Mezi námi
Informační zpravodaj PID
Číslo 08 / 2017 • Vyšlo 18. 04. 2017
Trvalé změny PID od 29. 4. 2017
K termínu 29. dubna 2017 dojde na základě vyhodnocení komplexního přepravního průzkumu metra v pracovních dnech k posílení provozu metra na všech třech linkách. Na řadě městských autobusových linek budou zkráceny večerní intervaly, linky 113, 136 a 213 budou posíleny také ve špičkách. V oblasti Uhříněveska bude na základě požadavků městských částí realizováno posílení provozu, zejména v okolí zastávky Venušina a ve směru ke stanici metra Háje.
Vzhledem k tomu, že příměstské a regionální autobusové linky již zaplnily číselnou řadu od 301 do 499 a integrovaná doprava ve Středočeském kraji se rozvíjí plynule dál, budou pro její potřeby uvolněna čísla od 501 do 750. Z tohoto důvodu dojde k přečíslování všech nočních linek PID a vybraných denních městských a regionálních linek.
Posílení provozu metra:
- v pracovní dny zrušen pásmový provoz na lince A v úseku Petřiny – Nemocnice Motol
- v ranní špičce pracovního dne zrušen pásmový provoz na lince C v úseku Ládví – Letňany
- na všech linkách metra je posílen páteční provoz, je zrušen omezený páteční jízdní řád
- na všech linkách metra zkráceny intervaly v pracovní dny na konci odpolední špičky
- v období cca od 21:00 do 22:30 na všech linkách metra zkrácen interval z 10 na 7,5 min.
Posílení provozu denních autobusových linek:
- v různých obdobích pracovních dnů je zkrácen interval na linkách 113, 125, 136, 180 a 213
- kvůli zajištění návazností na posílený večerní provoz metra je každý den v období cca od 21:00 do 22:30 zkrácen interval na většině autobusových linek (z 20 na 15 minut a ze 40 na 30 minut)
- o víkendech je zkrácen interval na lince 100 a na linku 118 jsou nasazeny kloubové autobusy
Přečíslování linek:
- čísla nočních tramvajových linek se mění z 51–59 na 91–99:
51à91, 52à92, 53à93, 54à94, 55à95, 56à96, 57à97, 58à98, 59à99
- čísla nočních městských autobusových linek se mění z 501–515 na 901–915:
501à901, 502à902, 503à903, 504à904, 505à905, 506à906, 507à907, 509à909, 510à910, 511à911, 512à912, 513ànahrazena příměstskou linkou 953, 514à914, 515à915
- čísla nočních příměstských autobusových linek se mění z 601–610 na 951–960:
601à951, 602à952, 603à953, 604à954, 605à955, 606à956, 607à957, 608à958, 609à959, 610à960
- čísla vybraných denních městských autobusových linek se mění v souvislosti s tím, že od začátku září 2017 budou čísly vyššími než 250 označovány městské školní linky:
původní číslo |
nové číslo |
trasa |
251 |
211 |
Nádraží Klánovice – Sídliště Rohožník |
253 |
190 |
Smíchovské nádraží – Na Beránku |
260 |
210 |
Nádraží Klánovice – Netušilská |
261 |
221 |
Černý Most – Klánovice |
262 |
212 |
Nádraží Klánovice-sever – Nepasické náměstí |
263 |
208 |
Depo Hostivař – OC Štěrboholy – Bezděkovská |
269 |
209 |
OC Čakovice – Ve Žlíbku – Nádraží Uhříněves |
- čísla denních regionálních autobusových linek, jezdících v regionu, se mění ze 401–420 na 651–670:
původní číslo |
nové číslo |
trasa |
401 |
651 |
Nespeky – Hrusice |
402 |
652 |
Kostelec n. Č. l. – Oleška, Krymlov |
403 |
653 |
Ondřejov – Kaliště, Poddubí |
404 |
654 |
Kostelec n. Č. l. – Stříbrná Skalice |
405 |
655 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Úvaly |
406 |
666 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Káraný |
407 |
667 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Skorkov – Brandýs n. L.-St. Boleslav |
409 |
659 |
Český Brod – Kostelec n. Č. l. |
410 |
660 |
Český Brod – Kostelec n. Č. l. |
411 |
661 |
Český Brod – Lysá nad Labem |
412 |
662 |
Čelákovice – Kouřim |
413 |
663 |
Kralupy nad Vltavou – Újezdec |
414 |
664 |
Černošice – Vonoklasy |
415 |
665 |
Černošice – Karlík |
416 |
656 |
Hovorčovice – Zlonín – Hovorčovice |
417 |
657 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Odolena Voda |
418 |
658 |
Neratovice – Odolena Voda |
419 |
669 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž |
420 |
670 |
Brandýs n. L.-St. Boleslav – Mečeříž |
Změny tras denních autobusových linek:
184 z důvodu posílení provozu metra A je linka zkrácena o úsek Vypich – Hradčanská
202 na své trase obousměrně zajíždí do zastávek Bakovská v ulici Bakovské
213 každý druhý spoj linky je prodloužen po trase linky 232 o úsek Horčičkova – Křeslice – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Nádraží Uhříněves
226 nová linka v trase Háje – Uhříněves – Venušina – Kolovraty – Lipany – Benice (náhrada za linky 265 a 267)
227 nová linka v trase Háje – Uhříněves – Kolovraty – Nedvězí (náhrada za linku 267)
228 nová linka v trase Nádraží Uhříněves – Benice (náhrada za linku 265)
229 nová linka v trase Depo Hostivař – Uhříněves – Hájek – Královice (náhrada za linku 266)
232 je zrušena (v její původní trase provoz plně nahrazen a posílen prodloužením linky 213)
265 je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 228)
266 je zrušena (plně nahrazena novou linkou 229)
267 je zrušena (plně nahrazena novými linkami 226 a 227)
572 nová školní linka v trase Dolnokřeslická – Nové náměstí – Uhříněves – Nádraží Uhříněves
Změny tras nočních autobusových linek:
513 je zrušena (všechny spoje linky prodlouženy za hranice Prahy a začleněny do linky 953)
901 změna trasy původní linky 501: Anděl – Smíchovské nádraží – Novodvorská – IKEM – Kunratice – Šeberov – Opatov – Na Košíku – Strašnická – Skalka (v úseku Anděl – Jinonice nahrazena provozem nové linky 908)
906 prodloužení trasy původní linky 506 o úsek Nové náměstí – Benice – Lipany – Kolovraty – Nedvězí
908 nová noční linka v trase Anděl – Malvazinky – Jinonice (náhrada za zkrácenou linku 501)
953 původní linka 603 je posílena o všechny spoje zrušené linky 513, linka je trvale vedena přes zastávku Nový Prosek
956 původní linka 606 je, po zavedení trvalé noční obsluhy Kunratic linkou 901, do Jesenice, Psár a Jílového u Prahy nově vedena přes zastávku Betáň
Změny názvů zastávek:
původní název |
nový název |
linky |
Bělocerkevská (jen v ul. Ruská) |
Volyňská |
175 |
Borek, rozcestí |
Borek |
419 (669) |
Malá Ohrada |
Archeologická |
142, 184, 504 (904), 566 |
Na Groši (jen v ul. Pražská) |
Záveská |
175 |
Nad Malou Ohradou |
Malá Ohrada |
142 |
Nádraží Čakovice |
Za Avií |
136, 140, 158, 166, 202, 351, 377, 511 (911) |
Osecká (jen v ul. Osecká) |
Dvorní |
162 |
Skládka Chabry |
Klášterecká |
202 |
Spořická |
V Kratinách |
169, 202 |
Zřízení nových zastávek:
název |
směr |
linky |
Ke Kříži |
směr Pitkovice |
213, 265 (228), 325, 506 (906), 609 (959) |
Krematorium Motol |
oba směry |
180 |
Nádraží Čakovice |
oba směry |
140, 158, 166, 202 |
Sušická |
směr Bořislavka |
131, 515 (915) |
U Jahodnice |
oba směry |
263 (208) |
Změny na Uhříněvesku od 29. 4. 2017 podrobně
V souladu s požadavky městských částí především v jihovýchodní oblasti hlavního města Prahy (Praha 22) na zlepšení provozu Pražské integrované dopravy a po vyhodnocení průběžné odezvy od cestujících, dochází k termínu 29. 4. 2017 k úpravě linkového vedení a parametrů provozu v oblasti Uhříněveska.
Z důvodu stále rostoucí poptávky, která je dána novou bytovou výstavbou v oblasti Pitkovic a Křeslic, dochází k posílení provozu z těchto oblastí ve vazbě na linku metra C ve stanici Háje prodloužením autobusové linky 213 z Jižního Města přes Křeslice a Pitkovice do zastávky Nádraží Uhříněves. Tato linka v plném rozsahu nahrazuje stávající linku 232, která bude zrušena. Tato linka také nově nabídne přímé spojení z Křeslic a Pitkovic do centrální části Prahy 10 s vazbou na tramvaj v oblasti Spořilova, Vršovic a stanice metra Želivského. Pro zajištění dopravy školních dětí z Křeslic a Pitkovic k základní škole v Uhříněvsi (stávající závlek vybraného spoje linky 232 do zastávky Uhříněves) bude zřízena školní linka 572 v trase Dolnokřeslická – Nové Pitkovice – Nové náměstí – Uhříněves, která bude v provozu pouze ráno ve dnech školního vyučování ve směru Uhříněves.
Ke zlepšení celkové dopravní obsluhy dochází také na území městské části Praha-Kolovraty s vazbou na sousední městské části, kde je posílen především základní přepravní směr Kolovraty – Háje. Stávající linka 267 bude nově rozdělena na dvě samostatné linky, které budou označeny čísly 226 a 227. Obě linky budou mít shodnou trasu v úseku Háje – Škola Kolovraty, přičemž linka 227 bude pokračovat po dnešní lince 267 do Nedvězí, zatímco linka 226 bude vedena ze zastávky Škola Kolovraty do Lipan a vybrané spoje v pracovní den budou dále pokračovat do Benic. Linka 226 v Lipanech zcela nahradí dosavadní linku 265. Do zastávky Nádraží Uhříněves budou linky 226 a 227 zajíždět pouze ve směru od centra, v opačném směru ke stanici metra Háje budou vedeny přímo po ulici Přátelství bez zajíždění do zastávky Nádraží Uhříněves, což je i požadavkem městských částí.
Stávající linka 265 bude nově označena jako linka 228 a bude vedena pouze v trase Nádraží Uhříněves – Benice. Počet spojů zůstává v tomto úseku beze změny.
Na základě požadavku MČ Praha-Královice na zlepšení dopravní obsluhy bude v přepravních špičkách pracovního dne část krátkých spojů linky 266, které jsou nyní ukončeny v zastávce Uhříněves, prodloužena po trase linky přes Hájek do Královic. Linka 266 současně změní označení na linku 229.
V souvislosti s novou bytovou výstavbou podél ulice Ke Kříži bude nově zřízena zastávka Ke Kříži i v opačném směru (ve směru od Nového náměstí) pro linky 213, 228 a 325 v doposud nevyužívaném autobusovém zálivu cca 400 metrů za křižovatkou s ulicí Přátelství.
Otázky a odpovědi ke zkrácení linky 184 na Vypich
Proč dochází ke zkrácení autobusové linky 184 na Vypich?
Zrušení jedné ze dvou autobusových linek (180, 184 – dříve 174) v Patočkově ulici bylo obsahem dokumentace k prodloužení linky metra A do Nemocnice Motol již od roku 2007. Mělo k němu dojít automaticky ke dni otevření nového úseku metra A, tedy 6. dubna 2015.
Nejméně polovina cestujících v autobusech v Patočkově jezdila v minulosti na Hradčanskou a Dejvickou z Řep a z Jihozápadního Města, tj. do otevření nového metra obyvatelé Patočkovy mohli využívat daleko častější nabídky spojů, než která by odpovídala jen poptávce místních. Po otevření nového úseku metra ovšem logicky došlo k zásadnímu úbytku tranzitujících cestujících a tudíž měl být doprovázen i odpovídajícím úbytkem počtu spojů.
Kolik cestujících jezdilo autobusy v Patočkově před otevřením metra do Motola?
Ještě před otevřením nového úseku metra A do Motola v roce 2015 bylo vytížení autobusových spojů v nejsilnějším profilu Patočkovy ulice v pracovní dny pouze na úrovni cca 45 % nabízené kapacity. V roce 2012 zde denně autobusy v obou směrech cestovalo celkem 14 230 cestujících (při kapacitní nabídce pro 31 410 lidí a souhrnném intervalu ve špičce 3 minuty).
V okamžiku otevření metra do Motola (6. dubna 2015) ale nedošlo ke zrušení žádné linky v Patočkově ulici ani k prodloužení intervalů autobusových spojů. Praha 6 požádala o odložení tohoto opatření a o vyhodnocení reálných dopadů otevření metra na vytížení povrchových linek.
Dopady otevření metra na počty cestujících v autobusech v Patočkově ulici?
Cca dva měsíce po otevření metra do Motola kleslo vytížení autobusových spojů v nejsilnějším profilu Patočkovy ulice v pracovní dny pouze na úroveň cca 26 % nabízené kapacity. V květnu 2015 zde denně autobusy 180 a 184 v obou směrech cestovalo již jen celkem 7 930 cestujících (při kapacitní nabídce pro 30 240 lidí a zachovaném souhrnném intervalu ve špičce minuty). Počet přepravených cestujících klesl na 56 % stavu před metrem, kapacitní nabídka i intervaly přitom ale zůstaly na sto procentech původního stavu.
Proč byla linka 184 v říjnu 2015 omezena na Patočkově jen částečně?
K říjnu 2015 ROPID opět předložil dopravní opatření spočívající ve zrušení jedné z autobusových linek na Patočkově ulici. Vzhledem k tomu, že do stanice Nemocnice Motol v pracovní dny nejely všechny vlaky metra, Praha 6 souhlasila pouze s částečným omezením provozu jedné z linek, konkrétně linky 184. Od října 2015 tak byla polovina spojů linky 184 zkrácena ve směru od Jihozápadního Města na Vypich.
Dílčí omezení provozu linky 184 zvýšilo průměrné vytížení autobusových spojů v Patočkově z 26 % pouze na 35 %. Počet přepravených osob během pracovního dne se v roce 2016 nadále pohyboval okolo 8 000 denně (při kapacitní nabídce pro 25 020 lidí a střídavých intervalech ve špičce 3 a 6 minut).
Jak se na provozu autobusů na Praze 6 projevilo otevření tunelového komplexu Blanka?
Po otevření tunelového komplexu Blanka se zhoršila plynulost průjezdu autobusových spojů linek 180 i 184 od Prašného mostu přes Malovanku a Patočkovu ulici na Vypich. Linka 184 slouží pro základní spojení cca 20 000 cestujících od Nemocnice Motol do Nových Butovic a na Velkou Ohradu. Zpoždění nejméně čtvrtiny spojů linky 184 z Patočkovy ulice, která se projevila na Jihozápadním Městě, činila na podzim 2015 i 2016 cca 20–30 minut. Proto MČ Praha 13 požádala o zkrácení linky 184 na Vypich, aby se snížilo zpožďování jejích spojů a linka opět lépe fungovala.
Jaká opatření umožňují nynější zkrácení linky 184 na Vypich?
Vzhledem k tomu, že bude od 29. 4. 2017 na novém úseku metra zrušen pásmový provoz a všechny vlaky pojedou celotýdenně do stanice Nemocnice Motol, dále bude realizováno zkrácení intervalu na lince A každý den večer až do cca 23. hodiny z 10 na 7,5 minuty, dojde ke zkrácení intervalu na lince 180 v mimošpičkových obdobích z 15 na 12 minut a večer do 23. hodiny z 20 na 15 minut, může být naplněn závazek z roku 2007 a linka 184 zkrácena do trasy Velká Ohrada – Vypich.
Jste si vědomi, že cestující v Patočkově toto opatření poškodí?
Hl. m. Praha i ROPID jsou si vědomi, že omezení spojů v Patočkově ulici není vůči místním obyvatelům zvyklým na vyšší počet spojů zcela spravedlivé, nicméně reálně zde po otevření metra došlo k poklesu vytížení autobusů o cca polovinu, tudíž o polovinu logicky klesá i počet spojů. V souvislosti s řadou okolností jen tento proces probíhal postupně, nikoli najednou v dubnu 2015, jak původně měl.
V rámci celého území Prahy 6 v letech 2014–2016 vynaložilo hl. m. Praha na posily spojů PID cca 0,5 mld. Kč ročně navíc. Aby tato posílení, která pomohla desítkám tisíc cestujících, byla možná, je třeba bohužel řešit i dílčí úspory tam, kde mají své odůvodnění. Samozřejmě to nikoho netěší, ale i objem prostředků na PID má své limity.
Regionální den PID 13. 5. 2017 ve Velkých Přílepech
V sobotu 13. května 2017 se bude ve Velkých Přílepech konat Regionální den Pražské integrované dopravy. V době cca od 10:00 do 17:00 se můžete těšit na bohatý doprovodný program nejen ve Velkých Přílepech, ale také v Úněticích při příležitosti 6. výroční znovuotevření Únětického pivovaru. Na své si přijdou zejména milovníci historických vozidel, bohatý doprovodný program je ale určen všem zájemcům, dětem i dospělým.
Od stanice metra Bořislavka bude provozována zvláštní autobusová linka s historickými vozidly, která společně s posílenou pravidelnou linkou 316 zajistí lepší spojení z metropole na tuto akci. Další zvláštní autobusová linka, která bude v Noutonicích navázána na příjezdy a odjezdy výletního vlaku Cyklohráček, propojí roztocké nádraží, Únětický pivovar, Velké Přílepy a zříceninu hradu Okoř.
Linky historických autobusů
- Linka PID 1 Roztoky, nádraží – Únětice, Pivovar – Velké Přílepy – Noutonice (Cyklohráček) – Okoř
- Linka PID 2 (316) Bořislavka – Horoměřice – Velké Přílepy – Tursko – Holubice
Na co se můžete těšit:
- Jízdy autobusem Karosa ŠD 11 a dalšími historickými vozidly
- Promítání filmů s dopravní tématikou pro malé i velké diváky v kině Velké Přílepy
- Řemeslné trhy a kolotoče vč. zajištěného občerstvení
- Únětické pivo z pivovaru Únětice
- Další doprovodný program v Úněticích při příležitosti 6. výročí znovuotevření Únětického pivovaru
Podrobné informace k této akci se připravují a budou všem k dispozici na https://ropid.cz/plan-akci-v-roce-2017/.