Ze života škol(ek)
Pozvánka do tříd
27. 11. 2025
Letos byl listopad poprvé měsícem návštěv rodičů předškoláků. Díky tomu, že se v tomto školním roce poprvé zápisy konají na přelomu ledna a února, se také rodiče budoucích školáků přišli podívat do výuky prvního trojročí.
Místo jednorázového dne otevřených dveří vznikl prostor, kdy se rodiče mohli připojit k běžné výuce ve dvou různých termínech, vidět různé skupiny dětí i různá témata a získat tak plastičtější obraz o tom, jak škola funguje. Rodiče měli možnost tiše sedět stranou, pozorovat, jak učitel děti vede, kdy vstupuje do jejich práce, kdy naopak nechává prostor, a jak spolu žáci komunikují.
Mnoho rodičů po návštěvě překvapilo především to, jak moc jsou děti vtažené do práce. Nešlo o žádné nacvičené scénky, ale o běžné dopoledne: Někdo právě počítal příklady, jiný četl, další dítě si chystalo pomůcky k českému jazyku, někdo dopisoval práci z předchozího dne, někdo zkoušel pracovat na pomůckách z prezentovaného příběhu o slovních druzích. K vidění bylo, jak se děti ptají, jak si vysvětlují učivo navzájem a jak se s jistotou pohybují ve svém pracovním prostředí. Zaznamenali jsme věty jako: „Takhle vypadá výuka, když se děti nebojí zeptat,“ nebo „Nečekali jsme, že i prvňáček může takhle samostatně plánovat, co bude dělat.“
Věříme, že možnost nahlédnout do výuky, vystřídat třídy, podívat se na celý den výuky rodičům pomáhá lépe porozumět, jak děti ve škole tráví čas, proč nemusí být hodiny plné frontálního výkladu a jak se jejich děti učí převzít zodpovědnost za vlastní učení.
Přijďte se na vlastní oči podívat, jak vypadá výuka v ZŠ Sofie. Žádné „ukázkové divadlo“, ale opravdová dopoledne, kde se děti učí v atmosféře klidu a soustředění, kde si vybírají činnost podle úrovně a k tomu také v anglickém jazyce.
Co uvidíte?
- Soustředění a pohoda – žáci u nás pracují v delších vyučovacích blocích, bez zbytečného přerušování zvoněním a neustálou změnou aktivit. Díky tomu se dokážou opravdu ponořit do práce a dokončit úkol v klidu, bez spěchu.
- Sebevědomí a samostatnost – žáci plánují, co budou dělat, učí se svoje plány dotahovat a nést odpovědnost za dokončenou práci.
- Individuální tempo – každý žák postupuje tak, aby byl v optimálním nastavení (ne moc málo, ne moc lehké, ne moc těžké). Děti, které potřebují více času, ho dostanou, a ty, které mohou postupovat rychleji, mají prostor jít dál a do hloubky.
- Smysluplné pomůcky – materiály vedou děti k porozumění (ne jen k memorování). Na pomůckách si dítě „ohmatá“ matematiku, češtinu či prvouku, ověří výsledky a získá tak jistotu skrze vlastní zkušenost.
- Věkově smíšené skupiny – mladší se učí od starších, starší jsou vzorem. V jedné třídě tak můžete vidět prvňáka, který se učí číst, vedle druháka, který mu pomáhá, a třeťáka, který už samostatně pracuje na náročnějším úkolu. Děti se přirozeně učí spolupráci, trpělivosti i respektu.
- Role učitele – citlivé vedení, pozorování a cílená asistence. Učitel nevykládá celou hodinu před tabulí, ale většinu času sleduje práci dětí, pomáhá, když je potřeba, klade otázky a nabízí další kroky, aby se žák posouval správným směrem.
- Reálné dovednosti do života – organizace vlastního učení, péče o prostředí, komunikace a spolupráce. Děti se učí nejen číst, psát a počítat, ale také domluvit se v týmu, požádat o pomoc, přijmout zpětnou vazbu, postarat se o třídu i pomůcky a být ohleduplné k ostatním.
Věříme, že nejlepší představu o výuce si uděláte tehdy, když ji uvidíte naživo – v běžném dni, s běžnými dětmi, v jejich skutečném tempu.
Těšíme se na všechny, kdo se přijdou přesvědčit, jak může vypadat škola, kde děti zažívají klid, smysluplnou práci a radost z učení. V prosinci se na Vás těšíme, a to 2. 12. dopoledne ve třídách nebo 3. 12. od 17.30 na semináři pro rodiče. Můžete ale přijít i jindy, stačí zavolat na 773 220 281.
Patrik Matlák
Ředitel MŠ a ZŠ Sofie





