Co znamená a co přinese nový vzdělávací program školy

1. 3. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Veřejnosti jej představilo 14. ledna 2025. Jaké změny přinese?

Zásadní obsahové změny, které nový vzdělávací program pro základní vzdělávání přináší, ve své podstatě představila média veřejnosti bezprostředně po jejich zveřejnění. Shrňme si je:

  • Výuka prvního cizího jazyka, kterým je angličtina, je povinná již od 1. ročníku (nyní je povinnost dána nejpozději od třetího ročníku, zhruba polovina škol angličtinu v prvních třídách učí).
  • Navýšení výstupní úrovně angličtiny z původní A2 na B1. Toto je zásadní posun na současnou středoškolskou úroveň; je velkou výzvou pro naše anglické kluby, ale také výběrovou anglickou skupinu ve smyslu: co ještě dokážeme nabídnout navíc a rozšířit.
  • V případě dalšího cizího jazyka zůstává povinnost jeho výuky, a to od 7. ročníku, přičemž výstupní úroveň bude A1. Počítá se s omezením volby na tři cizí jazyky (německý jazyk, francouzský jazyk nebo španělský jazyk).
  • U vzdělávacího oboru matematika dojde v některých aspektech ke zvýšení úrovně obsahu.

Všestranná příprava na tuto změnu musí proběhnout tak, aby v plném rozsahu byli takto od září 2027 vzděláváni žáci 1. a 6. ročníku. Z toho plyne, že od září 2031 bude tato změna povinná již pro všechny ročníky.

Aktuálně se ve škole věnujeme podrobné analýze oblastí školy jako základního východiska pro tvorbu a následnou realizaci nového školního vzdělávacího programu. Mapujeme prostorové a materiální podmínky, psychosociální podmínky, podmínky pro bezpečné a hygienické vzdělávání, organizační možnosti, podmínky spolupráce s institucemi a organizacemi, ale také personální podmínky školy. Je pro nás nezbytností se dále vzdělávat, ale také mít všestranně příznivé prostředí pro výuku.

Nyní již využíváme metodickou podporu, plánujeme odborná školení a semináře. Např. s plánovanými změnami přichází i povinnost nejpozději od roku 2027 v prvních a druhých třídách hodnotit slovně. Výhodou slovního hodnocení je bezesporu to, že se neomezuje jenom na popis výkonů žáka, ale také ukazuje způsoby a cesty ke zlepšení. Slovní hodnocení musí mít svou průběžnou podobu, nelze jen napsat vysvědčení, na toto vše je potřeba se dobře připravit. Zahájili jsme spolupráci s Katedrou pedagogiky Masarykovi univerzity v Brně, kde se dlouhodobě a systematicky slovnímu hodnocení věnují.

Nespoléháme na to, že mají být vytvořeny modelové školní vzdělávací programy. Nejsme tu od toho, abychom opisovali. Náš školní program bude ušit na míru našim podmínkám. To neznamená, že se nebráníme jakékoli inspiraci a další spolupráci. Např. již půl roku spolupracujeme ohledně změn nového vzdělávacího programu v přírodovědné oblasti s Muzeem Říčany. Zajímavou výzvou je a velký potenciál nabízí sportovní areál, plánujeme setkání se sportovními kluby na téma možností propojení vzdělávacích obsahů. Nadále spolupracujeme se vzdělávací organizací British Council v souvislosti s mezinárodně uznávanými zkouškami. Zásadním partnerem pro tvorbu a realizaci školního vzdělávacího programu je pro nás Národní pedagogický institut České republiky.

Dalibor Dudek, ředitel školy

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena