Nové stojany na kola zlepší podmínky cyklodopravy v Říčanech

17. 5. 2013

Cyklisté projíždějící městem se nyní dočkali příjemné novinky, kterou ocení hlavně při parkování svých kol. Na různých místech totiž proběhla instalace více než 60 nových cyklostojanů. Město na ně získalo dotaci z výzvy MAS Říčansko. Vedení Říčan chce dále zlepšovat podmínky pro cyklisty a podporovat také ekologický způsob dopravy.

Po městě se v minulých týdnech instalovalo celkem 63 nových stojanů na kola, které odpovídají trendům i estetickým nárokům současné cyklodopravy.

Sedm stojanů se umístilo v rondelu u vlakového nádraží, dvanáct v centru města na Masarykově náměstí či dva na Komenského náměstí. Nezapomnělo se ani na místa oblíbená k volnočasovým a sportovním aktivitám. V tenisovém areálu Oáza jsou nově čtyři cyklostojany, stejný počet je i u koupaliště Jureček nebo u fotbalového hřiště a sportovní haly, na hříštích Lázeňská louka i Strašínská se nachází dva stojany a u "Sokoláku" jich je dokonce šest. Šest nových stojanů je také u budov I. ZŠ Říčany, ZŠ Bezručova a ZŠ U říčanského lesa. Dvě parkování pro kola vznikla u muzea Říčany.

Moderní stojany se od „klasických stojanů“ liší například šířkou přední vidlice a jednodušším způsobem při zamykání. "Nové obloukové stojany vypadají výrazně lépe než ty tradiční „zasouvací“, ale zejména jsou praktičtější a umožňují jednoduché a bezpečné uzamknutí kola. Neodřete si navíc přední vidlici, neohnete brzdový kotouč ani nevytvoříte osmičku z předního kola, když vám někdo do bicyklu strčí," hodnotí jejich pozitiva zastupitel David Michalička /Klidné město/.

Dotace z Programu rozvoje venkova ČR SZIF ve výši 272 520 Kč pokryla dvě třetiny celkových nákladů včetně nakoupení i instalace cyklostojanů.

Podpora ekologického cestování

Město chce pomocí nových stojanů pomoci stávajícím jezdcům na kolech i rozvíjet ekologický způsob dopravy ve městě. "Věřím, že se v Říčanech alespoň postupně přibližujeme dnešnímu trendu a standardu služeb, který lze pozorovat i například v Praze. Jde o to, že cestování na kole po městě je více a více preferováno před automobilovou dopravou, která město výrazně více zatěžuje," dodává David Michalička.

Podpořit říčanskou cyklodopravu může také jednosměrka obousměrně průjezdná pro cyklisty, která se plánuje v ulicích Smetanova, Škroupova a Kamlerova. Město však k této realizaci zatím neobdrželo souhlasné stanovisko příslušného dopravního inspektorátu.

"Právní úprava, která toto umožňuje, platí teprve od konce roku 2010 a ještě se nevžila. Dotčené orgány s ní ještě nejsou zvyklé pracovat a tlak na prosazování akceptace takového značení je zatím malý, až žádný. Zejména dopravní policie chce povolovat jízdu v protisměru pouze, je-li pro cyklisty vyznačen zvláštní jízdní pruh," říká Marián Svetlík z oddělení technické správy a správy místních komunikací města.

Zprůjezdnit jednosměrky, vyznačit piktogramové koridory na silnicích či upravit povrch na klíčových cyklotrasách ven z města se nedaří nejen kvůli postoji policie, ale také kvůli nedostatku financí.

 

Adéla Michalová

tisková zpráva města Říčany

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena