Louka

3. 10. 2020

Názor: Ivo Petřík, Andrea Klapálková Reakce: David Michalička, místostarosta

Květinová louka místo parkovacího domu?

Překvapilo mě, že místo uvažovaného parkovacího domu u nádraží bude květinová louka. Zatímco jinde ve světě mají na takových místech parkovací domy, my budeme čichat k vůni květin a kolem budou jezdit auta, která se nedostanou do Prahy, a hledat, kde zaparkovat na ulici. Proto lidé chtějí zaparkovat a jet dále vlakem, jak je jinde ve světě zvykem. Smyslem parkovacích domů a podzemních velkoplošných garáží je přece snaha dostat auta z ulic.

V Německu města naší velikosti mají běžně podzemní parkování na centrálním náměstí. Zajeďte si kousek ze Železné Rudy do Degendorfu, jak to pak vypadá. Ve švýcarském Bernu jsem parkoval v podzemí pod fotbalovým hřištěm. Parkovací domy jsou běžné v Alpách v lyžařských střediscích.

Nechci být chronickým kritikem říčanské radnice, protože mnoho věcí se zde povedlo. Příkladem je úžasná cyklostezka. Příchod k nádraží z města je dnes velice důstojným navzdory mé kritice, že stromořadí je přesně ve středu vchodu do podzemí. Květinová louka je stejně nepovedený záměr, jako je park Václava Havla. Jezdím tam často na kole. V životě jsem v parku neviděl někoho, kdo by tam seděl, nebo se procházel. Obdobně nenarazíte na lidi v parku Koreše, nebo u Švehly. Lidé chtějí aktivity nebo hospody. Proto jsou lidé na cyklostezkách, na Jurečku nebo na Marvánku. Vytvářet klidovou zónu u nádraží formou louky je nesmysl.

Ivo Petřík

 

Louka

„Mami, co to je za nápad zakládat v centru města květnatou louku?“ pronesla moje patnáctiletá dcera při listování zářijovým číslem Říčanského kurýru. „Louky přece mají význam kolem měst. Navíc Říčany potřebují vyřešit parkování aut.“

Po chvilce přemýšlení jsem pochopila, že má vlastně pravdu. Ve svých představách jsem začala malovat patrový parkovací dům ve tvaru širšího rondelu, porostlý psím vínem nebo břečťanem, obklopený zelení. Podívala jsem se do Kurýru a zjistila, že Město uvažovalo o umístění parkovacího domu na tomto pozemku a plán pozastavilo. Myslím, že nedaleký park Václava Havla nabízí možnost odpočinku i prostor pro zábavu dětí stejně, jako novostavby na Fialce. Také umístění dalšího kontaktního místa městského úřadu mi přijde trochu jako plýtvání městskými pozemky, obzvlášť při tíživé situaci s parkováním aut. Zavedení placených zón není řešením, spíše odsouváním problému ze středu města do okrajových částí.

Chtěla bych požádat představitele města o zvážení rozumného využití městského pozemku.

Andrea Klapálková

Vážená paní Klapálková,

nejen vy se správně pozastavujete nad stávajícím využitím pozemku u křižovatky ulic Politických vězňů a Cesta Svobody.

Aktuální stav JE PROVIZORNÍ A DOČASNÝ. Právě proto, že nedávno získaný stavební pozemek je svou polohou strategický, stojí za to pečlivě zvážit jeho finální využití. Město navíc jedná i o koupi pozemků sousedních. Odstranění vlnitého plechu z oplocení a zpřístupnění plochy mělo za cíl podnítit veřejnou diskuzi o budoucí funkci území. Jsem rád, že se to podařilo.

Původní záměr města vystavět zde kapacitní parkovací dům nebyl zastupiteli schválen. V rámci veřejné diskuze zaznívaly zejména argumenty, že pro naše město není žádoucí zatahovat další auta „přespolních“ do centra a bezprostřední blízkosti bytových a rodinných domů. Pro výstavbu mluvily naopak blízkost nádraží či volnočasového centra. Nejednoznačnost názorů na využití pozemku vedla radnici k zadání koncepční studie celé oblasti přednádraží. V rámci přípravy proběhlo několik veřejných projednání s veřejností i vlastníky klíčových pozemků.

Zmíněná studie samozřejmě parkování u nádraží řeší. Z více důvodů však navrhuje kapacitní parkoviště u křižovatky ulic 17. listopadu a Politických vězňů. Počítá také se zachováním a rozšířením plochy přímo u kolejí, kde město po letech konečně získalo pozemky od Českých drah.

Nápad architektů umístit na pozemek pod nádražím kontaktní místo úřadu (přesunout sem některé agendy z Komenského nám.) je jednou z variant. Není zatím jakkoliv schválen ani potvrzen. I tento záměr však počítá s podzemními garážemi pro automobily.

Zpět ke květnaté louce – prozatímní podoba byla zvolena tak, aby byla levná, nekonfliktní a umožnila v budoucnu jakoukoliv proměnu. Realizaci na svůj náklad zajistila firma v rámci vyklizení zařízení staveniště po rekonstrukci ulice. Velmi brzy bude prostor zpřístupněn veřejnosti a bude sloužit jako relaxační zóna. Kromě květnaté louky bude na velké části sekaný parkový trávník, na asfaltové ploše vznikne neformální hrací plocha pro mládež s možností posezení.

David Michalička, místostarosta

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2020 Všechna práva vyhrazena