Ze života škol(ek)
Matematika, pravěk i digitální svět: novinky z 1. ZŠ
1. Základní škola Říčany otevírá ve školním roce 2026/2027 6. třídu s rozšířenou výukou matematiky
Písemná přijímací zkouška (zařazovací řízení) se koná ve středu 3. června 2026 v 9.00 v budově 1. ZŠ, Masarykovo náměstí 71/22. Zkoušky probíhají formou matematického testu. Žáci si přinesou psací a rýsovací potřeby.
Přihlášky s kopií vysvědčení za 1. pololetí pátého ročníku musejí být dodány nejpozději 22. 5. 2026 do 12.00 hodin do schránky na hlavní budově školy nebo elektronicky na adresu zarazovaci.rizeni@g.zs-ricany.cz.
Přihlášku lze vyzvednout v hlavní budově školy nebo stáhnout ze stránek školy www.zs-ricany.cz. Případná upřesnění a změny sledujte na těchto stránkách.
Budou přijímáni pouze žáci, kteří mají jako cizí jazyk angličtinu. Žáci naší školy podávají přihlášky prostřednictvím svých třídních učitelů. O zařazení žáka do této třídy rozhoduje ředitel školy na základě výsledků zařazovacího testu, hodnocení v 5. ročníku (vysvědčení) a kapacitních možností školy. Náhradní termín nevypisujeme. Další informace na tel. čísle 323 602 794.
Pavel Bednář
ředitel školy
Lidé a jejich předkové – Lucy a Selam se představují
V prvním zářijovém týdnu žáci z některých tříd 2. stupně využili jedinečnou příležitost zhlédnout expozici o našich předcích v Národním muzeu, kde jsou mimo jiné vystaveny fosilie dvou nejslavnějších australopitéků – ikonické Lucy a Selam.
Lucy byla vystavována mimo Etiopii pouze v USA, Selam ještě nikdy. Trvale vystaveny nejsou ani v Národním muzeu v Addis Abebě (Etiopie). Nyní jsou poprvé v Evropě. Naši žáci si nemohli nechat ujít tak jedinečnou příležitost. I když rezervace na výstavu je velkým oříškem, jisté komplikace stojí za to. Jedná se o dotek minulosti, jeden z nejvýznamnějších antropologických nálezů. Obě fosilie jsou považovány za klíčové důkazy lidské evoluce. Výstava je doplněna dalšími významnými nálezy, např. pozůstatky nejstarších moderních lidí v Evropě, nalezených v Koněpruských jeskyních. Poprvé je zde také vystaven mimořádný objev přezdívaný „amazonka z Tišic“. Viděli jsme i hyperrealistické modely našich předků, doplněné o jejich pravděpodobné příběhy. Dotkli jsme se minulosti, která nás oslovila. Bylo to úchvatné…
Jana Kolková
Rozvíjíme digitální kompetence
V minulém roce jsme se zapojili do grantového programu Nadace O2 a požádali o podporu ve výši 100 000 Kč. Grant byl zaměřen na tři oblasti:
- školení pro rodiče s názvem První telefon;
- vzdělávání pedagogů v práci s nástroji Google Workspace;
- a především na programy primární prevence pro žáky 3.–9. ročníků zaměřené na digitální osvětu, pohyb v online prostoru a ochranu financí.
- S radostí můžeme oznámit, že jsme grant získali a již v minulém školním roce jsme uskutečnili první akci – program pro rodiče, kterého se zúčastnilo přibližně 40 rodičů, ale i několik žáků. Diskuse, která během setkání vznikla, ukázala, jak aktuálním tématem je otázka prvního mobilního telefonu u dětí.
Na listopad připravujeme školení pro naše pedagogy. Cílem je efektivnější využívání digitálních nástrojů při přípravách do hodin i v samotné výuce.
Největší část projektu ale startuje už nyní v září – celkem 21 workshopů zaměřených na digitální osvětu, pohyb v online prostoru a ochranu financí pro žáky od 3. do 9. ročníku. V době, kdy se většina žáků pohybuje na internetu prakticky každodenně a většina center poskytujících preventivní programy se soustředí především na wellbeing či závislosti, je toto téma často opomíjené. My naopak považujeme za klíčové, aby se žáci dokázali v online světě bezpečně pohybovat a dokázali čelit všem jeho nástrahám, ať už finančním, psychickým, či sociálním. Jedná se o kompetenci, kterou chceme u žáků rozvíjet již od útlého věku, jelikož internet pro žáky představuje neomezené množství příležitostí, ale i nástrah a přístup k němu je čím dál jednodušší.
Na přípravě a realizaci workshopů spolupracujeme s brněnskou společností Onfine, která má s touto problematikou dlouholeté zkušenosti. Lektoři přizpůsobují obsah jednotlivým věkovým skupinám, aby byl program přínosný a zábavný jak pro mladší žáky, tak pro starší ročníky, kde zároveň vhodně navazuje na další vzdělávací aktivity zaměřené na seberozvoj.
Věříme, že celý projekt přispěje nejen k posílení digitálních kompetencí a finanční gramotnosti našich žáků, ale také k lepší orientaci v tématech, která budou v jejich životě nepostradatelná, a děkujeme Nadaci O2 za podporu a spolupráci.
Adam Kobr