Číslo 15 / 2017 • Vyšlo 01. 08. 2017
K termínu 26. 8. 2017 se připravuje významné rozšíření systému Pražské integrované dopravy do oblasti Kladenska. Na jednu jízdenku tak bude možné cestovat nejen pražskou MHD a vlakem, ale také všemi autobusovými linkami mezi Prahou a Kladnem, Kladnem a Slaným, celou MHD v Kladně i dalšími doplňkovými regionálními spoji. Linky mezi Prahou a Slaným, jakožto i další linky v této oblasti, budou integrovány v dalších etapách v průběhu roku 2018.
Díky Tarifu Pražské integrované dopravy lidé výrazně ušetří zejména při pravidelném dojíždění mezi Kladnem a Prahou. Navíc ušetří za pražský úsek, pokud již vlastní předplatní jízdenku pro Prahu. S jízdenkami PID bude také možné přestupovat na kladenskou MHD bez dalšího doplácení. Při cestách mezi Prahou a Kladnem bude platit jízdenka PID ve všech autobusových linkách i na železnici. Už nebude záležet, s jakým dopravcem jedete.
V systému PID budou nově zahrnuty veškeré autobusové linky mezi Prahou a Kladnem. Na páteřní polorychlíkovou linku 300 mezi Nádražím Veleslavín a Kladnem přes Buštěhrad budou nově nasazeny kapacitní kloubové autobusy. Nejrychlejší spojení mezi Prahou a Kladnem zajistí rychlíkové liny 330 a 399, které budou také ukončeny na Nádraží Veleslavín. A z Veleslavína pojede i zastávková linka 322, která také jako náhrada stávající linky A22 obslouží všechny obce na trase mezi Prahou a Kladnem (Kněževes, Středokluky, Makotřasy, Lidice, Buštěhrad a Hřebeč) včetně zajíždění na ruzyňské letiště. Ze Zličína pojede do Kladna linka 324 nahrazující stávající linku A24. Doplňkové alternativní spojení do Prahy zajistí prodloužená linka 350, která pojede přes Okoř a Roztoky na Vítězné náměstí. Přímé spojení se Zličínem nabídne také linka 626 vedená přes Hřebeč nebo Přítočno do Jenče, kde bude přímo propojena s linkou 306 na Zličín.
V Kladně budou linky 300, 324 a 399 vedeny až do Rozdělova, linka 330 pojede do Švermova a vybranými spoji dokonce až do Smečna, linka 322 bude ukončena na Autobusovém nádraží. Linky 324 a 399 pojedou zadem přes kročehlavské sídliště, linka 330 zas obslouží oblast starých Kročehlav. Přes Sítnou pojede většina pražských linek (300, 322, 324 a 399). Prodloužená linka 350 bude ukončena hned na okraji kročehlavského sídliště u obchodního centra OAZA, linka 626 z Jenče, propojená s linkou 306 ze Zličína pojede přes centrum na Autobusové nádraží.
Jízdenky PID budou nově platit také na všech linkách kladenské MHD. Současně s integrací budou tyto linky přečíslovány, pro snadnou zapamatovatelnost jim až na výjimky zůstane stejná koncová číslice. Například linka 1 bude nově označena jako 601 atd. Většina tras stávajících linek MHD se však nemění. Stávající linka 7 (nově 607) bude doplněna o spoje do Třebichovic a o víkendu už nepojede na Havlíčkovo náměstí (tyto spoje nahradí linka 602). Linka 17 (nově 617) bude doplněna o spoje linek A36 a A47 do Slaného a Mělníka.
Páteřní spojnicí mezi Kladnem a Slaným zůstává původní linka MHD Kladno č. 9, nově pod číslem 609, která vede přes Vinařice a Třebichovice a v Kladně jede až do Kročehlav. Další základní linkou mezi Kladnem a Slaným bude 612, nahrazující dnešní linku A12 vedenou přes Pchery a Knovíz. Tu doplní ještě linka 622 zajíždějící také do Zvoleněvsi a Žižic. Obě linky pojedou v Kladně z Náměstí Svobody. Přes Smečno pojede do Slaného linka 608 začínající na Autobusovém nádraží a vedená přes Rozdělov. Tu do Smečna doplní také linky 330 a 607 přes Libušín. Doplňkové spojení mezi Kladnem a Slaným nabídne linka 617 vyjíždějící od kladenského vlakového nádraží přes Vinařice, Libušín a Smečno s pokračováním do Velvar a Mělníka.
Spolu s integrací Kladenska bude do systému PID zapojeno také několik dalších regionálních linek. Stávající linka 306 ze Zličína do Jenče bude nově propojena s linkou 626 (bez nutnosti přestupu), která nahradí dnešní linku A26 vedenou přes Dobrovíz a Hřebeč nebo Přítočno do Kladna a v úseku mezi Jenčí a Hostouní nahradí také dnešní spoje linky 306. Dnešní linka 319 bude prodloužena o školní spoje linky A28 do Unhoště. Linka 323 v trase Praha, Nádraží Veleslavín – Koleč (náhrada za linku A23) doplní linku 322 v Kněževsi a Středoklukách pro spojení s metropolí. Spojení mezi Okoří a Kladnem zajistí jednak prodloužená linka 350, vedená k obchodnímu centru OAZA, a také linka 624 nahrazující dnešní linku A52. Linka 620 nahradí dnešní linku A50 mezi Kladnem a Kralupy nad Vltavou. Nové linky 621 a 623 mezi Kladnem a Velvary nahradí dnešní linky A48, 220060 a 220084. V Zákolanech doplní linku 323 ve směru na Prahu také nově trasovaná linka 456 ze Slaného přes Zákolany a Holubice do Libčic nad Vltavou, kde bude možné přestoupit na vlak do Prahy. Obsluhu obce Debrno zajístí místo linky 456 prodloužená linka 458 z Kralup nad Vltavou do Holubic. Noční linka 954 bude prodloužena z Noutonic do Velkých Číčovic.
Město Kladno bude zařazeno v tarifním pásmu 3. Pro cestu mezi Prahou a Kladnem tedy bude potřeba čtyřpásmová jízdenka za 32 Kč (bez přestupu na pražskou MHD, projetá pásma 3+2+1+B), pro cestu včetně pražské MHD bude potřeba sedmipásmová jízdenka za 54 Kč (projetá pásma 3+2+1+B+0+dvojpásmo P). Majitelům předplatní jízdenky pro Prahu postačí třípásmový lístek za 24 Kč (pásma 3+2+1). Pravidelní cestující, kteří díky tarifu PID ušetří nejvíce, budou pro cestu mezi Prahou a Kladnem potřebovat třípásmový doplňkový kupon pro pásma 3+2+1 (měsíční za 700 Kč nebo čtvrtletní za 1800 Kč) + kupon pro Prahu (nejvýhodnější za 3650 Kč na rok). Ti, kteří pouze dojíždějí autobusem z Kladna do Prahy a dále už nepřestupují na MHD, si budou moci zakoupit čtyřpásmový kupon pro pásma 3+2+1+0 (920 Kč na měsíc a nebo 2400 Kč na čtvrtletí).
I když bude na všech linkách PID na území města Kladna uznáván také stávající tarif MHD (dočasně kromě linek 608, 621 a 622 dopravce ČSAD Slaný), bude možné použít nově i jízdenky PID, a to následovně. Nejlevnější jízdenka PID pro jednotlivou jízdu bude v rámci Kladna za 18 Kč (přestupní na 30 minut) a nejlevnější předplatní kupon pro pravidelné cestování bude dvoupásmový (za 460 Kč na měsíc nebo 1200 Kč na čtvrtletí). Cestující, kteří jezdí mezi Prahou a Kladnem, budou moci přestupovat na MHD Kladno bez dalšího doplácení, a to jak s jízdenkou pro jednotlivou jízdu (v minimální ceně 18 Kč a s odpovídající časovou platností), tak i s předplatním kuponem (minimálně dvoupásmovým). Okolí Kladna se bude nacházet buď v pásmu 2 nebo 4. Pro cesty i do okolí Kladna do 30 minut od nástupu tak bude stačit jízdenka za 18 Kč s možností přestupů a samozřejmě také dvoupásmový předplatní kupon (buď pro pásmo 2+3 nebo 3+4). Stávající Tarif MHD Kladno bude platit na všech linkách PID v rámci území města Kladna (dočasně kromě linek 608, 621 a 622 dopravce ČSAD Slaný) včetně dosavadních slev. Výjimkou je zlevněné jízdné za 1 Kč (resp. rodičovské za 4 Kč), které nebude platit na linkách číselné řady 3xx (300-399).
Kladno bude zařazeno do tarifního pásma 3, okolí Kladna směrem na Slaný včetně města Slaný do pásma 4. V praxi to znamená, že cestujícím mezi Kladnem a Slaným postačí dvoupásmová jízdenka pro jednotlivou jízdu za 18 Kč, pokud nebude cesta trvat déle než 30 minut. Pokud ano (týká se části cest mezi Kladnem a Slaným i do některých vzdálenějších obcí), budou potřebovat jízdenku za 24 Kč, jejíž časová platnost je 60 minut. Pravidelní cestující mezi Kladnem a Slaným budou potřebovat pouze dvoupásmový kupon (za 460 Kč na měsíc nebo 1200 Kč na čtvrtletí). Ti, kteří budou z okolních obcí mezi Kladnem a Slaným nebo ze Slaného pokračovat třeba do Prahy, si zakoupí jízdenku nebo předplatní kupon podle potřebného počtu tarifních pásem.
Například pro cestu z Libušína, Vinařic či Smečna do Prahy (vše v pásmu 4) postačí pětipásmová jízdenka za 40 Kč (pásma 4+3+2+1+B), pokud však mají předplatní kupon pro Prahu, zaplatí pouze 32 Kč (pásma 4+3+2+1). Lidé, kteří do Prahy cestují pravidelně, si pro tyto trasy pořídí čtyřpásmový kupon (920 Kč na měsíc nebo 2400 Kč na čtvrtletí) a také kupon pro Prahu (nejvýhodnější za 3650 Kč na rok).
Papírové jízdenky PID je možné zakoupit bez přirážky u řidičů autobusů na všech linkách PID, dále v Praze na prodejních místech Dopravního podniku hl. m. Prahy a na dalších vybraných místech (trafiky). Plný sortiment jízdenek PID nabízí také jízdenkové automaty PID.
Pro možnost využít předplatné jízdné je potřeba mít vystavenu Průkazku PID. Tu lze zařídit na počkání v Praze na prodejních místech Dopravního podniku hl. m. Prahy a ode dne vyhlášení (cca druhá polovina srpna 2017) také na těchto prodejních místech dopravce ČSAD MHD Kladno:
Časové jízdenky (kupóny) k průkazce PID lze pak zakoupit na prodejních místech v metru a výše uvedených prodejních místech dopravce ČSAD MHD Kladno. Vydávají se též na pokladnách ČD např. ve stanicích Kladno, Kladno město nebo Slaný.
Cestující, kteří využívají na stávajících linkách Středočeské integrované dopravy předplatní kupony nahrané na čipové kartě dopravce ČSAD MHD Kladno, již nebudou moci tyto kupony na nově integrovaných linkách PID využít. Nevyčerpaná finanční částka jim však bude na požádání vrácena u vydavatele karty (dopravce ČSAD MHD Kladno) na obvyklých prodejních místech dopravce. Cestující, kteří používají pro placení jízdného elektronickou peněženku, jí budou moci využívat i nadále pro nákup jízdenek PID u dopravce ČSAD MHD Kladno.
K termínu 26. 8. 2017 dojde k rozšíření platnosti jízdních dokladů Pražské integrované dopravy na železnici v oblasti Kladenska a Slánska, nově budou uznávány jízdenky PID na těchto linkách a úsecích:
stanice / zastávka |
linky |
tarifní pásmo PID |
Způsob označení jízdenek PID |
Černuc |
S46 |
5 |
v označovači ve vlaku |
Chlumčany u Loun |
U40 |
7 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Klobuky v Čechách |
S40 |
5 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Kmetiněves |
S46 |
5 |
v označovači ve vlaku |
Královice u Zlonic |
S40 |
5 |
v označovači ve vlaku |
Loucká |
S46 |
5 |
v označovači ve vlaku |
Louny |
U11, U12, U40 |
7 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Louny střed |
U11, U12 |
7 |
v označovači ve vlaku |
Louny město |
U11, U12 |
7 |
v označovači ve vlaku |
Páleček |
S40 |
5 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Peruc |
U40 |
5 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Slaný |
S40 |
4 |
v označovači ve vlaku |
Slaný předměstí |
S40 |
4 |
v označovači ve vlaku |
Telce |
S40 |
6 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Tmáň |
S46 |
5 |
v označovači ve vlaku |
Vrbičany |
S40 |
5 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Vrbno nad Lesy |
U40 |
6 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Zlonice |
S40, S46 |
5 |
v označovači ve vlaku, u spěšných vlaků u vlakové čety |
Zlonice zastávka |
S46 |
5 |
v označovači ve vlaku |
stanice / zastávka |
linky |
původní |
nové tarifní pásmo |
Brandýsek |
S45 |
3 |
4 |
Koleč |
Cyklohráček |
4 |
3 |
Podlešín |
S40, Cyklohráček |
5 |
4 |
Slaný |
Cyklohráček |
5 |
4 |
Slaný předměstí |
Cyklohráček |
5 |
4 |
Zlonice |
Cyklohráček |
6 |
5 |
Od 4. září 2017 dojde z důvodu uvolnění číselné řady pro budoucí rozšiřování regionálních linek Pražské integrované dopravy ve Středočeském kraji k přečíslování stávajících školních linek v Praze. Původní čísla 551 – 575 se změní na 251 – 275.
251 Sídliště Čimice – Vozovna Kobylisy – Šimůnkova
252 Ústřední – Dolní Měcholupy – Boloňská – Morseova
253 Štěrboholy – Škola Dubeč
255 Nebušice – Jenerálka – Na Santince – Dejvická
256 Knovízská – Brodského – Mokrá
257 Miškovice – Náměstí Jiřího Berana
258 Žvahov – Hlubočepy – Štěpařská – Hlubočepy
259 Hostavice – Za Horou – Kyje – Hloubětínská
260 Bílá Hora – Vypich – Sídliště Petřiny – Na Okraji
261 Sídliště Zbraslav – Škola Radotín – Velká Chuchle
262 Sídliště Rohožník – Běchovice – Čertousy – Ratibořická
264 Sudějovická – Sídliště Rohožník – Hulická / Polesná
265 Stadion Strahov – Klamovka – Kotlářka – Weberova
266 Nové Butovice – Řeporyjské náměstí – Zadní Kopanina
267 Habrová – Basilejské náměstí – Olšanské náměstí
269 Otěšínská – Nádraží Radotín – Škola Radotín
270 Pitkovice – Křeslice – Sídliště Petrovice – Na Vartě
271 Správa sociálního zabezpečení – Dívčí hrady – Škola Radlice
272 Dolnokřeslická – Křeslice – Uhříněves – Nádraží Uhříněves
275 Sídliště Čakovice – Náměstí Jiřího Berana
V rámci postupného sjednocování charakterů zastávek PID a z důvodu zvýšení přehlednosti a plynulosti provozu dojde od zahájení poprázdninového provozu dne 3. 9. 2017 k celoplošnému zavedení charakteru zastávek „na znamení“ v oblasti Horních Počernic. K většině zastávek, které jsou již dnes v této oblasti na znamení, se přidá 12 dalších. Tím dojde zejména k větší přehlednosti pro cestující, neboť všechny zastávky budou mít stejný charakter.
Čertousy, Františka Veselého, Jeřická, K Zelenči, Libošovická, Na Kovárně, Nádraží Horní Počernice, Ratibořická, Sezemická, Svépravice, vojická, Ve Žlíbku.
Zaujmu na nástupišti takové místo, abych mohl být řidičem včas spatřen (nemusím na přijíždějící autobus či tramvaj mávat), řidič musí zastavit i pokud již v zastávce zastavilo jiné vozidlo veřejné dopravy a cestující by mohl být přehlédnut.
Stisknu tlačítko „znamení k řidiči“ (obvykle umístěné na přidržovacích tyčích) nebo poptávkové tlačítko dveří dostatečně včas, aby řidič stihl bezpečně zastavit (před každou zastávkou „na znamení“ na ni upozorňuje akustický hlásič, v případě, že hlášení zastávek z nějakého důvodu nefunguje, je povinen řidič zastavit v takové zastávce vždy).
Jedním ze sloganů Království železnic je „Úžasný malý svět“. Pokud jste již navštívili expozici umístěnou nedaleko od křižovatky Anděl, tak určitě dáte za pravdu výše uvedenému tvrzení. Vstoupíte do prostor u pokladny a oči dětí okamžitě ulpí na prvním z modelových kolejišť, kde pomocí tlačítek mohou obsluhovat různé drobnosti a vychytávky, které umocňují dojem ze světa modelové železnice.
O patro níže už se děti ocitají ve víru zábavy. Jedno kolejiště navazuje na druhé, vláčky jezdí v kratších intervalech, než je tomu ve skutečnosti. A právě na kolejišti vlevo od vchodu, které nese označení K1, můžete potkat úplnou novinku, a to Cyklohráček. Čtyřvozovou soupravu, kterou cestující velmi dobře znají z reálného provozu. O sobotách, nedělích a svátcích, zvláště když je dobré počasí, tak čtyři vozy mezi Prahou a Slaným doslova praskají ve švech. První červnový den letošního roku dostal reálný Cyklohráček svého modelového bratříčka. „Návštěvníci se s ním mohou setkat v provozu stejně jako s tím reálným, o víkendech a svátcích, v ostatních dnech je na kolejišti odstaven a mohou si ho prohlédnout. Ovšem ten modelový jezdí celoročně, nikoliv jen do konce října jako ten skutečný,“ říká Rudolf Pospíšil, marketingový manažer Království železnic. Modelová maketa není jen tak nějaká, reálně má provedený také interiér jednotlivých vozů, a tak můžete spatřit, ve kterém voze si děti mohou hrát nebo ve kterém je prostor pro přepravu jízdních kol.
Novinka na kolejích největší modelové železnice v České republice vznikla ve spolupráci s ROPIDem. „V minulém roce byly do modelu Prahy a Středočeského kraje doplněny reálné situace z provozu Pražské integrované dopravy a letos byl doplněn i tento skutečný a populární vlak,“ doplňuje šéf Království železnic Matěj Horn. Spolupráce mezi ROPIDem a Královstvím bude pokračovat i v dalších měsících, jak se budete moci přesvědčit na podzim.
Pokud jste v prvním podzemním podlaží, tak vaší pozornosti neuniknou ani kokpity dopravních prostředků, tramvaje a autobusu. Ve volných dnech jsou kokpity doslova obsypány dětskými návštěvníky. V sousedním modernizovaném kinosále byl na jaře zprovozněn kokpit motoráku 810, a tak si děti mohou zkusit řídit nejen lokomotivu, ale také motorák, který stále brázdí koleje lokálek po celé České republice. Při vstupu do kinosálu je umístěn dětský koutek pro nejmenší návštěvníky. Zaujme také výzdoba kinosálu, na stěnách najdete pěkně vyobrazené všechny nové soupravy, které k dopravě osob používají České dráhy.
Ve druhém podzemním podlaží můžete strávit dlouhé minuty sledováním modelové železnice na území zatím některých krajů České republiky. S přípravou dalších se začne v nejbližších měsících. Není to však jen o sledování pohybu vlaků nebo automobilů, ale také o desítkách drobných situací, které si můžete najít na dotykových obrazovkách informačního systému a následně je hledat v reálu kolejiště. Samozřejmě nechybí ani situace z Pražské integrované dopravy. „Situace doplňujeme neustále, jen v červnu přibyly tři nové,“ dozvídáme se od Rudolfa Pospíšila.
Léto sice především láká k návštěvám koupališť či aquaparků všeho druhu, ale stranou nemusí zůstat ani svět modelové železnice. „Stejně jako v průběhu celého roku máme otevřeno i o prázdninách každý den od 9 do 19 hodin, poslední vstupenky se prodávají v 18 hodin,“ zve k návštěvě Matěj Horn. „V létě, v době prázdnin, je samozřejmě větší zájem o návštěvu u nás, ale pokud si chcete návštěvu užít, tak je lepší přijít ve slunečných dnech, kde většina Pražanů směřuje k vodě nebo do přírody. Ovšem u nás v podzemí se před sluncem schováte a také trochu ochladíte,“ doplňuje Rudolf Pospíšil.
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena