V naší škole vyučujeme s respektem k individualitě každého dítěte – ať už potřebuje specifickou podporu, nebo naopak nové výzvy. V posledních letech systematicky rozvíjíme oblast digitálních gramotností a informatického myšlení. Vycházíme přitom z jednoduché filozofie: Technologie nejsou cílem, ale nástrojem. Učíme děti přemýšlet o tom, kdy a jakou technologii použít, aby nám usnadnila práci, pomohla vytvořit něco nového anebo si vyzkoušet, co by bez technologií nebylo dostupné.
Ve školce i škole klademe důraz na plynulý rozvoj technologií napříč věkovými skupinami – od hravého seznámení s roboty v mateřské škole až po týmové projekty a blokové programování v 5. třídě. Velkým pomocníkem v tomto směru jsou robotické stavebnice, tablety, programy i kreativní digitální nástroje, které se u nás přirozeně propojují i v dalších předmětech.
V mateřské škole si hraje i robot
Už ti nejmenší se seznamují s technologiemi hravou formou. S pomocí robotů Blue-Bot si děti rozvíjejí orientaci v prostoru i přesnost vyjadřování: Učí se zadávat pokyny, vést robota správnou cestou a chápat princip jednoduchého programování. Ozoboti je pak zavedou do světa barevných kódů a fantazie, třeba při stavbě zoologické zahrady, kde si děti obléknou roboty jako zvířátka a programují rychlost a způsob pohybu. Výuku plánujeme rozšířit o programovatelnou železnici Intelino, která pracuje na podobném principu.
Na prvním stupni se žáci učí technologie propojit s reálným světem
Už v 1. ročníku pracují děti s roboty při výuce čtení a počítání. Pomocí Blue-Bota vyhledávají, písmena, výsledky příkladů a správné odpovědi. S pomocí dětských 3D per žáci modelují geometrické tvary.
Ve 2. třídě přecházejí k ozobotům s pokročilejšími pokyny, ve 3. ročníku se seznamují s tablety, učí se základům digitální hygieny, ovládání zařízení a přihlašování do školních platforem. Každý žák získává licenci na vzdělávací portál Umímeto.org a ke službám Microsoft Office 365, který využívá jak ve škole, tak doma – ve vyšších ročnících i pro domácí úkoly. Tablety slouží nejen k výuce předmětů, ale také ke zkoumání okolního světa: Děti si s jejich pomocí například trénují anglickou výslovnost, poznávají pohoří ČR, souhvězdí na nebi nebo rozlišují hlasy ptáků a květy rostlin.
Informatika v 4. a 5. ročníku? Prakticky a tvořivě
Od 4. ročníku mají žáci předmět informační a komunikační technologie, kde se prakticky naučí počítač nejen poskládat a zapojit, ale také jak technologie ovlivňují náš život. Pracují s robotickou stavebnicí Otto, a učí se základům programování v jazyce Scratch.
V 5. ročníku pak už tvoří vlastní projekty, programují v týmech pomocí stavebnice LEGO® SPIKE™, tvoří vzdělávací aplikace pro mladší spolužáky a zkoušejí si i základy videotvorby a kompozice. Na závěr své docházky si každý páťák vytvoří vlastní fotoknihu – památku plnou fotografií z let strávených ve škole. A kdo by odpoledne neměl ještě robotů a programování dostatek, může se přihlásit na jeden ze tří odpoledních kroužků robotiky.
Ale pozor, toto vše je pro zpestření výuky, dávkováno s rozmyslem a s vědomím, že nejdůležitější jsou vztahy mezi dětmi, vzájemná komunikace, spolupráce a pobyt čerstvém vzduchu.
Michal Špringel, koordinátor ICT v MŠ a ZŠ NEMO
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena