Nová železniční trať Praha–Benešov

1. 11. 2024

Nová železniční trať mezi Prahou a Bystřicí u Benešova se dotkne i Říčan. Kudy přesně trať povede, ještě není jasné – záměr zahrnuje několik variant trasování. Správa železnic pracuje na územně-technické studii, ke které se vyjadřují všechny dotčené obce.

 

Studie má za cíl prověřit možnosti nového trasování IV. koridoru z Prahy do Bystřice u Benešova, které by umožnilo dosažení rychlosti až 200 km/h. Tato studie je klíčová pro stanovení technických parametrů a dopadů na životní prostředí. Nová železniční trať vznikne na „zelené louce“. Povede od Kolovrat až k Benešovu, kde se stane součástí IV. koridoru Německo – Ústí nad Labem – Praha – České Budějovice – Rakousko. Celkové náklady projektu jsou odhadovány na 40 miliard Kč a stavba by měla začít v polovině 30. let. Původní projekt vysokorychlostní trati (VRT) Praha – Brno se Říčan nedotkne (v roce 2020 se rozhodlo, že VRT povede přes Poříčany).

Návrh trasování nové trati bude usilovat o minimalizaci kolizí v území. V případě, že bude panovat shoda na jiné trase, než která je stabilizována v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, stane se tato studie podkladem pro změnu této krajské územněplánovací dokumentace. Trať bude muset splnit veškeré hlukové limity dané zákonem, jako příklad řešení byly uvedeny zelené protihlukové valy. Fragmentaci krajiny mohou řešit ekodukty, propustky či mimoúrovňové přechody.

Stanovisko města Říčany k nové trati Praha – Benešov

Město Říčany si uvědomuje přínosy projektu nové rychlé železniční trati Praha – Benešov, jako je zrychlení spojení národního významu nebo uvolnění kapacity na stávající trati, na které díky jeho realizaci bude moci být dále zlepšována regionální doprava, a tyto vítá, avšak upozorňuje na aspekty kvality života a životního prostředí v bezprostřední blízkosti projektu.

Zachování vysoké kvality života a ochrana životního prostředí je pro město Říčany prioritou a město Říčany tak žádá, aby projekt obsahoval opatření, která v maximální možné míře ochrání tyto aspekty. Opatření je nutné zaměřit zejména na minimalizaci šíření hluku, minimalizaci vlivu liniové bariéry a na co možná nejšetrnější samotnou výstavbu tak, aby měla minimální vliv na kvalitu života ve svém okolí.

Město Říčany dále žádá:

  • Pro všechny stavbou přerušené cesty automobilové, cyklistické i pěší (včetně polních) v daných místech zřízení adekvátní bezbariérové propojení (formou mostů, lávek, podjezdů atd.), a to přinejmenším na území města Říčany a okolních katastrů.
  • Prověření zřízení stanice/zastávky (vč. P+R) na území města, která by zlepšila dopravní obslužnost území (např. s přístupem od silnice II/101, pro udržitelné módy dopravy s přístupem i z dalších stran).
  • Zorganizování veřejného projednání k nové trati v Říčanech, v rámci kterého by projekt a jeho významnost byl představen veřejnosti a byly přijaty připomínky od veřejnosti, které by se rovněž staly podkladem pro projekt (obdobně jako Správa železnic organizuje veřejná projednání k výstavbě VRT).
 

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena