoň část těchto informací  vryla do paměti a že si dají na internetu větší pozor než doposud.

David Beneš

 

RUN AND HELP 2017

Od prvopočátku akce, kterou vyhlašuje nadace Konto bariéry, jsme byli u toho!

Třetím rokem celá Bezručovka běhá a pomáhá tak dětem s hendikepem.

Cílem je přispět vybranou finanční částkou na rehabilitační a kompenzační pomůcky, či rehabilitační pobyty dětí. Zároveň si děti i dospělí trochu protáhnou tělo a uvědomí si, o co mají život jednodušší než ti, pro které běhají.

Děti naší školy vždy znají příběh kamaráda, pro kterého běží, znají jej jménem, případně se potkají s ním, nebo členy jeho rodiny.

Letos se běhalo pro Lukáška z Říčan.

Trasa vedla po lesní cestě okolo koupaliště Jureček.

Atmosféra byla báječná! Nadšení dětí i kantorů, slunečné počasí a přízeň rodičů či náhodných kolemjdoucích nás naplnily radostí z dobré věci.

Každý účastník si odnesl na památku malý dárek v podobě náramku nebo špendlíku s logem akce.

Celá akce byla organizována a finančně podpořena Spolkem Bezručovka, za což jim patří velký dík.

Vybraná částka činila:  30 319,- Kč.

 

Děkujeme všem, kteří běhali a pomáhali!

Marie Lejčková – ředitelka školy

 

 

Vystoupení Junior Stars Bandu a mažoretek na Keramických trzích v Kostelci nad Černými lesy

 

27. května se v Kostelci nad Černými lesy konaly již 29. keramické trhy. Celý den doplňovala atmosféru trhů i vystoupení mnoha souborů a skupin jak na náměstí, přímo v dění jarmarku, tak i na nádvoří kosteleckého zámku. Měli jsme tu čest, vystoupit právě tam, v krásných prostorách s výbornou akustikou.

Na nádvoří přilákala hudba mnoho posluchačů, kteří ocenili snahu hráčů velkým potleskem a vynutili si tak i malý přídavek.

Hned po vystoupení JSB přišly na řadu naše Berušky z Bezručky, mažoretky pod vedením Jany Mrázkové - Fingerové. V nových šatech to děvčatům velmi slušelo a předvedly sestavu, se kterou se účastnily v minulém týdnu soutěže.

 

JSB se rozloučila s letošním školním rokem spolu s hudebními třídami 1. stupně 2. ZŠ Bezručova Říčany na Zahradní slavnosti Bezručovky 28. 6. 2017.

Děkujeme všem za přízeň a také rodičům všech účinkujících za podporu, kterou svým dětem jsou, a doufáme, že se se všemi opět na nějakém koncertu JSB sejdeme.

 

Jarka Šindelářová, Jirka Mrázek - vedoucí JSB

 

 

2. základní škola Bezručova Říčany, p. o.

přijme od 30. 8. 2017 kvalifikovaného asistenta pedagoga na úvazek 0,5 (20 hodin týdně).

Kontakt: 775 101 151

              reditel@2zs.ricany.cz

 

 

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena