Doma jsem slýchal „učitel ti může otevřít dveře, ale vstoupit do nich musíš ty sám“. Poslední dobou jsem se nad tím výrokem dost zamýšlel; ne vždy se mi jako žákovi chtělo vstupovat a zdaleka to nebylo jen proto, že by mne něco nebavilo. Myslím, že to celé souviselo s tím, co jsem od školy očekával a co mi za těmi pomyslnými dveřmi bylo nabízeno.
S odstupem let si říkám, že dobrá škola umožňuje svým žákům zažívat především radost z učení a vede je k touze po celoživotním vzdělávání; rozvíjí v žácích schopnost řešit jakékoli nové životní výzvy.
Například česká školní inspekce rámuje kvalitní školu šesti oblastmi, všímá si jí z pohledu instituce i kvalitního vzdělávání. Všímá si koncepce školy, jakým stylem je škola řízena, jaké vyučující žáci potkávají, jak kreativní je výuka. Sleduje výsledky vzdělávání a všímá si podpory žáků při vzdělávání.
Inspirativní pro odbornou i laickou veřejnost byl např. seriál české televize Jak se dělá dobrá škola. Se zájmem jsem sledoval sondy do jednotlivých reformnějších škol, z nichž mnohé znám. Ať již byla filozofie jejich vzdělávání jakákoli, vždy mi z toho vycházelo, že rozhodující je inspirující a motivující učitel. Osobně dávám přednost těm vyučujícím, kteří nepotřebují být často uvnitř komfortní zóny, stále na sobě pracují a jejich základním krédem je neučit toliko předmět, ale především žáky.
Na úvod školního roku přeji všem žákům, aby se právě a jen s takovými učiteli potkávali. Třeba právě na naší škole.
Dalibor Dudek, ředitel školy
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena