Informace z radnice
Nový parkovací systém přináší výsledky – v ulicích parkuje méně aut
Parkovací systém město zavedlo letos v létě s cílem komplexně řešit vysokou dopravní zátěž Říčan. Již nyní, za necelé tři měsíce provozu, se ukazuje, že regulační efekt je účinný a zaparkovaných aut v ulicích ubylo. Na některých místech je to znát na první pohled a zejména Říčaňáci ve městě zaparkují pohodlněji. I ostatní návštěvníci a klienti však snáze najdou parkovací místo pro vyřízení svých záležitostí.
U nádraží zaparkuje více Říčaňáků
Oproti minulosti, kdy velkou část míst od brzkých ranních hodin zabírala u nádraží auta přespolních, se situace zlepšila. Jak z dostupných dat, tak z reakcí místních obyvatel je patrné, že pravděpodobnost Říčaňáků zaparkovat u vlaku se zvýšila. Město již má také připraven projekt moderního P+R u kolejí, kde se čeká na vydání stavebního povolení. Dalším krokem bude žádost o dotaci a následně realizace.
Upravujeme podle praxe a připomínek občanů
Přestože projekt Parkování pro domácí byl úřadem připravován více než dva roky, start se neobešel bez komplikací. Na základě zkušeností občanů a záznamů z veřejných setkání v ulicích proto postupně dochází k optimalizaci celého systému. „Velice děkujeme za zpětnou vazbu z jednotlivých lokalit. Všemi podněty se odpovědně zabýváme. První úpravy již byly realizovány a další jsou v povolovacím procesu,“ vysvětluje vedoucí oddělení technické správy Michal Svoboda.
Výměna zpomalovacích polštářů
Do konce roku by měla začít výměna zpomalovacích polštářů za plastické vodorovné značení, které bude pro řidiče mnohem pohodlnější, ale zároveň splní požadavky norem. Nové opatření bylo předem projednáno s dopravním inspektorátem PČR a vyzkoušeno v areálu technických služeb. Stávající polštáře budou přemístěny na místa, kde si je místní přímo žádají (školy, přechody, nepřehledné křižovatky, rovné úseky z kopce), případné zbývající město prodá.
V ulicích parkuje denně v průměru o 355 aut méně
Součástí dokumentace projektu je i analýza obsazenosti komunikací parkujícími vozidly. Dopravní průzkumy probíhaly ve třech etapách: v červnu 2020, v červenci 2021 a v září 2021. V každé etapě došlo ke sčítání počtu zaparkovaných vozidel na jednotlivých úsecích vždy dvakrát ve dne (mezi 9-11 hod. a mezi 13-15 hod.) a jednou v noci (po 24. hodině).
Výsledky jasně ukazují, že počet parkujících aut je dnes nižší. Přes den v širším centru Říčan parkuje v průměru o 355 vozidel méně a v noci o 141 vozidel méně. Přesto jsou na některých místech stále překračovány hodnoty 100% obsazenosti – jedná se například o nádraží či Komenského náměstí. Pozitivní však je zjištění, že došlo pouze k mírnému nárůstu počtu vozidel parkujících za hranicemi zóny. Tato místa chce město též řešit s obyvateli daných lokalit.
Vybrané parkovné investujeme
Za necelé tři měsíce již systém vygeneroval příjmy města přes tři miliony Kč, tedy téměř 50 % celkových nákladů. Značnou část poplatků za parkování na ulicích a parkovištích zaplatili mimoříčanští řidiči. Zisk z parkovného bude transparentně investován zpět do dopravní infrastruktury. Město chystá například akci „Velký třesk“, v rámci které chce postupně opravit všechny říčanské ulice a chodníky. Do konce roku by měla být vybrána pilotní lokalita. Intenzivně se pracuje i na realizaci rozšíření parkoviště Olivova – nyní se ladí poslední detaily ke stavebnímu povolení a řeší se smlouva pro vyhlášení veřejné zakázky na stavbu. Ta by měla začít na jaře.
Tisíce plateb aplikací, stovky SMS, ale i prozvonění
Parkovací systém v Říčanech umožňuje všechny dostupné technologické metody platby parkovného. Ve využívání aplikace MPLA patříme mezi nejlepší – z analýz ze začátku listopadu vyplývá, že přes aplikaci MPLA řidiči platili více než 20500krát, tj. více než 250 každý den.
Po spuštění SMS plateb byly provedeny stovky úhrad parkování i tímto způsobem. SMS platba je pozitivně vnímána zejména pacienty, kteří jezdí do říčanských ordinací lékařů z okolních obcí. Pro říčanské občany je samozřejmě nejpohodlnější koupit si celoroční parkovací oprávnění. Pro stání na náměstí je kromě aplikace MPLA zajímavá a vlastně i nejrychlejší možnost zaplatit „prozvoněním“.
Zavedení komplexního systému parkování bylo třeba
Říčany jako ORP (obec s rozšířenou působností) se dlouhodobě potýkají s narůstající dopravní zátěží, navíc stále nestojí Pražský okruh. Silný provoz negativně ovlivňuje všechny obyvatele Říčan – řidiče, chodce, děti i majitele nemovitostí. Situaci bylo potřeba řešit a z analýz jasně vyplynulo, že dílčí opatření by nebyla účinná. Řešení mohl přinést jedině komplexní systém – na tom se shodla většina dnešních zastupitelů hned po volbách 2018. Placené parkování mohlo být samozřejmě spuštěno později, třeba až po dalších volbách. Takto však vedení města neuvažuje. Neřídí se populismem, ale potřebností projektů.