Skutečnost, že Říčany jsou součástí Pražské aglomerace, s sebou přináší kromě nesporné řady výhod také velkou zátěž, se kterou se město Říčany musí vypořádat.
V současné době je jednou takovou hrozící zátěží plánovaná přeložka silnice II/101. Tato komunikace nyní protíná západní část Říčan a vzhledem k tomu, že ve své trase prochází řadu obcí s rychlostními omezeními, slouží spíše pro lokální dopravu.
Vlastník této komunikace (Středočeský kraj) představil projekt nového umístění trasy silnice II/101, v úseku mezi Úvaly a Říčany. Pro obce Škvorec, Zlatá i Křenice je to záměr logicky velmi vítaný, neboť zásadně odlehčí dopravě v těchto obcích. Bohužel pro Říčany a zejména Pacov plánovaná úprava končí těsně před zástavbou v této obci, ačkoliv při předchozím projednávání záměru Město Říčany požadovalo do úpravy zahrnout i křižovatku U Křížku, která se nachází na území Pacova.
Hlavní hrozba pro Říčany spočívá ve skutečnosti, že plánovaná přeložka navazuje na další překládané úseky podél územní hranice hlavního města Prahy a propojuje dálnice a silnice ze západních, severních i východních směrů. Nelze tedy považovat za čirou spekulaci možnost, že se předmětná přeložka stane součástí nového „ rozumného pražského okruhu“ (jak bývá jeho prosazovateli nazýván), zvlášť, když je v územním plánu kraje nová trasa II/101 zanesena jako možná čtyřproudá komunikace a vedená jako veřejně prospěšná stavba s označením D66 Koridor aglomeračního okruhu- viz odkaz: http://up.webmap.cz/stredocesky/zasady-uzemniho-rozvoje/.
S ohledem na předpokládané zásadní navýšení dopravní zátěže této komunikace by realizace stavby přinesla podstatné navýšení všech imisí (hluk, prach, zplodiny, světelný smog). Nemluvě o tom, že by se nenávratně „amputoval“ část obce Pacov provedením protihlukové stěny, která by byla pro snížení hluku nezbytná.
Naším zájmem je tedy vyjádřit zásadní nesouhlas s tímto návrhem a iniciovat změnu územně plánovacích podkladů, na základě kterých byla trasa přeložky navržena. Záměrem města je prosadit změnu vedení silnice II/101 mimo zastavěné území Pacova jeho severozápadním obchvatem a v návaznosti též řešit možnost přímého napojení na silnici I/2, bez návratu do stávající trasy silnice II/101, podle Územního plánu sídelního útvaru Prahy (viz připojený zákres do situace). Město Říčany proto iniciuje jednání s pořizovatelem územního plánu kraje, tj. Krajským úřadem pro Středočeský kraj a zahájil jednání také s pořizovatelem územního plánu Prahy, protože se námi požadovaná změna trasování týká katastrálního území Nedvězí.
Nelze připustit, aby byl záměr schválen v současně navržené trase.
Zdeněk Hraba, místostarosta města
Redakční systém i-servis
(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2025 Všechna práva vyhrazena