Jak se učíme v ZŠ NEMO Nejdřív práce, potom zábava. Nebo to jde i jinak?
Všichni víme, že je možné, aby nás práce bavila, protože už se to každému z nás během života určitě stalo.
V jakých chvílích nás naše práce nejvíc těšila a šla nám nejlépe od ruky?
Když jsme dělali „práci pro práci“, když jsme čelili tlaku od šéfa, nebo když jsme dělali něco, co podle nás mělo smysl a vedlo k užitečnému cíli?
Myslíte si, že děti to mohou vnímat stejně?
Vyrůstali jsme v době, kdy slovo „radost“ do světa vzdělávání nepatřilo. Evokuje totiž představu nicnedělání, protože když si děti ve škole „hrají“, tak se „doopravdy neučí“. Mají-li ve své „pracovní době“ čas na potěšení z toho, co dělají, vzniká podezření, že nepracují dostatečně tvrdě.
Proč se ale učit zlomky na obrázku v učebnici, když při pečení martinských rohlíčků mohou děti samy zjistit, co to znamená, rozdělit kruhové těsto na osminy? A ne jednou, ale znovu a znovu, se zájmem a nadšením. Learning by doing. A ještě k tomu si musí organizovat práci ve čtyřčlenné skupině. Na konci pak čeká radost z dobře odvedené práce, protože upečené rohlíčky chutnají rodičům na Martinské slavnosti. Tam se učíme „dělit“ ještě jinak – svatý Martin se rozdělil o svůj plášť, děti se dělí o rohlíčky, vládne magická atmosféra, přijíždí Martin na bílém koni a všude září světla lampionů. Mimochodem, výroba skládaného lampionu obsahuje pořádnou dávku geometrie. Všechny ty úhlopříčky, přímky, obdélníky a trojúhelníky, pak ještě skládání okraje na třetiny… A bez důkladného plánování, přesnosti a trpělivosti to taky nejde.
Dnes už víme, že efektivní učení musí být smysluplné a mít nakročeno ke skutečnému životu. Pak to není „učení mučení“, ale důležitá a užitečná činnost, seberealizace, příležitost k rozvoji.
Děti smysluplná činnosti těší, i když je náročná. Pracují naplno, řeší problémy v učebně i v reálném prostředí, pokládají si „velké otázky“, předkládají výsledky své práce a vnímají její užitečnost. To, co samy udělaly, zůstává v jejich paměti trvaleji než to, co jen slyšely od tabule.
Mnoho dospělých v zaměstnání i dětí ve školách tvrdě „maká“ ve strachu ze sankcí, ale jakmile tlak zmizí, vypínají. My věříme, že skutečné výsledky, vnitřní motivace pracovat odpovědně, vytrvale a rád přichází s vědomím smyslu toho, co děláme. K tomu naše děti vedeme a takové výzvy jim předkládáme, protože my v Nemu máme smysl pro smysluplnost.
Stále se rozrůstáme, proto hledáme od září 2019 stejně motivované kolegy na pozici vychovatel/vychovatelka ve školní družině, učitel/učitelka MŠ a paní na úklid (cca 2 hodiny denně na DPP). Zájemci prosím pište na info@nemoricany.cz.
Lenka Sosnovcová
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena