Měření rychlosti zajišťuje bezpečnost na silnicích

1. 3. 2024

Děkujeme, že jezdíte podle předpisů

Úsekové měření rychlosti je nejúčinnějším nástrojem pro zajištění bezpečnosti na komunikacích a využívá jej stále více měst a obcí. Kamery prokazatelně zpomalují a zklidňují dopravu a tím se zvyšuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu – řidičů, cyklistů i chodců. Navíc dochází ke snížení hlukové a emisní zátěže. V neposlední řadě kamerový systém pomáhá při objasňování kriminality.

Úseková měření v Říčanech byla zavedena v místech, kde dochází k častému překračování povolené rychlosti, v důsledku čehož vzniká vyšší riziko nehod a ohrožení chodců. Jedná se o úseky s přechody pro chodce, ale také nepřehledné křižovatky, napojení vedlejších ulic atp. Podněty pro zavedení měření vycházejí z monitoringu rizikových úseků a také ze žádostí (i petic) rezidentů, kteří v daných lokalitách žijí a každý den jsou svědky bezohledného chování řidičů. V Říčanech funguje měření na devíti místech, která byla schválena Policií ČR. Na žádost osadního výboru Pacov bylo nedávno osazeno zařízení pro měření v ulici Mírová a měřit se bude i v ulici Voděradská. Městská policie však eviduje mnohem více požadavků, a to nejen z Říčan.

Jedno z prvních úsekových měření bylo v roce 2014 zavedeno v ulici Smiřických (na „Štuksáku“), kde se odehrálo několik nehod. Měření bylo instalováno u frekventovaného přechodu pro chodce, který využívá i velké množství dětí. Nejprve město instalovalo inforadar, který zaznamenal více než 40% přestupkovost. Po zahájení ostrého měření se situace postupně zklidňovala a v současné době městská policie řeší v průměru pouze jedno překročení rychlosti denně. „Zavedení úsekového měření následuje až po vyčerpání dostupných možností, jak řidiče upozornit, aby zpomalili,“ vysvětluje vedoucí MP Václav Řezáč. „Mezi tato opatření patří například optické psychologické brzdy, zúžení vozovky, zpomalovací prahy, dělicí ostrůvky, nahrazení nezpevněné krajnice chodníky a další. Tento postup jsme zvolili i v ulici Smiřických, kde vzniklo výstražné vodorovné značení před přechodem (červený pás) a nasvícení přechodu.“

Aktuální místa měření:

  • Říčany, ulice Široká, jeden jízdní pruh směr centrum (1)
  • Říčany, ul. Rooseveltova x Nedbalova, jeden jízdní pruh směr centrum (1)
  • Říčany, ul. Smiřických, jeden jízdní pruh směr centrum (1)
  • Říčany, ul. Černokostelecká, jeden jízdní pruh směr Praha (1)
  • Říčany, ul. Olivova x Na Kozákově, jeden jízdní směr centrum (1)
  • Říčany, ul. Říčanská x Kolovratská, obousměrně (2)
  • Říčany, ul. Říčanská x Mírová, obousměrně (2)
  • Říčany, ul. Říčanská x Mozartova, obousměrně (2)
  • Říčany, ul. Voděradská

 

Tabulka ukazuje, že celkový počet přestupků v Říčanech klesá (a tím klesá i počet vozidel, které naším městem projedou vysokou rychlostí).

MĚŘENÍ RYCHLOSTI VE MĚSTĚ ŘÍČANY

 

2019

2020

2021

2022

2023

Celkový počet přestupků

43 343

44 271

34 041

30 475

20 179

 

Měření rychlosti na žádost okolních obcí

Úsekové měření může ze zákona provádět státní či obecní policie. Okolní obce, které chtějí řešit bezpečnost silničního provozu na svých komunikacích a nemají obecní policii, mohou s městem Říčany uzavřít veřejnoprávní smlouvu v souladu s § 159 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, a podle § 3a zákona č. 553/1991 Sb., zákon České národní rady o obecní policii. Požadavky na zřízení měření rychlosti a umístění zařízení vycházejí vždy od jednotlivých obcí a musejí být schváleny místními zastupitelstvy. Návrh také musí schválit příslušný dopravní inspektorát. V současné době město Říčany provádí výkon měření v devíti obcích. Zájem projevily i další obce, ale jejich návrhy neschválila Policie ČR – většinou z důvodu, že nebyly vyčerpány veškeré možnosti ke zklidnění dopravy, nebo místo nevyhovovalo z technických důvodů.

Aktuální místa měření:

  • Světice, jeden jízdní pruh směr centrum, jeden jízdní pruh směr z centra (2)
  • Strančice, L20, jeden jízdní pruh směr Mnichovice, jeden jízdní pruh směr centrum (2)
  • Tehov, ul. Všestarská × Na Hůře, obousměrně (2)
  • Všestary, L31, jeden jízdní pruh směr centrum, jeden jízdní pruh směr Světice (2)
  • Mnichovice, L8, obousměrně (2)
  • Mirošovice, ul. Hlavní × Senohrabská, obousměrně (2)
  • Struhařov, ul. Ondřejovská x U Rybníčka, obousměrně (2)
  • Louňovice východ, L4, obousměrně (2)
  • Louňovice západ, L5, obousměrně (2)
  • Kamenice Ládví, L1, obousměrně (2)
  • Kamenice Všedobrovice, L2, jeden jízdní pruh směr Štiřín (1)

 

Data úsekového měření ukazují, že rychlost začali dodržovat řidiči i v okolních obcích.

MĚŘENÍ RYCHLOSTI NA ŽÁDOST OKOLNÍCH OBCÍ

 

2019

2020

2021

2022

2023

Celkový počet přestupků

34 536

31 446

22 603

15 541

13 957

 

  • Výši pokut za překročení povolené rychlosti stanovuje dle § 125h zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, obecní úřad, tj. správní orgán, nikoliv starosta či jiný představitel samosprávy.
  • Výnosy z pokut uložených v souvislosti s úsekovým měřením rychlosti jsou příjmem města Říčany dle § 7 odst. 1 písm. d) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a § 125e odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu. Ze zákona není možné, aby se obce o výnosy jakkoliv „dělily“.
  • V roce 2023 činily výnosy z pokut za překročení rychlosti na území města Říčany 16 milionů Kč a za překročení rychlosti v okolních obcích 11 milionů Kč. Pozor – jedná se o hrubý výnos. Naše město má s agendou měření nemalé provozní výdaje, které loni překročily 16 milionů Kč a letos budou ještě vyšší z důvodu nárůstu ceny pronájmu zařízení. Je tedy vidět, že městu nejde o zisk, ale o bezpečnost.
  • Město Říčany nese veškerou organizační, administrativní a technickou zátěž se zajištěním fungování celého procesu. Město hradí nájemné za měřicí zařízení (pronajímatel vzešel z výběrového řízení), náklady na technickou podporu (zajištění technické podpory vyjde město přibližně na 700 000 Kč ročně), software, hardware a servery, licence, náklady na zaměstnance (Městská policie, Odbor správních agend a dopravy, Odbor finanční), poštovné a další.
  • Město Říčany veškeré výnosy z pokut investuje do dopravní infrastruktury (silnice, chodníky, parkoviště). Jen v minulém roce byly opraveny vozovky a chodníky za několik desítek milionů Kč.
  •  Z výnosů z pokut město podporuje složky Integrovaného záchranného systému. Hasičský záchranný sbor ČR – Stanice Říčany získal například: 500 000 Kč na čtyřkolku pro zásah v nepřístupném terénu; 800 000 Kč na speciální vozidlo pro lezeckou skupinu; 500 000 Kč na pořízení vysokotlakého kompresoru na plnění tlakových lahví do dýchacích přístrojů hasičů; 500 000 Kč na bateriové sady hydraulického vyprošťovacího zařízení. Policii ČR město věnovalo: 600 000 Kč na defibrilátory, dalekohled s nočním viděním, přístroj na zjištění omamných látek; 500 000 Kč na zateplení a omítnutí fasády budovy policejní služebny v Říčanech.
     

Jak měření rychlosti vnímají občané Říčan i představitelé okolních obcí?

„Chtěla bych městu poděkovat za investice, které vedly k bezpečnosti občanů, a hlavně dětí v naší obci a na důležité spojce do Říčan. Jednalo se o zavedení úsekového měření na komunikaci II/101 – Říčanská v úseku od křížení s ulicí Nad Bahnivkou po křižovatku U Křížku, ve stejném úseku pak vybudování chodníku a autobusových zastávek, včetně zřízení přechodu mezi zastávkami u hřbitova. Chodci tak mají zajištěnu bezpečnou cestu k nově vybudovaným autobusovým zastávkám a na hřbitov, bohužel však stále nemají zajištěn bezpečný přechod z Pacova, z Mírové ulice na tento nově budovaný chodník. Schváleno je zde, na křižovatce U Křížku, pouze místo pro přecházení, které ale řidiči vůbec nerespektují. Počet projíždějících aut je stále vyšší, napojení z obce na Říčanskou je pro auta z Pacova stále náročnější. Doufám, že zde nám pomůže krajem chystaná přeložka komunikace 101 Říčanská a propojení na obchvat Prahy. Nicméně díky úsekovému měření již řada opakovaně projíždějících řidičů dodržuje povolenou rychlost a donutí tak i ostatní řidiče, aby zde přibrzdili.

Vzhledem k nárůstu projíždějících aut i přes naši obec a nedodržování povolené rychlosti požádali jsme město o zavedení úsekového měření i na komunikaci Mírová. Toto je již instalováno a mělo by být co nejdříve po provedení kontrolního měření v provozu. Pro bezpečnost chodců na této komunikaci jsme ve spolupráci s městem připravili projekt na kompletní rekonstrukci chodníků, včetně jeho doplnění v důležitých místech a zřízení přechodu u autobusových zastávek v dolní části obce.“

Věra Krejčová, předseda Osadního výboru Pacov

 

„Úsekové měření je jediný účinný nástroj na zklidnění dopravy při průjezdu obcí. Troufnu si tvrdit, že riziko dopravních nehod způsobených rychlou jízdou je velmi vysoké, a i kdyby se mělo předejít jedné nehodě, která může mít za následky ohrožení lidského života, stojí nám to za to. Jsme ochotni se na tom jako obec podílet a nést náklady na provoz tohoto zařízení. Tím odmítáme domněnky, že bychom úsekové měření pořizovali za účelem výběru pokut za přestupky spojené s překročením rychlosti. Je všude statisticky dokázáno, že po instalaci zařízení klesne počet přestupků na méně než 5 % a z toho již poté žádné enormní zisky nejsou, ale to si snad každý dokáže jednoduše spočítat. Náklady na provoz zařízení a výkonného aparátu na úřadě, který řeší agendu kolem přestupků, rozhodně nejsou zanedbatelné. Takže určitě to jak pro obec, tak pro ORP Říčany z našeho pohledu není žádný ,super byzny‘s. Říčany nesou celkové břímě spojené s agendou a zaměstnanci, kteří mají na starosti řešení přestupků, s personálem právního oddělení v případě vymáhání pohledávek, se servisem atd. To rozhodně není málo a pro nás menší obce, které jinou možnost než takovouto spolupráci nemají, je to velká pomoc.“

Pavel Kyzlink, starosta obce Světice

 

Spolupráce s městem Říčany jako obcí s rozšířenou působností byla vlastně jedinou možností, jak úsekové měření rychlosti v Louňovicích instalovat. Naše obec nemá pravomoci a ani dostatek personálu na řešení přestupků na úseku dopravy. Jednání s městem Říčany na uzavření veřejnoprávní smlouvy na úsekové měření rychlosti nebyla jednoduchá. Nakonec jsme, na rozdíl od některých obcí, upřednostnili možné zklidnění dopravy na úkor případného finančního plnění obce vůči městu Říčany za provozování systému úsekového měření rychlosti.

Hlavním důvodem instalace systému úsekového měření rychlosti na silnici I/2 v Louňovicích byla neutěšená situace, kdy povolená rychlost v obci byla běžně překračována o 20–30 km/h. Výjimkou nebylo ani překročení o 50 km/h. Také předjíždění v úseku se zákazem předjíždění a plnou čarou bylo ,běžným přestupkem‘. A to i u kamiónů. Protože je obec Louňovice silnicí I/2 rozdělena na dvě části, je tu velký pohyb osob a vozidel přes tuto komunikaci. Při vyšší rychlosti vozidel pohybujících se po hlavní silnici je velké riziko jak při přecházení osob, tak i při vjíždění na silnici I/2 z vedlejších komunikací a přilehlých nemovitostí. O přejíždění této silnice ani nemluvě.

Úsekové měření rychlosti je v Louňovicích v ostrém provozu od 1. 6. 2018. Do konce roku 2023 projelo přes systém skoro 29 milionů vozidel a bylo spácháno přes 57 000 přestupků. Za těch necelých šest let provozu však poklesl počet přestupků více než čtyřikrát. Výhodou je i to, že ihned po instalaci kamer došlo k výraznému zklidnění dopravy a tím i k omezení hluku. Další výhodou instalovaného systému také je, že jsou monitorovány oba pruhy v jednom směru tak, aby se kamera nedala objet vedlejším pruhem. Pokud je někde vedena negativní kampaň proti úsekovému měření rychlosti, tak ale drtivá většina ohlasů na instalaci úsekového měření v Louňovicích je od obyvatel pozitivní.

Josef Řehák, starosta obce Louňovice

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena