I maminky mohou podnikat

30. 8. 2013

Letošní jaro bylo ve znamení prvního bezplatného individuálního poradenství Podnikavé ženy (nejen) v Říčanech, během kterého se probírala témata týkající se podnikání – jak začít, jaké existují možnosti, na co si dát pozor a jak je to s mýty, které se o podnikání u žen, zejména maminek po mateřské dovolené, tradují. Účastnice tohoto bezplatného poradenství vznášely dotazy, díky nimž obohatily své znalosti a mohly se tak samy vrhnout do vlastního podnikatelského záměru. Nejen ony, ale i vy můžete začít podnikat, stačí o tom jen něco málo vědět.

 

Nejčastější otázky

Účastnice pokládaly dotazy, které se z velké části týkaly daní, komunikace s úřady, termínů ohledně plateb a financí. Ostatně ty jsou pro podnikání zásadní, ale ne každý ví, jaké má povinnosti vůči státu, co vše by měl a musí zaplatit a jaké výhody naopak může čerpat. Další velké množství dotazů se pak týkalo podnikatelských záměrů, jejich realizovatelnosti či možností marketingu. Vybrali jsme pro vás ty nejčastější otázky, které si jistě pokládá každá začínající podnikatelka.

·         Jak skloubit podnikání s rodinou, respektive dětmi?

Asi nejdůležitější je získat podporu rodiny, bez toho nemá moc cenu se do čehokoliv pouštět. Čas, který by ženy měly věnovat podnikání, tak většinou stráví obhajováním a vysvětlováním svých záměrů rodině. Hned za tímto „úkolem“ je správná organizace času a s tím souvisí pevná vůle v dodržování nastavených parametrů – především jde o rozdělení času mezi rodinou a prací a stanovit si, kdy se zrovna pracuje a kdy je na řadě rodina. Jelikož většina podnikatelek začíná pracovat z domova, je důležité vysvětlit ostatním rodinným příslušníkům, že být doma neznamená automaticky mít volný čas. Pevně stanovené hodiny, kdy se „podniká“ nebo pracovní kout, ve kterém když se nacházíte, tak jste „v práci“, mohou pomoci.

 

·         Jak mám oslovit potencionální zákazníky/klienty? Jaká je pro moje podnikání nejúčinnější forma reklamy?

Strategií na získávání a oslovování klientů je několik. Záleží na oblasti, typu a druhu podnikání, nabízených službách nebo zboží a samozřejmě také na financích, kolik si kdo může dovolit do propagace investovat. Je možné se zviditelnit prostřednictvím webových stránek a reklamě na internetu, rozdáváním letáků, vytištěnými inzeráty nebo formou plakátů či billboardů. U některého podnikání se vyplatí využít osobní prodej, nebo mít reklamní spot v televizi a rádiu. Forma reklamy je též závislá na tom, co nabízíme, podle toho je důležité se rozhodnout a vybrat tu nejadekvátnější. K dispozici při výběru máme různé průzkumy trhu, analýzy chování zákazníků atd. Investice do reklamy by také měla být úměrná předpokládanému obratu a zisku. Také je potřeba být opatrná, co se týká napodobování reklamy ostatních. Jiný druh oslovení zákazníků použije CocaCola, kterou každý zná a nemusí proto vysvětlovat, o jaký výrobek se jedná, a jiný druh musí použít úplně nový výrobek či služba. V současné době je pak jedním z efektivních způsobů oslovení klientů využití sociálních sítí, jakou je třeba Facebook. Není mnoho účinnějších impulsů ke koupi než doporučení od kamaráda.

 

·         Jak udělat základní rozpočet/kalkulaci?

Ve většině případů je podstatné jako první krok pro sestavení rozpočtu podnikání udělat rozpočet rodinný. Při sestavování jakéhokoliv rozpočtu je důležité připravit jeho základní strukturu: stranu příjmů resp. výnosů a stranu výdajů resp. nákladů, která by měla být alespoň v základním členění – variabilní a fixní náklady. Můžeme ale také využít „druhové“ členění např. náklady za materiál, služby, pojištění, daně.

 

·         Co by měl obsahovat můj podnikatelský plán?

Obsah podnikatelského plánu je závislý na tom, komu je podnikatelský plán určen. Obecně se dá říci, že by měl představit společnost, stručně definovat nabízenou službu, produkt nebo zboží, jasně popsat strategii prodeje, tvorbu ceny a cílový trh zákazníků.

Další nejčastější otázky směřovaly k povinnostem vůči státu, když začnete podnikat, jak vysoké se musí platit zálohy na sociálním a zdravotním pojištění, jestli je výhodnější vést daňovou evidenci, účetnictví, nebo uplatňovat náklady paušálem, jaká je nejvýhodnější a nejjednodušší metoda užívání auta pro podnikání, nebo zda přijdete o rodičovský příspěvek, když začnete podnikat. Odpovědi na tyto a další otázky vám zodpovíme v příštím článku.

 

Podnikatelské záměry aneb co tu ještě nebylo

Většina účastnic přišla se zajímavými, mnohdy velmi originálními podnikatelskými záměry, které samozřejmě nemůžeme prozradit. Ale ať už byly nápady jakkoliv realizovatelné nebo zcela nereálné, určitě je důležité jít za tím, co byste chtěli dělat. Alespoň se pokusit, stanovit si plán, probrat všechna pro a proti, zajistit se finančně a zkusit začít. S vědomím, že všechny začátky jsou těžké, ale není možné se hned vzdát. Máte-li zajímavou myšlenku, nezavrhujte ji hned. Říkáte si, že všechno už tady bylo, ale vždycky se dá přijít s něčím novým nebo stejným, ale jinak promyšleným, aby to ve finále bylo zajímavější. Podnikat může každý, kdo má chuť, odvahu a nápad. Investice (a to nejen finanční) se vám jednou může několikanásobně vrátit.

Bezplatné individuální poradenství pro ženy, které chtějí začít podnikat, stále probíhá. Způsob přihlášení naleznete na www.zeny-ricany.eu.

Poradenství je zcela bezplatné, protože je financováno ze strukturálních fondů Evropské unie.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena