I.ZŠ Říčany, Masarykovo nám.71

1. 7. 2016

Historický fotokvíz v rámci projektu Patriot, KYTIČKOVÝ DEN, Návštěva zahradnictví Ekoflor Hubert Neumann, Objevujeme německy mluvící země, Outdoorový kurz 8. ročníků, Zkvalitnění výuky cizích jazyků díky prostředkům Evropské unie

ZKVALITNĚNÍ VÝUKY CIZÍCH JAZYKŮ DÍKY PROSTŘEDKŮM EVROPSKÉ UNIE

Již podruhé se podařilo naší škole získat dotaci na vzdělání učitelů cizích jazyků z programu Erasmus +, financovaného z prostředků Evropské unie. Díky realizaci projektu Cesty k efektivnější výuce cizích jazyků II budou mít možnost dva učitelé anglického jazyka z 1. stupně a dva učitelé německého jazyka 2. stupně se v příštím školním roce zúčastnit metodických a jazykových kurzů ve Velké Británii, v Rakousku a SRN.

V rámci těchto kurzů získají učitelé AJ z 1. stupně nové znalosti ohledně využití tvůrčího přístupu a moderních metod ve výuce AJ. Jeden z učitelů se bude také vzdělávat, jak efektivně cizímu jazyku učit žáky s SPU, SPCH a jak uplatňovat specifické metody výuky cizích jazyků v inkluzivní třídě.

Učitelé NJ z 2. stupně si budou zvyšovat své dovednosti v oblasti efektivního využívání moderních výukových metod (s důrazem na komunikativní metodu). Rozšíří si také znalosti o využívání digitálních technologií ve výuce NJ a o atraktivním zprostředkování kultury a reálií německy mluvících zemí.

Díky projektu budou mít učitelé také možnost sdílet své zkušenosti s výukou AJ/NJ s ostatními učiteli z jiných evropských zemí. Věříme, že se tak naskytne i příležitost položit touto cestou základy budoucích partnerských projektů v rámci eTwinningu.

Získání dotace pro naši školu znamená nejen zvýšení kvality vzdělání pro naše učitele, ale i zkvalitnění výuky pro naše žáky. Díky novým znalostem učitelů a jejich uplatňováním v praxi bude výuka pro žáky atraktivnější a zábavnější. Povede též k zvýšení jejich sebedůvěry a schopností aktivně využívat cizí jazyk v běžných životních situacích. Dojde také k větší efektivitě v práci se žáky SPU a SPCH v souladu s jejich potřebami a k zvýšení připravenosti učitelů na vyučování v inkluzivní třídě.

OBJEVUJEME NĚMECKY MLUVÍCÍ ZEMĚ

Stejně jako minulý rok i tento vyrazili naši žáci poznavat německy mluvící země a vyzkoušet své jazykové znalosti v praxi. Zatímco minulý rok byl cílem Mnichov, letos jsme zamířili ještě více na jih, k Bodamskému jezeru. Naše objevování jsme zahájili ve Švýcarsku u Rýnských vodopádů, největších vodopádů Evropy. Jejich krásu a mohutnost jsme měli možnost pozorovat z bezprostřední blízkosti z malé loďky. Po tomto úchvatném zážitku nás čekalo putování českou historií v německé Kostnici. Žáci zde měli možnost seznámit se se všemi důležitými místy spojenými s osobou Mistra Jana Husa, tj. s domem, v němž pobýval, s munstrem (domem), budovou koncilu a místem jeho upálení. V Husově domě na nás čekala česká průvodkyně s pracovními listy, které děti ve skupinkách na základě informací z expozice vypracovaly. Z upršené Kostnice jsme se přesunuli na prosluněný květinový ostrov Mainau. Mezi největší zážitky z tohoto nádherného místa patřil určitě motýlí dům a nečekaně také místní dětské hřiště s netradičními hracími prvky, které zaujaly jak sedmáky, tak deváťáky :-). Pohodovou náladu na ostrově nám trochu zkazil výsledek hokejového zápasu mezi ČR a USA, který jsme sledovali díky sms zprávám rodičů (tímto jim děkujeme :-).

Následující den jsme se přemístili do podhůři Alp do Garmisch - Partenkirchenu. Zde jsme od olympijského stadionu a skokanských můstků vyrazili na kratší túru do soutěsky Partnachklamm. Po překonání soutěsky plné vodopádů se nám otevřel krásný pohled na Alpy. Ti, kterým zbyla ještě trocha energie navíc, měli možnost vystoupat na výše položenou alpskou louku a zde si v místním bufetu sami německy objednat některou z místních specialit.

I tento rok jsme objevovali stopy bizarní osobnosti Ludvika II. Bavorskeho. Po loňském Neuschwansteinu se žáci seznámili se zámkem Linderhof. Jeho prohlídka byla pro osmáky a deváťáky zároveň menším opakováním dějin francouzského absolutismu, protože právě francouzským absolutistickým panovníkům vzdával Ludvik výzdobou zámku hold. Zahradami zámku jsme pak zamířili k umělé jeskyni, kterou nechal Ludvik vybudovat pro pořádání koncertů a představení oper svého oblíbence Richarda Wagnera. Naše putovaní po jižním Německu jsme ukončili u kláštera Ettal, kde si děti u této monumentální stavby zopakovaly znaky baroka (a šlo jim to výborně).

Zdálo by se, že navštívit dvě země, poznat tři století českých i německých dějin a přitom obdivovat se třem nádherným přírodním památkám během dvou dnů znamená dny plné stresu. Náš zájezd proběhl ale v poklidném tempu a výborné náladě, a to jak díky všem účastníkům, tak díky skvělé organizaci ze strany cestovní kancelaře CK2. Už teď se těšíme na naše další putovaní po německy mluvících zemích!

Zuzana Havlíková, Jana Krebsová – vyučujici NJ

OUTDOOROVÝ KURZ 8. ROČNÍKŮ

V útery 31. května vyrazily osmé ročníky 1. ZŠ Řičany na outdoorový kurz do rekreačního střediska Želivka. Vyrazili jsme od školy v 8 hodin ráno, abychom přijeli na oběd. Přímo do tábora jsme šli pěšky, naše zavazadla nám dovezli dodavkou. Byli jsme ubytovaní v útulných chatkách vybavených dvěma palandami a skříněmi. Jídlo nám chutnalo, ale daly by se zlepšit snídaně a možná by nám přišla vhod i druhá večeře. Vyzkoušeli jsme si aktivity, jako například lanový park, bumperball, paintball, lukostřelbu a různé další akční hry, při nichž jsme si užili spoustu zábavy. Instruktoři nám dokonce připravili diskotéku a bojovku. Moc jim za to děkujeme! Nejvíce smutné bylo, když jsme se s instruktory museli rozloučit, protože odjížděli den před naším odjezdem. Potom už nás střežily pouze naše paní učitelky. Poslední večer jsme si uspořádali svou vlastní diskotéku, abychom společně zakončili celý outdoorový kurz. Poslední den ráno jsme se nasnídali a odjeli zpět do Říčan. Maximálně jsme si to užili a máme společně mnoho zážitků a humorných vzpomínek.

Marie Charvatová a Tereza Valchová, 8.C

ŽÁCI ŠKOLNÍ DRUŽINY PŘI I. ZÁKLADNÍ ŠKOLE ŘÍČANY NAVŠTÍVILI ZAHRADNICTVÍ EKOFLOR HUBERT NEUMANN

Barevné odpoledne mezi květinami – to byl opravdu příjemný zážitek! Poznali jsme mnoho nových rostlin a seznámili jsme se s jejich pěstováním. Největší radost měli žáci ze sázení rostlin, které si pak odnesli domů. Velký dík patří firmě Ekoflor a našemu trpělivému průvodci p. Brzakovi.

Vychovatelky ŠD

„KYTIČKOVÝ DEN“ 2016

(„Den proti rakovině“)

Tito žáci 9.C letos prodali 1 300 kytiček za 29 037 Kč (+0,20 EUR): ČERNÁ Alžběta, DOLEJŠÍ Pavel, FILÍPKOVÁ Kristýna, FLAJŽÍK Jan, GAŠPARÍN Pavel, HALÍK Marek, HAVLÍČEK Lukáš, HORÁK Matěj, JELÍNEK Petr, KRSEK David, MÝL Jiří, OTRUBA Marek, PAŽITKA Vojtěch, PENKOV Deyvid, SCHWETTER Matěj, ŠAFAŘÍKOVÁ Tereza, ŠÁLY Antonín, ŠEDIVÁ Kristýna, ŠIMUNIČOVÁ Marie, ŠURÁŇ František, VÁLEK Tomáš, VAŠÁK Ondřej, ŽÍTEK Kryštof

DÍKY JIM!

HISTORICKÝ FOTOKVÍZ V RÁMCI PROJEKTU PATRIOT 11. 5. 2016

Již popáté a v letošním školním roce podruhé jsme se sešli v informačním středisku s pětičlennými družstvy říčanských základních škol u historického fotokvízu. Tentokrát byly ukryty indície týkající se života Karla IV. na místech, která přibližovaly historické fotografie Říčan. Počasí nám skvěle vyšlo a časový limit byl dodržen. Úkol pro jednotlivá družstva nebyl nijak jednoduchý – poznat místo, kde se indície nacházejí dle staré pohlednice, srovnat s údajem na mapě. Dále zaměrně zpřeházené informace ze života Karla IV. seřadit podle roků tak, aby dávaly smysl, zapsat do odpovědního listu a v časovém limitu se vrátit do informačního střediska. Zvolená trasa byla na rozhodnutí družstev. První místo obsadilo družstvo ZŠ Bezručova, které přiběhlo první a navíc bylo bez trestných bodů. Na druhém místě se umístili žáci ze ZŠ U Říčanského lesa a třetí byli žáci z pořádající školy I. ZŠ Masarykovo náměstí. Žáci byli odměněni hodnotnými knihami zaměřenými na historii naší země v celkové ceně 7000,- Kč. Dle rozhovoru se žáky po skončení soutěže soudím, že se opět vydařila.