MŠ Landie

1. 9. 2017

Mateřská škola Landie v novém školním roce

Léto v Landii se neuvěřitelnou rychlostí přehouplo ke svému konci, snad je to tím, že na děti o prázdninách čekal velmi bohatý program. V červenci děti procházely s hrdiny známé i neznámé pohádky, poznávaly taje života motýlů s velmi hladovou housenkou a také si vyzkoušely různé druhy sportů, za které získaly vlastní originální diplomy a medaile. V srpnu jsme si užívali různých her a zapeklitých úkolů s Lego kostkami a odlili jsme si i vlastní lego kostičky. Rozeznávali jsme také dinosaury a vyzkoušeli si i nelehkou práci paleontologů. K závěru jsme ještě poznali koloběh vody a vyzkoušeli různé vodní stavby a hry s vodou. Konec léta byl v režii dětí – děti tvořily z různých materiálů, sportovaly a hrály hry zcela podle svých přání. Díky tomu se jim povedla připravit půvabná výzdoba školky, která 4. září spolu s učitelkami uvítá nově příchozí i stávající školkáčky.

Tento školní rok je pro nás v mnohém přelomový. Již 10. rok provázíme děti na jejich cestě předškolním poznáváním. Kapacita naší školky je zcela plná, a pokud by to bylo možné, dalšími zájemci bychom naplnili školku ještě jednu. V současnosti ve školce fungujeme ve dvou subjektech –  jsou jimi třída mateřské školy a třídy dětských skupin. Třídu mateřské školy vedou zkušené učitelky s odpovídajícím pedagogickým vzděláním a pracují podle Školního vzdělávacího programu. Pro předškoláky v této třídě a jejich učitelky letos začíná první rok povinného předškolního vzdělávání. Třída mateřské školy je zapsaná v Rejstříku škol a školských zařízení. V dětských skupinách se o děti starají vyškolené pečovatelky a s dětmi pracují podle Výchovného plánu dětské skupiny. Plán dětských skupin v mnohém vychází ze Školního vzdělávacího programu mateřské školy, tudíž rodiče dětí nemusí řešit, do jakého právního subjektu bylo jejich dítko zařazeno. I v tomto školním roce díky dotaci z fondů Evropské unie máme snížené školné při zachování vysokého standardu naší péče o děti. Operační program Zaměstnanost podporuje rovné příležitosti při vstupu na trh práce a zlepšuje podmínky pro zaměstnanost u rodičů s malými dětmi.

Filozofii naší školky stavíme na 4 pilířích výchovy a vzdělávání pro 21. století, stanovených Unescem ve zprávě „Učení je skryté bohatství“, které jsou inspirací pro vzdělávací systémy napříč světem. Jedná se o 4 druhy učení – 4 pilíře, na nichž je založeno vzdělávání v průběhu celého lidského života a které jsou vzájemně propojené a společně tvoří celek – učit se poznávat, učit se jednat, učit se být spolu a učit se být. Naší snahou je vést děti, aby nebyly lhostejné ke svému životu, zdraví, druhým i okolí a přírodě. Aby uměly jednat v určitých situacích, uměly tyto situace zvládat i vnitřně, uměly se poučovat z vlastních chyb, nesvalovat vinu na druhé apod. Důležitou a nedílnou součástí naší školky je také dostatek všestranného pohybu, jsme zapojeni v projektu „Svět nekončí za vrátky - cvičíme se zvířátky“, děti mohou absolvovat tenisovou průpravu, plaveckou průpravu a lyžařský výcvik. Zdravý životní styl je u nás podpořen stravováním z vlastní kuchyně. Principy a zásady zdravé výživy jsou tak zcela přirozeně naší nezbytnou součástí. Vždy minimálně 75 % surovin, ze kterých je strava připravována, je v bio kvalitě. Cílem naší mateřské školy je připravit děti na budoucí život, který je čeká. Ukázat jim možný správný směr a být jim dobrými průvodci na jejich cestě.

Pro naše předškoláky máme připravený ucelený program předškolní výchovy včetně intenzivní přípravy na školu. Kromě obvyklých postupů a metod volíme i metody inovativní. Např. v oblasti předmatematické výchovy využíváme principů metody profesora Hejného. U dětí, které si prošly v mateřské škole Hejného metodou je i ve školní praxi zjevné, že mají bohatší početní představy a zkušenosti s čísly, rády experimentují a nebojí se řešit obtížné problémové úlohy. V oblasti předčtenářských dovedností pracujeme s metodami aktivního učení, které rozvíjejí kritické myšlení a čtenářskou gramotnost. Máme ověřeno, že děti, i když samy ještě nečtou, již mohou rozvíjet své čtenářské strategie – předvídání, usuzování, vizualizaci … – díky kterým poté v první třídě snáze rozumí čtenému textu a mohou se více soustředit jen na techniku čtení.

Těšíme se na vše nové, co nás v tomto školním roce čeká, co pozitivního nám přinese, a přejeme si, aby nám bylo v Landii i nadále dobře.

Kolektiv MŠ Landie

 

 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena