Na kole Ladovým krajem

27. 5. 2016

Mikroregion LADŮV KRAJ

Ladův kraj a jeho okolí svou malebnou kopcovitou krajinou plnou, lesů, luk, pastvin a rybníků, patří mezi jednu z nejvyhledávanějších víkendových cyklodestinací v bezprostředním okolí Prahy. Jeho obliba je dána nejen unikátním podhorským krajinným rázem zakončeným údolím řeky Sázavy, ale také jeho mimořádně snadnou dostupností

Horší je to bohužel s dostupností pro ty, kteří by chtěli jezdit na kole přímo do či z Prahy. Stávající značené cyklotrasy, při neustálém růstu automobilové dopravy, absolutně nevyhovují a v některých místech jsou dokonce nebezpečné. Situace se částečně zlepšila díky novým stezkám propojujícím jižní okraj Prahy s Průhonicemi a Jesenicí, odkud již vedou příjemné cesty do Velkopopovicka, Kamenicka a dále do Posázaví. Podstatně horší situace je ale ve směru na Říčany a dále v ose železniční tratě Praha - Benešov. Zde neexistuje bezpečná alternativa frekventovaným silnicím. Několik obcí Ladova kraje se dohodlo na společném projektu výstavby „páteřní“ cyklostezky, která by bezpečně propojila Říčany s řekou Sázavou přes Světice, Všestary a Mnichovice. Vzniklo by tak nejen atraktivní spojení pro rekreační cyklistiku, ale také bezpečné propojení obcí na trase. K záměru se navíc připojila i městská část Praha – Kolovraty, čímž by bylo vytvořeno propojení i dále na Uhřiněves a tamní cyklotrasy směřující k Praze. Obce ze svých rozpočtů financují rozsáhlou projektovou přípravu a snad se jim brzy podaří získat prostředky na samotnou realizaci! Čestlice a Nupaky již realizují bezpečné propojení s Průhonicemi a jakmile se najde varianta jak pokračovat také na Benice či Kolovraty, vznikne propojení jižních a jihovýchodních částí Prahy, Ladova kraje a Posázaví.

Kromě značených cyklotras je Ladův kraj protkán bezpočtem polních a lesních hospodářských cest, cest vedoucích do chatových osad, historických cest apod. Jde o cesty, které mnohdy znají jen místní a vzhledem k novým obyvatelům, kteří se k nám stále stěhují, už ani první část této věty tak úplně neplatí. Svazek obcí Ladův kraj proto připravil úplné zmapování všech, řekněme třeba „cyklopřátelských“ cest v regionu a jeho bezprostředním okolí. Jednak se tím získala jasná představa, kde je třeba něco budovat a kde stačí pracovat s tím, co již existuje a dát vlastně jen vědět, že to existuje.

Stávající značené cyklotrasy mnohdy vedou po silnicích, přitom existují alternativy, které cyklisty nejen, že odvedou ze silnice, ale ukáží jim další krásná místa a nezřídka i kratší spojení mezi dvěma místy. Cyklisté také využívají značené turistické cesty pro pěší, které však v některých případech nejsou pro kolo vůbec vhodné, nemluvě o pravidlech pohybu v lese. Dalším důvodem mapování tak bylo, dát návštěvníkům i zdejším obyvatelům souhrnnou a pokud možno úplnou informaci o cestách, na které se mohou na kolech vydat, kam je dovedou a kterým je naopak lépe se vyhnout. Vyvstala také otázka, jak tuto mimořádně hustou síť značit v terénu? Rozsah doporučených cest v kraji se totiž vymyká ustáleným pravidlům jejich značení. Nechceme navíc krajinu „zanášet“ dalšími a dalšími cedulemi, proto jsme se rozhodli pro vytvoření podrobné mapy v měřítku 1:25000, kde budou všechny značené i neznačené „cyklopřátelské“ cesty zakresleny.

Tištěná cyklomapa je součástí  vydání tištěného Kurýra a pro další zájemce bude zdarma k dispozici na infocentrech, na obecních úřadech a dalších vhodných místech. Ke stažení bude také na stránkách www.laduv-kraj.cz, kde snad v dohledné době přibude i její interaktivní verze.

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena