Modré dveře, terapeutické centrum

27. 2. 2022

Rozhovor s vedoucí sociálních služeb Lenkou Pekařovou

 

Terapeutické centrum Modré dveře poskytuje řadu služeb. O kterou sociální službu mají lidé největší zájem?

V říčanském centru poskytujeme tři sociální služby. Největší zájem je o krizovou pomoc (KP), která je anonymní, bezplatná a přijít může ten, kdo prožívá těžkou situaci, se kterou si neví rady. Zájem je i o sociálně aktivizační službu (SAS), ve které nabízíme terapie lidem s duševním onemocněním nebo mentálním postižením. Méně se ví o službě sociální rehabilitace (SR), ve které nabízíme podporu lidem se zapojením do běžného života.

S jakými problémy se nejčastěji vaši klienti potýkají?

To je velmi rozmanité. V SAS často řeší vztahy, emoční stabilitu, seberealizaci, sebevědomí, schopnost dobře se o sebe postarat a životní spokojenost. V SR je častým tématem hledání práce, zvládání každodenního života apod. V KP klienti nejčastěji řeší životní změny, ztráty, vývojové krize, vztahy a emoční nepohodu.

V jakých oblastech se vám daří klientům nejvíce pomoci?

Daří se nám umisťovat klienty na trh práce, což výrazně podpořil evropský projekt zaměřený na podporu lidí s hendikepem.

Jaký proces čeká na klienta, který k vám přijde úplně poprvé?

U krizové pomoci se klient objedná telefonicky předem nebo může přijít bez objednání a náš odborník se pak hodinu věnuje jeho potřebám. U SAS nebo SR je vstup do služby delší. Vše začíná osobní schůzkou, zanalyzováním situace klienta, seznámením s klíčovým pracovníkem, vytvořením individuálního plánu a následným podepsáním smlouvy.

Kam sociální služby v říčanském centru letos směřují?

Rádi bychom dokončili metodické proměny služeb a vše stabilizovali.

Co se během posledních let v rámci sociálních služeb změnilo a co byste si přála změnit vy osobně?

Služby prošly za poslední dva roky velkou změnou. Pracujeme více v terénu a více se zaměřujeme na individuální práci s klienty. Kvůli covidu jsme zahájili i nácviky online. Já osobně bych si přála, aby naše služby zůstaly pružné a pohotově reagovaly na potřeby klientů.

Co vám nejvíce pomáhá zlepšovat se ve vaší praxi?

Nejpřínosnější je získávat zkušenosti z jiných služeb, buď navázáním spolupráce, nebo stáží. Úzce spolupracujeme s psychiatrickou nemocnicí Bohnice, s Fokusem Dolní Povltaví, KC Říčany a MAS Říčansko. Dalším zdrojem jsou vzdělávací kurzy, vzájemná spolupráce v týmu a nové zkušenosti s klienty.

Co je na vaší práci nejtěžší a co nejhezčí?

Změny s klientem se dějí někdy velmi pomalu navzdory velkému výdeji energie, což je náročné. Hezký je tedy každý posun klienta, což nám vždycky dodá sílu a utvrdí v tom, že děláme smysluplnou práci.

Johana Homolová

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena