Dalibor Dudek - Usiluji o vybudování školy otevřené do duše žáka

1. 10. 2014

Nový ředitel ZŠ u Říčanského lesa je ve vedení školy od letošního léta. Během srpna se mu podařilo administrativně i ekonomicky připravit školu na nový školní rok a především zde vybudovat tým zkušených pedagogů a dalších zaměstnanců. Dalibor Dudek chce pokračovat v koncepci bývalého ředitele a zaměřit se především na rozvoj komunikačních dovedností včetně výuky cizích jazyků, výpočetní technologie a ekologická témata. Navíc chce pro žáky realizovat jazykový klub nebo školní televizní kanál.

V červnu vás radní v rámci konkurzního řízení vybrali do funkce ředitele ZŠ u Říčanského lesa. V létě jste se ujal řízení školy. Jak náročný byl vstup do vedení této školy?

Školu jsem převzal 1. srpna s pevnými představami ohledně jejího dalšího směřování a s tím souvisejícím návrhem svého nejužšího týmu. Díky tomuto týmu, a především díky velkému zájmu učitelů přicházet s vlastními nápady, se podařilo překonat známé počáteční rozpaky z nového ředitele.

Bylo něco, co vás překvapilo při převzetí veškeré agendy v pozitivním i negativním smyslu?

Příjemný byl bezesporu zájem části bývalých vyučujících o návrat zpět do školy. Částečně tak usnadnili nutné hledání většího počtu chybějících učitelů, ale i hospodářky, účetní a ekonomky. Podotýkám, že jsem neměl informace o jejich ukončeném pracovním poměru a na výrazné personální doplnění jsem měl čas zhruba tři týdny. Zvláště na konci prázdnin hledat chybějící učitele není snadné. Bez ekonoma škola po několik týdnů přešlapovala na místě. Nový účetní se sám prodírá spletí čísel, nikdo mu agendu nepředal. Přes to všechno se školu podařilo 1. září plně personálně obsazenou otevřít. Přednostně přijímám pedagogy s již dokončeným vzděláním. Rovněž pedagogy kvalitně jazykově vybavené. Což souvisí i s mojí koncepcí dalšího rozvoje školy.

Na škole ke konci roku panovala ne zcela klidná atmosféra. Část rodičů i učitelů se stavěla na stranu bývalého ředitele a jeho koncepce rozvoje školy, jiní zase chtěli změnu. Jak se vám podařilo rozbouřenou situaci stabilizovat?

Rád bych si zde přiřkl nějakou zásluhu, ale myslím, že tomu tak není. Pokud jde o stabilizaci uvnitř – učitelé, vychovatelé, byli to především oni, kdo přinášeli do ředitelny úsměv a mně osobně klid na práci. Doufám, že se úsměv podařilo alespoň částečně nabídnout i žákům a rodičům. Mnozí z nich tuší, že rozjezd tohoto školního roku s sebou přinesl určité komplikace. Ohledně koncepce jsem deklaroval návaznost na koncepci předchozí. Bývalý ředitel Kohout ve své verzi hovořil o výuce jazyků a výpočetních technologií, deklaroval zájem o ekologická témata. Zdůrazňoval komunikační dovednosti žáků. Toto vše zůstává nadále.

Došlo vlivem změny ředitele i k odchodu některých žáků?

Počet žáků, kteří nás opustili, se vejde na prsty jedné ruky. Od žádného z rodičů nemám informaci, že by tato jejich volba souvisela se mnou.

Kdyby v průběhu roku uvažoval nějaký rodič o odebrání dítěte ze školy z důvodu obav změny koncepce nebo nespokojenosti s vaším řízením, jak byste se ho snažil přesvědčit o kvalitách vaší osoby i celé školy?

Jsem na začátku, a tudíž přicházím s vizí. Usiluji o vybudování školy otevřené do duše žáka a současně otevřené rodičovské i širší veřejnosti. Odbornou kvalitu školy bych rád zdůraznil získáním statutu školy fakultní. Dobrá škola dnes směřuje třemi prolínajícími se cestami k témuž – nabytí kvalitních komunikačních dovedností, a to ve smyslu vzájemné komunikace, komunikace prostřednictvím cizích jazyků, ale také prostřednictvím výpočetních technologií.

Jedna věc je deklarovat změny, druhá je samotná jejich realizace. Již jsem někde řekl, že upřednostňuji kvalitu nad množstvím. Drobným příkladem takové rychle realizované změny může být podíl naší školy v aktivitách Patriot, které zaštiťuje městský úřad. Oproti několika ekologicky zaměřeným aktivitám, které jsme pro ostatní školy dříve připravovali, jsme se v letošním roce soustředili na jednu detailně promyšlenou akci pod pracovním názvem Zázraky přírody, která se uskuteční v KC Labuť.

Pro rodiče však bude podstatná kvalita školního vzdělávacího programu a jeho naplňování. Ohledně cizích jazyků plánuji od příštího školního roku výuku angličtiny od první třídy a výuku druhého jazyka s rozšířenou nabídkou od sedmého ročníku. Změny chystám rovněž ve výuce počítačů, kde je zatím hodinová dotace v páté a následně pouze šesté třídě.

Plánujete zřídit ve škole nějakou novinku?

Zdůraznil bych chystaný English club s možností přípravy žáků na mezinárodně uznávané jazykové zkoušky. V letošním školním roce mohou učitelé nabídnout žákům rozvoj dovedností v anglickém, německém a francouzském jazyce.

Novinkou může být „decentralizace“ škol v přírodě. Nyní si tyto ozdravné pobyty řeší jednotlivé třídy samy. Předchozí praxí byla jedna společná škola v přírodě pro stovky žáků. Myslím, že pro kvalitní třídní klima jsou komorněji laděné akce větším přínosem. Zajímavým detailem může být i plánovaný „školní televizní kanál“.

Jaké jsou vaše nejbližší plány a co je naopak vaším dlouhodobým cílem?

Doufám, že to blízké se potká se vzdáleným. Pro tento rok program školy zaměřuji na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti. Usiluji následně o získání grantu či zapojení školy do dlouhodobých projektů v těchto oblastech.

Čemu se nejradši věnujete, když zrovna netrávíte čas ve škole?

Vlastně snění (usmívá se). Sním o tom, že se s rodinou projdu po horách. Škole věnuji, podobně jako celý tým vedení, téměř celý volný čas, včetně víkendů.

Adéla Ambrožová

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena