„Šachy pomáhají vězňům, dětem ze slumů i osamělým seniorům,“ tvrdí experti výjimečného kongresu ve Španělsku

2. 7. 2013

Šachy Ti pomáhají myslet! – to je základní slogan nevšedního kongresu, který probíhá ve městě Builtrago v blízkosti Madridu. Jeho základním tématem jsou šachy. Rozhodně však nejde o šachový sport, ale především o rozvoj myšlení a sociálních vztahů prostřednictvím hry staré tisíce let.

 

Šachy se dostávají do zorného pole mnoha specialistů na celém světě – psychologů, lékařů nebo sociálních pracovníků. Šachovou hru lze totiž smysluplně použít pro koncentrovaný a velmi sofistikovaný rozvoj myšlení. Specialisté však překvapivě hovoří také o využití této nejrozšířenější logické hry světa v psychologii, sociálních oblastech, vzdělávání nebo v boji proti závislostem. 

 

Celý kongres se odkazuje na rezoluci Evropského parlamentu z března 2012:

Šachy zvyšují soustředění, trpělivost a odolnost. Kromě toho mohou zlepšit sociální přizpůsobivost a integraci, stejně jako pomáhají bojovat proti diskriminaci a snižují míru zločinnosti, a dokonce i bojují proti různým závislostem.

 

Kongresu se účastní mnoho zvučných jmen, jako je kupříkladu bývalá šachová mistryně světa Susan Polgárová, ředitelem kongresu je Leontxo García – významný a vlivný novinář nejznámějšího španělského deníku El País, který se zabývá šachovou hrou a jejím pozitivním vlivem na mnoho oblastí lidského mozku a myšlení. Ke kongresu sám říká: „Šachy mají učit myslet, ne vyrábět hráče šachu. Není možné, aby se vědci a lékaři po 120 letech výzkumu spletli. Prostě nelze tvrdit, že šachy nerozvíjejí mysl. Vědecké studie mají prakticky stejné výsledky. Podle nich mají lidé hrající šachy lepší intelektuální dovednosti včetně kupříkladu čtenářského porozumění. Díky této hře dochází i ke snadnější dešifraci znaků.“

Bývalá mistryně světa v šachu Susan Polgárová s českou šachistkou a autorkou Figurkové školičky Martinou Kořenovou

 

Nejde jen o matematiku. Rozvoj lidské osobnosti prostřednictvím logických her nabízí opravdu široký záběr. Soustředění, logický úsudek, orientace… Šachy oproti jiným logickým hrám mají obrovskou výhodu, jsou neobyčejně populární, propracované, hrají je stovky milionů lidí a jsou rozšířeny po celém světě. Právě proto se nyní preferuje v mnoha zemích využití šachu přímo ve vzdělání.

 

„Rozhodně nejde o sport, do školy nepatří soutěžní šachy,“ říká Pep Suarez – psycholog a expert na pedagogiku šachu a dodává, „Každé dítě má právo na vzdělávání, když jedno vyniká, nesmí se zapomínat na ty ostatní.“ Hlavně jde o rozvoj konkrétních intelektuálních dovedností. Ve Španělsku je 80 škol, kde jsou šachy součástí kurikula a rozvoj je zajištěn i do budoucna. Šachová hra se stane ve Španělsku povinnou součástí kurikula přímo ve školském zákoně. Tak jako je tomu už například ve Venezuele, Uruguayi nebo v Arménii.

 

„Česká republika je v tomto ohledu také aktivní a docela kreativní,“ říká Martina Kořenová ze společnosti Figurka, která se orientuje právě na využití šachu ve vzdělání, „Díky podpoře Ministerstva školství, operačního programu OPVK a hlavnímu městu Praha jsme mohli vyvinout v minulých letech metodiku pro nejmenší děti s názvem Figurková školička, proškolit přes 650 učitelů na 250 školách, školkách či v dětských domovech. Tisíce dětí už měly možnost poznat kouzlo a tajemství světa figurek, přičemž se snažíme rozvíjet právě intelektuální dovednosti.“

 

Martina Kořenová a Markéta Duchková ze společnosti Figurka na kongresu - Chess helps you think

 

Záběr kongresu je opravdu široký. Profesor Juan Blanco z Venezuely představil účinky šachové výuky pro děti ze slumů, exmistryně světa Susan Polgar naopak popisovala přínos šachu pro běžný život. Šachy ale mohou pomoci i v problematice bezdomovců či osamělých seniorů. Šachy dávají také možnost účinných psychologických terapií u dětí, jež jsou dlouhodobě nemocné třeba leukémií. Velmi poutavá byla vystoupení psychologa Juana Antonia Montera, který byl několikrát oceněn za svou práci na téma Šachmat drogám nebo Šachmat Alzheimeru. Šachy zavádí jako terapeutický prostředek do věznic v Extremaduře, chlubí se i výsledky vězňů v soutěžích družstev na evropské úrovni. Šachy jsou považovány za prostředek, který společensky sbližuje lidi z různých společenských vrstev a sociálních skupin. Dávají šanci hendikepovaným, mají kulturní potenciál. Součástí programu jsou také praktické semináře.

 

Společnost Figurka prezentuje na konferenci projekt Figurková školička, který je zaměřen na rozvoj intelektuálních schopností u dětí ve věku 4–8 let. Děti se neučí přímo šachy, ale šachové prostředí je prostorem, kde jsou připraveny stovky úkolů zaměřených na rozvoj konkrétních dovedností, od sestavování myšlenkových postupů, orientaci, předmatematické schopnosti po rozvoj paměti či schopnost soustředit se. Figurková školička má komplexní pojetí. Připraveny jsou cvičebnice, originální pomůcky nebo počítačový program pro interaktivní tabule. Na přípravě se několik let podíleli pedagogové, psychologové a šachisté. Program byl oceněn společností Mensa jako pedagogický počin roku, práci M. Kořenové ocenil i Český olympijský výbor. Ve školním roce 2012/13 se výukovým programem Figurková školička v různé míře zapojení vzdělávalo přes 1500 dětí na necelé stovce mateřských a základních škol. Projekt probíhá bez jakékoli podpory Šachového svazu ČR. 

 

„Využití šachu pro rozvoj lidského ducha je opravdu překvapivě široké,“ dodává Martina Kořenová, která je sama aktivní šachistkou v německé šachové bundeslize, a doplňuje, „Musíte se ale na ně umět podívat i z jiného úhlu nežli z toho čistě šachového resp. sportovního. Je proto škoda, že jsme u nás v České republice zatím nenašli společnou notu s lidmi v Šachovém svazu ČR, kteří dirigují projekt Šachy do škol. Podobné zkušenosti nevyužívají a bohužel brání smysluplné spolupráci. Nejde o to učit děti a veřejnost šachová zahájení nebo pěšcové koncovky, ale učit myslet a prolamovat bariéry mezi lidmi. Snad se to v budoucnu zlepší.“  

 

Kongres organizuje univerzita UNED a Colegios Gredos San Diego. Účastní se ho experti ze Španělska, USA, ale také kupříkladu z Venezuely, Uruguaye, Kolumbie nebo Kuby. Českou republiku zastupuje právě společnost Figurka.

 

http://www.chesshelpsyouthink.com/ – logo a informace o konferenci

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena