Druhý pokus. Zákaz tranzitu nad 12 tun na Říčansku obnoven!

28. 9. 2018

Říčanská radnice boj s tranzitem kamionů nevzdala a od soboty 22. 9. 2018 začalo na silnicích II. a III. tříd na Říčansku opět platit dopravní značení zakazující tranzit nad 12 tun. Projekt na omezení tranzitu prošel celým povolovacím procesem znovu. Pro toto opatření má radnice významnou podporu okolních obcí.

Poté, co krajští úředníci v únoru 2018 po třech měsících platnosti umožnili opět proudit tisícovce tranzitujících kamionů denně přes Říčany a okolní obce, vrátily se do města každodenní dopravní komplikace. Dopravní zácpy, zvýšená prašnost a hluk – obrázek, se kterým se vedení radnice nesmířilo a podniklo kroky k znovuobnovení zákazu. Říčany prošly opět celým procesem, který stanovuje opatření obecné povahy – místní úpravy provozu. Ke konzultaci si město přizvalo renomovanou právní kancelář. „Vyžádali jsme si připomínky všech dotčených orgánů včetně okolních obcí, pražských městských částí, Policie ČR i Středočeského kraje. S připomínkami jsme se vypořádali. Projekt a rozsah opatření zůstal stejný,“ říká radní a projektový manažer David Michalička (Klidné město) a dodává: „Máme širokou podporu okolních obcí, až na některé pražské části. Na jednání se sdružením dopravců ČESMAD BOHEMIA byl odsouhlasen i rozsah dopravního značení.“ Radnice však stále vede metodickou debatu s krajem o vyznačení objízdných tras. „Tvrdíme, že pokud existuje jiná trasa, není nutné ji značit, to se dělá jen v případě dočasných dopravních opatření. Když dáte do ulice zákaz vjezdu, také nebudete značit objízdnou trasu,“ vysvětluje postoj Michalička.

Problém je, že řidiči kamionů nechtějí stát na Jižní spojce, která supluje nedostavěný Pražský okruh, a hledají si zkratky po úzkých silnicích II. a III. tříd. Obyvatelé některých pražských částí a středočeských obcí jsou tak obětí nedostavěného Pražského okruhu.

„Říčany výstavbu Pražského okruhu velmi podporují, je pro nás dopravní spásou. Tranzitující kamiony patří na dálnice a silnice I. třídy a neměly by si krátit cestu na komunikacích nižších tříd, které na to nejsou stavěné,“ vysvětluje starosta Vladimír Kořen (Klidné město) a dodává: „Chtěl bych poděkovat všem, kdo omezení tranzitu podpořili. Mezi nimi byl i ministr dopravy Dan Ťok. Naposledy mne kontaktovala s podporou před 14 dny paní hejtmanka Pokorná-Jermanová.“

Říčanská radnice proto aktivně spolupracuje na co nejrychlejší dostavbě SKOP 511, která povede z velké části v katastru Říčan. V loňském roce podepsalo říčanskou iniciativu Memorandum pro Pražský okruh do roku 2022 čtrnáct obcí.

Zákaz tranzitu už jednou platil, a to od listopadu 2017 do února 2018, opatření obecné povahy ale úředníci zrušili zejména z procesních důvodů.

Říčanská radnice si koncem roku 2016 nechala vypracovat Směrový dopravní průzkum společností AF – CITYPLAN s.r.o. Ten zjistil, že
70 – 80 % nákladní dopravy přes Říčany tvoří tranzit. Obnáší to v průměru dva tisíce kamionů denně. Když bylo opatření platné poprvé, klesl tranzit městem na polovinu. Městem mohou stále projíždět kamiony po silnici I/2 Černokostelecká. Do města mohou vjíždět kamiony, které mají v dotčené lokalitě nakládku, vykládku či například servis.

Říčany a okolní obce rozšířily počet kamer úsekového měření. Zařízení je schopné detekovat i tranzitní dopravu. V provozu je též průjezdná váha instalovaná ve spolupráci se Středočeským krajem na dálničním přivaděči II/101.

                                                          Kateřina Lauerová,

Tisková zpráva města

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena