Informační zpravodaj PID Číslo 17/2020

16. 10. 2020

Vyšlo 16. 10. 2020

 

Obsah

Zrušení provozu školních linek a spojů, rekreačních a nočních vlaků PID.. 1

Praha dočasně ukončí provoz vybraných autobusových linek ve 22:00. 2

Zpoždění a polohy autobusů PID na mapách. 2

Integrace PID v závěru roku 2020. 4

Nový buspruh na Strakonické získal stavební povolení 5

 

 

Zrušení provozu školních linek a spojů, rekreačních a nočních vlaků PID

 

V návaznosti na pokračující pokles počtu cestujících z důvodu aktuálně vyhlášeních mimořádných opatření vládou ČR, uzavření škol a doporučení hygieniků na omezení pohybu obyvatelstva kromě nezbytných aktivit, rozhodla Praha ve spolupráci se Středočeským krajem o dalších opatřeních ve veřejné dopravě, týkajících se školních autobusů, nočních vlaků a také některých víkendových rekreačních vlaků, jejichž primárním cílem nejsou nezbytně nutné cesty do a ze zaměstnání či k lékaři nebo na nákup. Od úterý 13. října 2020 platí povinnost ochrany nosu a úst nejen v dopravních prostředcích, ale také v prostoru zastávek povrchové dopravy, na nástupištích a v přístřešcích.

Vzhledem k zavedení distanční výuky také na základních školách jsou od středy 14. října 2020 dočasně zrušeny všechny školních linky v Praze (linky číslo 251 až 275).

Dále od pondělí 19. října 2020 nepojedou školní spoje na příměstských autobusových linkách PID, které jsou v jízdním řádu vyznačeny příslušnými poznámkami – jedná se zpravidla o spoje, které neměly být v provozu také 29. a 30. 10. 2020. Toto opatření platí po dobu zavřených základních škol.

S ohledem na aktuální nařízení Vlády ČR a protiepidemiologická doporučení hygieniků dojde po dohodě se Středočeským krajem také k předčasnému ukončení provozu sezonních rekreačních vlaků PID od soboty 17. 10. 2020. Jedná se konkrétně o tyto linky dopravců České dráhy a KŽC Doprava:

  • Cyklohráček (Praha – Slaný/Zlonice)
  • Cyklo Brdy (Praha – Blatná)
  • Český ráj (Praha – Jičín – Turnov)
  • vlaky do Středního Posázaví (Praha – Čerčany – Zruč), s čímž souvisí i ukončení provozu vlaků v režimu rekreační léto na trati Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany/Dobříš.
  • Kokořínský rychlík (Praha – Mšeno)
  • Bezdězský rychlík (Praha – Bezděz)
  • Rakovnický rychlík (Praha – Beroun – Rakovník)
  • Posázavský motoráček (Praha – Vrané – Čerčany).

Dočasně zrušen bude také víkendový noční rozjezd vlaků ve 2:30 z Prahy do Středočeského kraje již od noci z pátku 16. 10. na sobotu 17. 10. 2020 včetně vlaků v opačném směru s příjezdem do Prahy před 2:30. Konkrétně jde o linky S1–S9 a S22.

Od 19. 10. 2020 dochází také k mírným omezením na vybraných vlakových linkách R a S.

Podrobné informace o aktuálních omezeních najdete zde: https://pid.cz/vyluky/omezeni-provozu-koronavirus-podzim/ a https://pid.cz/vyluky/hygienicka-opatreni-podzim/

Praha dočasně ukončí provoz vybraných autobusových linek ve 22:00

 

Vzhledem k opětovnému vyhlášení nouzového stavu, uzavření restaurací a barů již ve 20:00, zrušení všech kulturních i sportovních akcí a z toho vyplývajícímu poklesu poptávky i vytíženosti večerních spojů po 20:00 v průměru o téměř 60 % Hlavní město Praha, organizátor Pražské integrované dopravy společnost ROPID a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od této soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončí provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00.

Vytíženost všech linek pražské MHD od září kontinuálně klesá s tím, jak se v ČR zhoršuje epidemiologická situace a postupně se zavádí nová omezení, která mají zabránit šíření covid-19. V metru na základě sčítačů v jednotlivých vestibulech metra počet cestujících od prvního týdne v září po první týden v říjnu klesl o více než 15 %. Na začátku října pak metro využívalo o 43 % cestujících méně než ve stejném období minulého roku. Obdobná situace je i u autobusů. Vytíženost autobusových spojů minulý týden spadla v průměru o téměř 10 % ve srovnání s předchozím týdnem. Nejmarkantněji je pokles poptávky i obsazenosti vidět na večerních spojích. Například na lince 121 DPP první týden v září po 22:00 přepravil v průměru necelé 2 cestující na každém spoji, první týden v říjnu to bylo jenom 1,4 cestujícího, což znamená pokles obsazenosti o více než 25 %. Zatímco na začátku září na některých spojích v některých úsecích linky 121 cestovalo 0 až maximálně 11 cestujících, na začátku října to bylo 0 až maximálně 4 cestující. O 25 % spadla vytíženost večerních spojů i na lince 121 z průměrných 8,3 cestujícího na začátku září na 6,2 na začátku října. Obdobně nebo ještě hůře jsou na tom další linky.

Proto se Praha, ROPID a DPP rozhodli od soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončit provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00, obdobně jako tomu bylo během mimořádných opatření letos na jaře. Jedná se o linky 110, 115, 117, 121, 124, 142, 143, 147, 153, 155, 158, 164, 169, 170, 175, 185, 196, 203, 204, 207, 208, 209, 224, 228, 240, 245 a 247. Jsou to buď linky doplňkového charakteru, které nejsou určeny pro základní obsluhu území, nebo linky, místo nichž lze po 22:00 využít jiné spoje. Na několika linkách dochází k dalším omezením:

102 – V úseku Šimůnkova – Kobylisy provoz ukončen ve 22:00.

108 – V úseku Poliklinika Petřiny – Dejvická provoz ukončen ve 22:00.

112 – Omezení celotýdenně cca o 50 % v období cca od 6:00 do 20:00.

150 – V úseku Kačerov – Želivského provoz ukončen ve 22:00.

152 – V úseku Českomoravská – Kobylisy provoz ukončen ve 22:00.

165, 202 – Od 22:00 změna intervalu na 60 minut.

176 – Od 22:00 změna intervalu na 40 minut.

Oproti jarním měsícům je nicméně počet linek s ukončeným provozem ve 22:00 nižší. Provoz všech ostatních autobusových linek, tramvají a metra zůstává nezměněn. Pokud dojde ke zpřísnění mimořádných opatření a přerušení výuky na všech stupních a typech škol, Praha, ROPID a DPP následně dočasně ukončí provoz autobusových školních linek.

Výše popsaná opatření jsou dočasná a platná po dobu vyhlášeného nouzového stavu resp. do doby, než budou restaurace, bary, kluby, divadla, kina a další místa pro volnočasovou zábavu opět plnohodnotně otevřena i po 20. hodině.

Zpoždění a polohy autobusů PID na mapách

Aktuální pozice všech autobusů Pražské integrované dopravy jako na dlani – to nabízí nová webová aplikace mapa.pid.cz. Na mapovém podkladu zde naleznete najednou i více než tisíc aktivních spojů městské i příměstské dopravy společně s informacemi o jejich trase, zpoždění, bezbariérovosti a dalších parametrech.

Informace o zpoždění autobusů jsou cestujícím k dispozici v aplikacích IDOS a PID Lítačka již od března 2020, kdy se s poskytováním těchto informací k soukromým dopravcům přidal i Dopravní podnik hl. m. Prahy. Nová mapová aplikace je pak dalším krokem nejen ve zpřístupňování těchto informací cestujícím, ale i v samotném otevírání dat. Je totiž vystavěna nad zcela veřejnou webovou službou, kterou můžou svobodně využít všichni vývojáři i ve svých aplikacích.

„Jsem rád, že je další dluh z minulosti napraven. Nyní můžete sledovat aktuální polohu všech autobusů v Praze a okolí na mapě online a v reálném čase. Díky tomu nabídnou aplikace na vyhledávání spojů třeba komplet informace o případných zpožděních,“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib.

„Aktuální informace o polohách autobusů si teď jednoduše zobrazíte na mapě. Vyberete si svou linku nebo lokalitu a hned vidíte, kdy vám to přijede, případně jestli je kvůli hustému provozu autobus zpožděný nebo jede načas. Stejně jednoduše bychom chtěli v příštím roce zpřístupnit také on-line data o tramvajích. Jsou to zdánlivé maličkosti, které ale reálně zlepšují kvalitu MHD a šetří cestujícím čas, který by jinak strávili zbytečným čekáním,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Informace o zpoždění i o klimatizaci

Nová webová aplikace je nejen atraktivní vizualizací, ale též praktickým pomocníkem. Ke každému autobusu stránka zobrazí informaci o lince, trase, zastávkách a jízdním řádu. Samozřejmostí je informace o aktuálním zpoždění a bezbariérové přístupnosti. U spojů soukromých dopravců (mimo Dopravní podnik hl. m. Prahy) zjistíte též, zda je autobus klimatizovaný. Bonusem zejména pro nadšence je pak odkaz na kartu vozidla na webu seznam-autobusu.cz se spoustou podrobných informací a fotografií. I ten je však prozatím dostupný pouze u soukromých dopravců.

Pro snazší orientaci je možné spoje filtrovat podle čísla linky, přičemž lze zadat i více linek najednou. Též je možné zapnout na mapě vrstvu zastávek a prohlížet si z nich odjezdy. Web je optimalizovaný jak pro zobrazení na počítači, tak v mobilním telefonu.

Data pro všechny

„Současnou ambicí není jen samotné zobrazení poloh vozů v reálném čase na mapě, nýbrž také propojování a zpřístupnění dat i dalším aplikacím a vývojářům. Již nějaký čas předáváme jízdní řády a polohové informace z více než 2500 autobusů 26 dopravců do pražské Datové platformy Golemio, kterou vyvíjí a provozuje městská společnost Operátor ICT,“ dodává vedoucí odboru technického rozvoje a projektů ROPID Zbyněk Jiráček.

Datová platforma poskytuje veřejné datové rozhraní (https://golemio.cz/cs/node/619), které mohou využít i ostatní aplikace od soukromých dodavatelů a rozšířit tak portfolio aplikací pro cestující. Nová webová mapa je tak mimo jiné ukázkou možností využití otevřených dat PID, neboť je vystavěna právě nad zmíněnou Datovou platformou a jízdními řády PID.

Přesnější určení zpoždění

Samostatnou úlohou při zpracování poloh vozů je určení zpoždění. Současné systémy pracují typicky na principu přepočtu zpoždění vždy při průjezdu zastávkou, kde se jednoduše odečítá reálný čas průjezdu od času určeného jízdním řádem. Mezi zastávkami se však zpoždění nepřepočítává, a tak pokud se vozidlo v mezizastávkovém úseku zdrží delší dobu nebo není průjezd zastávkou zachycen, začne být vypočtená hodnota zpoždění nepřesná.

V Datové platformě proto aktuálně s Operátorem ICT testujeme vylepšený algoritmus, který zpoždění určuje přímo podle polohy na trase. To je možné i díky tomu, že se v Golemiu potkávají data z plánování MHD s údaji z dispečinku a je tedy možné je takto kombinovat. Nová mapa experimentálně využívá právě tuto zpřesněnou hodnotu zpoždění. Do budoucna bychom pro predikci zpoždění rádi zapojili také historická data, která pomohou určit předpokládané zpoždění podle pohybu předchozích spojů ještě přesněji.

Vlaky a tramvaje?

V mapě v současnosti naleznete pouze autobusové spoje, pozornější uživatelé si možná všimnou též poloh přívozů. Nezapomínáme však na další dopravní prostředky, které jsou součástí PID.

Polohy vlaků již máme k dispozici díky novým smlouvám se Správou železnic a s dopravci, paradoxně je však problematičtější získat přístup k jízdním řádům, které doposud neexistují v uspokojivé strojově čitelné variantě. Na přípravě intenzivně pracujeme a rádi bychom vlaková data zapojili ještě v tomto roce.

Tramvajové spoje v tuto chvíli informace o polohách veřejně neposkytují, Dopravní podnik hl. m. Prahy však nyní aktivně řeší dovybavení tramvají GPS moduly, které by měly zasílat data i do centrálního dispečinku PID. Jakmile se tak stane, budeme schopni poměrně rychle polohy tramvají zapojit do mapy spojů i otevřených dat.

Integrace PID v závěru roku 2020

Organizace ROPID s IDSK připravují k závěru letošního roku rozšíření společného systému integrované dopravy Prahy a Středočeského kraje do dalších oblastí. Konkrétně se jedná o Kolínsko, Kutnohorsko, Berounsko, Hořovicko a Rožmitálsko. Zároveň se k termínu 15. 11. 2020 připravuje vyhodnocení již realizované integrace na Kladensku a Slánsku, což s sebou přináší větší množství změn ve vedení i jízdních řádech jednotlivých autobusových linek PID.

Odkaz na podrobné informace o změnách v jednotlivých oblastech:

Kolínsko a Kutnohorsko I:

Berounsko a Hořovicko:

Rožmitálsko:

Vyhodnocení Kladenska a Slánska:

Popis jednotlivých oblastí:

Kolínsko a Kutnohorsko

Jedná se o severní část oblasti Kolínska (Zálabí) a Královéměstecka s přesahem na jih od Kolína a dále oblast Kutnohorska a Uhlířskojanovicka. Zavedeno bude 25 nových linek PID, u 16 stávajících linek PID bude změněna trasa. Změny stávajících linek budou realizovány na Černokostelecku, Kouřimsku a Nymbursku včetně úprav spojení do Prahy.

Berounsko a Hořovicko

Integrace zahrne prakticky celý bývalý okres Beroun včetně MHD Beroun, Králův Dvůr a Hořovice. Plně zaintegrovány budou všechny linky mezi Prahou, Berounem a Hořovicemi. Vznikne 23 nových linek PID, 6 stávajících linek PID bude upraveno.

Rožmitálsko

Zavedeny budou 3 nové linky PID v oblasti mezi Příbramí, Rožmitálem pod Třemšínem a Hvožďany. Stávající linka 317 bude v Dobříši rozdělena na dvě (317 a 517). Drobné úpravy budou také na linkách 393 395 mezi Příbramí a Prahou.

Vyhodnocení Kladenska a Slánska

V rámci připravovaných změn bude řešeno požadované posílení autobusů mezi Prahou a Kladnem, proměny dozná také linkové vedení mezi Kladnem a Slaným. Větší úpravy linek budou realizovány i v dalších oblastech Slánska a Velvarska. Změněno bude linkové vedení také v rámci místní obsluhy na území města Slaný. Drobná vylepšení nastanou i ve směru Lány, Nové Strašecí a Řevničov.

Nový buspruh na Strakonické získal stavební povolení

Technická správa komunikací hl. m. Prahy získala stavební povolení pro rozšíření Strakonické ulice v oblasti Velké a Malé Chuchle. Nový buspruh v délce přes 2 kilometry je zbývajícím úsekem, který vytvoří souvislý tah od Lahovic až za Barrandovský most v celkové délce 6 km, který umožní dostat se bez zdržení autobusům od Zbraslavi, Mníšku pod Brdy, Příbrami či Štěchovic na Smíchovské nádraží. Průměrný interval autobusů v ranní špičce zde činí pouhých 51 vteřin! Přípravné práce mají začít ještě letos, hotovo by mělo být do tří let, ale spíš dřív. A nakonec dobrá zpráva i pro automobilisty: díky rozšíření Strakonické ulice nedojde k omezení dnešních pruhů pro ostatní vozidla, naopak se přesunutím autobusů jinam určitá kapacita uvolní.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena