Parkování v Říčanech – jak ho zlepšit?

1. 7. 2016

Každou chvíli potřebujeme něco ve městě vyřídit, dojet tam a zaparkovat. V širším centru Říčan existuje téměř 1300 parkovacích míst, většina z nich zdarma. Je to dost?

Mnohdy se zdá, že ne. Asi každý zažil situaci, že nemohl najít místo pro zaparkování. Dopravní inženýr vám však odpoví, že dostatku stání v centrech měst, kde je vyšší hustota osídlení a zejména služeb, nelze bez regulace prakticky dosáhnout. Jakmile zvýšíte nabídku, místa se zaplní.

Město Říčany si nechalo zpracovat analýzu parkování v centrální části města. Proběhla početná sčítání parkujících vozidel v denních i nočních hodinách, zápisy registračních značek a určení, jaký druh parkování v jednotlivých lokalitách převažuje. První zjištění odborníků jsou jednoznačná – v Říčanech panuje dopravní chaos a je vhodné parkování regulovat. Aktuálně tedy dopravní projektant navrhuje opatření, která by popsaný stav zlepšila.

Naším cílem je zejména:

- dostatek „obrátkových“ míst pro krátkodobé parkování v centru

- lepší ochrana stání pro rezidenty

- bezpečnost a plynulost provozu

Jenže každá výhoda něco stojí a všichni se budeme muset občas trochu omezit, anebo i něco málo zaplatit. Výsledkem bude ale větší komfort pro obyvatele i podnikatele, protože jim nikdo nebude před obchodem stát celý den.

Je třeba v první řadě omezit celodenní parkování (jednoho vozidla) na vytížených místech a tato vozidla zaměstnanců či rezidentů v maximální možné míře přesunout na pozemky zaměstnavatelů a majitelů. Veřejné komunikace v centru nemají sloužit jako parkoviště na celý den. Na páteřních tazích by neměla zaparkovaná vozidla bránit plynulosti provozu, jak se dnes často děje třeba na Politických vězňů, Rýdlově či 17. listopadu, kde každou chvíli někdo nutně potřebuje zaparkovat přímo u trafiky či bankomatu a ostatní jej musí nebezpečně objíždět. Nejúčinnější by bylo eliminovat zbytečné cesty autem do centra – ale to už bych odbočil k tématu budování bezpečných chodníků, pěších zón, cyklopruhů či posílení MHD. (Všechny tyto aktivity podporujeme, jen to jde dost pomalu.)

Samozřejmě budeme postupně budovat nová parkoviště, i když jak bylo řečeno – dostatek míst vytvořit nelze. Do konce roku 2016 město otevře nové veřejné parkoviště v Olivově ulici (cca 50 m od Masarykova náměstí), počítá se i s rozšířením stávajícího parkoviště v Olivově „za Anežkou“ a též dojde k úpravě parkoviště u fotbalového hřiště pod náměstím. (Nový zimní stadion bude mít svou vlastní plochu.) Prioritou je i kapacitní P+R u nádraží, které by mohlo vzniknout do 2-3 let. Chceme brzy nabídnout i větší odstavná parkoviště dál od centra právě pro dlouhodobější stání. Tyto investice by mohly být financovány třeba z příjmů z parkovného.

V roce 2011 již byl na stole materiál k zavedení parkovacích zón v centru, na svou dobu, myslím, vcelku dobře zpracovaný. Tehdejší vedení (koalice KM a ODS) však nakonec nenašlo shodu tento nepopulární krok zavést. Pevně věřím, že po revizi materiálu a uplatnění nejnovějších trendů se nám to napodruhé podaří. Zkušenosti z jiných měst, kde do parkování zavedli řád, jsou totiž velmi pozitivní. Lidé se nejprve bojí změny, ale nakonec jsou spokojeni. Pojďme se přiblížit západu a udělat naše město bezpečnější a hezčí.

Když mluvím o nových trendech, chceme občanům kromě přehledného a funkčního systému regulace parkování nabídnout též komfortní služby, jako jsou platba parkovného kartou, přes SMS či mobilní aplikaci, prodloužení doby stání na dálku, informace o počtu volných míst atp.

 

Na závěr bych rád uvedl, že město nemá možnost rozhodovat o režimu na státních a krajských silnicích. Zejména se jedná o Černokosteleckou ulici, která se stává obchodní třídou, ale parkování jde často proti bezpečnosti a plynulosti dopravy. Tento problém se budeme snažit řešit ve spolupráci se správcem. Šancí je právě připravovaný projekt celkové rekonstrukce Černokostelecké včetně výměny podloží, který chystá ŘSD na roky 2018-2019. Pokusíme se do projektu zahrnout i moderní bezpečnostní a městotvorné prvky, jako zelené pruhy, ostrůvky, parkovací zálivy atp.

David Michalička

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena