Gymnázium Říčany

30. 5. 2021

Den knihy

Shakespeare by měl radost

Dlouhé měsíce distanční výuky byly velice vyčerpávající. Celý učitelský sbor se však snažil nám výuku udělat i přes všechna omezení zajímavou. U příležitosti mezinárodního Dne knihy (23. dubna) se na našem gymnáziu konala velká literární soutěž. Nejdříve si všichni žáci nižšího gymnázia (1. kategorie) a studenti vyššího gymnázia (2. kategorie) vybrali z mnoha nabídnutých literárních aktivit. Soutěžilo se například v básni, mikropovídce, akrostichu, ilustraci nebo třeba v limeriku - vtipné básni o pěti verších. Naši spolužáci z vyššího gymnázia mohli dokonce tvořit v různých jazycích, které se na škole vyučují, tedy v angličtině, němčině, španělštině či latině.

Po vybrání žánru jsme se mohli pustit do práce. Většině zúčastněných se práce velice vydařila. Myslím, že všichni se snažili, jak mohli. Tím však akce rozhodně nekončila. Žáci i učitelé se totiž mohli přihlásit do poroty a hodnotit práce ostatních. Já jsem se do poroty přihlásil. Mohu říci, že vybrat z tolika prací tu nejlepší, bylo opravdu těžké. I když někteří žáci možná neuspěli tak, jak by si představovali, věřím, že se všichni  při psaní nebo hodnocení dílka pobavili, zavzpomínali, nebo se dokonce dojali. A rozhodně se všichni něco přiučili. Není totiž důležité vyhrát, ale zúčastnit se.

Lukáš Kohoutek, prima

Ukázky žákovských prací ze Dne knihy

 

Kometa

Taurokratés, vědec dávný,

zkoumal různá souhvězdí.

Avšak když byl učedníkem,

měl s tou myslí starosti:

„Je v tom smysl, do tmy zírat,

celou noc pod chladem stát?

Proč si nudných světel všímat,

když je zdravěji jít spát?“

Vtom se však proklouzlo světlo:

zářilo jak Diův blesk!

Vláčelo za sebou ohon,

nemizelo, žádný třesk!

Taurokratés byl uchvácen,

kochal se jím do rána.

Chtěl ho vidět další večer,

byla však tam zábrana:

jas se znovu neobjevil!

Ale Taurek čekal dál.

Dennodenně kulil oči,

po tom, co se vědcem stal,

po tom, co si našel učně,

po tom, co si ženu vzal,

po narození tří synů

se ho stále nevzdával.

Trpělivost vypršela,

když mu vlasy zešedly.

Myslel si, že jas ho zradil.

Hvězdy nikam nevedly.

Uslyšel ho ve vesmíru

oheň kosmem svištící.

Vrátil se k nim příliš pozdě.

Nedočkavci maličcí!”

Báseň a ilustrace

Iryna Khanzhyieva, sekunda

 

Sonnet 99 by Filliam Tomspeare
(Parody)

Tired with school, for restful death I cry,

As, to behold  homework by wich apart Ill be torn

And needy nothing but a rest, I ask myself why

And purest faith unhappily forsworn

 

And students honour shamefully misplaced

And  knowledge becomes limited

And  marks completely disgraced

And needy strength to be interested

 

And districts tied down by authority

And for the sake of that, disappearing is my skill

And in our lives there is all but simplicity

And those conditions make me ill

 

Tired with all this, from this would I be gone

Because where would I be, If I were to be alone

Tomáš Zicha,
Filip Nevický, C3

 

 

Rybí mls aneb kuchařské

umění druháků

Kromě tradiční výuky biologie živočichů, jmenovitě „Ryb a Paryb“, jsme měli možnost si získané informace osvojit i v praktické podobě. Jak bychom lépe mohli porozumět vnější i vnitřní stavbě ryby než při její kuchyňské úpravě?

Paní profesorka nám, studentům druhého ročníku, dala za úkol připravit pokrm z libovolné ryby, spočítat výživové údaje na jednu porci v kcal nebo KJ a zpracovat recept a postup přípravy prezentací nebo videem.

Museli jsme se tak zamyslet nad pestrostí a skladbou našeho jídelníčku, ve kterém by ryby rozhodně chybět neměly, obstarat si veškeré suroviny - ti trpělivější z nás svou rybu ulovili - a následně celý svůj pokrm připravit.

Naše výtvory byly opravdu různorodé. K vidění byl filet z mořského vlka s baby cuketkami, bramborami a hráškovým pyré, tataráček z tuňáka s domácími dalamánky, žraločí steak s bramborem a batáty, pražma plněná rýží a houbami, filet z aljašské tresky na hrášku s mrkví, smažený losos s bramborem a zeleninou a další.

Přípravu pokrmu jsme bez větších ztrát zvládli a užili si ji s námi i naše rodiny.

Na závěr bychom chtěli poděkovat naší paní profesorce za zpříjemnění distanční výuky a těšíme se na další výzvy.

Pokud vás nějaký z našich receptů zaujal, můžete, jako bonus, využít přiložený QR kód.

Julie Doležilová, C2

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena