Převody nemovitostí, program klubu na březen
Převody nemovitostí
Bezplatná občanská poradna kromě zejména dluhového, rodinného či pracovně právního poradenství, s klienty zejména seniorského věku řeší i témata nemovitostí, jejich převodů, často tím i rodinných sporů. V tomto vydání Říčanského kurýru proto přibližuje téma převodů nemovitostí.
Většina z nás se alespoň jednou v životě setká s některým ze způsobů převodu nemovitostí. Většinou se rozhodneme nějakou nemovitost koupit nebo darovat. Dům, byt nebo pozemek se tedy nejčastěji převádějí kupní nebo darovací smlouvou. Kupní i darovací smlouvu si můžete připravit sami, není třeba, aby byla sepsána advokátem nebo notářem. Požádat o sepis smlouvy někoho právně vzdělaného však není od věci, vyhnete se tak zbytečným komplikacím, které mohou nastat, pokud ve smlouvě uděláte chybu.
Co je tedy potřeba k sepsání kupní nebo darovací smlouvy? Připravte si listinu prokazující vlastnické právo k nemovitostem (například dědické rozhodnutí). Dále potřebujete výpis z katastru nemovitostí. Znalecký posudek o ceně nemovitosti není k samotnému převodu nemovitosti třeba, ale budete jej potřebovat pro zdanění smlouvy u příslušného finančního úřadu. Ne vždy je však znalecký posudek nezbytný - například při smlouvách o rozšíření nebo zúžení společného jmění manželů nebo některých darovacích smlouvách, které nepodléhají zdanění.
Pokud se rozhodneme koupit nějakou nemovitost nebo ji darovat svým dětem, většinou nás zajímá „kolik zaplatíme státu“, resp. jaká se z převodu nemovitosti bude platit daň. V současné době se již neplatí daň z převodu nemovitostí, ale od roku 2014 se tato daň správně označuje jako daň z nabytí nemovitých věcí. Daňovým poplatníkem je prodávající (tzv. převodce) a kupující (nabyvatel) je v takovém případě ručitelem. Ve smlouvě se však obě smluvní strany mohou dohodnout i jinak. V současné době se plánuje se však změna, a to v tom smyslu, že tuto daň bude platit výlučně nabyvatel.
Daňové přiznání k dani z nabytí nemovitosti se podává územnímu pracovišti místně příslušného finančního úřadu nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl v katastru nemovitostí proveden vklad. Sazba daně z nabytí nemovitých věcí, činí 4% z hodnoty nemovitosti. Ta může vycházet z kupní ceny nemovitosti, z ceny stanovené na základě znaleckého odhadu, ze zvláštní ceny nebo ze srovnávací daňové hodnoty. Daň z nabytí nemovitostí se ovšem nevztahuje na darování nemovitosti. Darovací daň je od ledna 2014 zrušena, což však neznamená, že darování nepodléhá zdanění. Nyní totiž přijatý dar podléhá dani z příjmu. U fyzických osob sazba daně z příjmu činí 15% ze základu daně. V případě daně z příjmu u darované nemovitosti zůstalo zachováno pravidlo, že darování mezi příbuznými a manželi nepodléhá dani.
Budete-li smlouvu o převodu nemovitosti, ať už kupní či darovací sepisovat sami, je třeba si dát pozor především na správnou identifikaci nemovitostí. Od 1. 1. 2014, kdy začal platit Nový občanský zákoník z.č. 89/2012Sb. již nejsou stavby samostatnou nemovitostí, ale stávají se součástí pozemku. Nepřevádíte tedy dům, ale pozemek, jehož součástí je stavba například rodinného domu.
Smlouva o převodu nemovitosti s návrhem na vklad se předkládá katastrálnímu úřadu. V současné době je vkladovací řízení zpoplatněno poplatkem ve výši 1.000,-Kč. Návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí je třeba příslušnému katastrálnímu úřadu předložit na formuláři Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního, který naleznete na stránkách www.cuzk.cz.
Rozhodnete-li se převádět nemovitost, ať už prodávat, darovat či kupovat a potřebujete k tomu více informací, než je uvedeno výše, můžete se s důvěrou obrátit na Občanskou poradnu obecně prospěšné společnosti Cesta integrace, o.p.s. sídlící v Říčanech u Prahy. Více info na www.cestaintegrace.cz, tel. 312 315 284.
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena