Potřebujeme v Říčanech parkovací zóny?

3. 2. 2022

 

V loňském roce se vedení města rozhodlo plošně rozšířit místa, kde se bude hradit parkování. Nyní již téměř půl roku platíme za parkování skoro na půlce města. Jaký to tedy přineslo užitek občanům? Ubyla auta v ulicích? Zaparkujeme lépe? A co nás ta „legrace“ stála?

Takové a další otázky si musí klást každý z nás. Osobně zastávám názor, že problém s parkováním v Říčanech nebyl tak velký, aby se řešil zónami, navíc v takovém provedení (devět zón na půlce města).  Problém se tím stejně nevyřeší, jen se částečně přenese dál za hranice stávajících zón. Pokud jsem potřeboval někde zaparkovat, bylo to vždy v dochozí vzdálenosti max. pár minut.

Nová úprava v praxi znamená, že když si jedu vyzvednout dítě na kroužek nebo vyzvedávám léky, či jedu třeba na návštěvu k rodičům na druhé straně města, musím si za to připlatit. Stejné to je, když si chci dojít na kafe nebo pro noviny. Připlatím si také. Jistě by bylo zajímavé zjistit, jak v důsledku zpoplatnění ubyli zákazníci na náměstí a v jeho okolí, kde zóny vznikly.

Zaparkuji lépe? Z mého pohledu se situace příliš nezměnila. Někde auta možná ubyla, ale vše je závislé na době kdy a kam jedu. Obecně lze říci, že zaparkuji podobně jako dříve, jen si za to někde připlatím, když nechci riskovat pokutu. A to i v případě, že zastavím jen na pár minut.

A co mě/nás ta sranda stála? Na celkovou bilanci je zapotřebí si asi počkat, ale náklady jsou v jednotkách miliónů korun a další statisíce bude stát referendum, které proběhne samostatně mimo řádné volby. Navíc přináší práci a starost úředníkům, a proto jsme referendum v samostatném termínu nepreferovali.

Problém je i v tom, že celý projekt byl ušit horkou nebo spíše nekvalitní jehlou a v konečném důsledku v rozporu s legislativou. Mnohá opatření zřejmě budou muset být zrušena, protože nesplňují požadované šířkové parametry obousměrného provozu či požadavky dostatečných rozhledů atp. Každopádně bude zajímavé si počkat na závěry přezkumného řízení, které probíhá.

Filosofie zneprůjezdnění města Říčaňákům škodí. Měli bychom se mimo integrace dopravy soustředit na urychlenou výstavbu obchvatů a parkovišť, nikoliv uměle dopravu v pohybu či klidu škrtit.

Proto i když nejsem příznivcem referend, půjdu podpořit zrušení opatření a budu hlasovat PRO.

Miloslav Šmolík, krajský a říčanský zastupitel

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena