Pravidelná úprava rozpočtu aneb „zákulisní“ pohled podle zastupitelky Páral Trnkové

25. 3. 2015

Dovolte mi, abych reagoval na článek „Pohled do zákulisí schvalování rozpočtu“ kolegyně Páral Trnkové, který byl uveden v minulém Kurýru.

S příchutí politického populismu táhnoucího se celým článkem se snaží vytvořit dojem jakéhosi informačně nedostatečného až netransparentního rozhodování o investičních projektech města. Ono je mnohem efektnější napsat takovýto článek a neurčitě mluvit o nějakém způsobu rozhodování, než si věc bez lesku médií probrat s příslušnými úředníky vedení města nebo finančního výboru. Lepší informace a znalosti o fungování úřadu města a jejich procesů by zastupitelce navíc umožnily lépe se orientovat v problematice a možná přehodnotit některá svá tvrzení. A teď již k věci.

O co šlo při úpravě rozpočtu 2015

Rozpočet města je každý rok schvalován v prosinci, kdy nejsou známy všechny parametry příjmů a výdajů na další fiskální období. Standardně se tudíž doschvalovává „zbytek“ příjmů a výdajů v únoru následujícího roku na základě již schválených principů a projektů celého rozpočtu na daný rok.

V letošním roce je investiční rozpočet opravdu plný, jak jsem již uvedl v detailním článku v Kurýru 2/15. Do rozpočtu se dostaly investice, které již byly schválené zastupitelstvem a smluvně zajištěné, nebyl zde prostor pro žádné další projekty. Přebytek byl primárně zařazen do investiční rezervy, protože je potřeba počítat také s riziky a nejistotami, které všechny takové projekty provází. V případě, že tato rezerva nebude v průběhu roku využita, budou prostředky přiděleny dalším projektům, které jsou ve výhledu a budou odsouhlaseny zastupitelstvem. Zbytek provozních i investičních výdajů se řídil běžnými potřebami úřadu na základě požadavků úředníků. Dá se říci, že toto schválení bylo víceméně technického charakteru. Pojďme se krátce podívat, jak schvalování investičních projektů reálně funguje.

Finanční řízení rozpočtu se řídí právními předpisy pod plnou kontrolou zastupitelstva a finančního výboru

Dlouhodobý plán městských investic vychází prvotně ze zajištění funkcí podle zákona (školství, sociální zajištění, infrastruktura atd.) a dále z dalších projektů sloužících ke zvyšování kvality života občanů. Politická uskupení deklarují ve volebním programu své priority, které by měly reflektovat potřeby občanů, a ti svým hlasem potvrzují budoucí rozvoj města. Tímto dávají vedení města také mandát, aby tyto projekty vybíralo a vedlo k realizaci.

Co se týče vlastního plánování investic, město vytváří dlouhodobý výhled investičních projektů, které zařazuje do jednotlivych fiskálních let podle důležitosti a na základě volných finančních prostředků podle výhledu hospodaření v budoucích letech. Dále se přihlíží k možnosti financovat projekty z dotačních programů, a tím šetřit vlastní prostředky mesta. Při finalizaci rozpočtu na další rok se zhodnotí finanční možnosti města a navrhnou se investiční projekty kryté z rozpočtu. Tento rozpočet je pak předložen ke schválení zastupitelstvu.

Životní cyklus jednotlivych investičních projektů trvá od 12 do 24 měsíců, u větších a finančně náročných projektů dochází k fázování, které může časový horizont dále prodloužit. Každý projekt projde ve fázi plánování schválením zastupitelstva jako investiční záměr, který přidělí finanční prostředky na přípravu prováděcí dokumentace, ohodnocení způsobilosti projektu a detailní finanční kalkulace. Na základě této přípravy se znovu projekt předkládá zastupitelstvu k finálnímu schválení. Vše je pod detailní kontrolou zastupitelstva. Každý ze zastupitelů má ze zákona přístup k těmto informacím a dále se může kdykoliv obrátit na finanční výbor, který je zde právě pro zastupitele, kteří pochopitelně nemohou být všichni finančními experty.

Finanční výbor je ze zákona poradním orgánem zastupitelstva a jeho členy volí vždy nové zastupitelstvo na jednom z prvních zasedání. Skládá se z odborníků, kteří se kromě hlídání rozpočtu a dlouhodobě finanční stability města také vyjadřují k smysluplnosti a vyváženému používání finančních prostředků na investiční projekty. Současný finanční výbor se skládá ze zástupců navržených čtyřmi politickými uskupeními, a tím je zajištěno, že všechna témata jsou probírána velmi transparentně a otevřeně.

Co říci závěrem

Z popsaných procesů je zřejmé, že návrhy zastupitelky Páral Trnkové jako pracovní skupiny nebo debaty s občany nad přebytkem rozpočtu jsou určitě vedeny dobrým úmyslem, ale pouze prostým součtem časů potřebných k realizaci jakéhokoliv projektu se dostaneme za horizont letošního rozpočtu. Iniciativě se ale meze nekladou, už nyní může paní zastupitelka uspořádat setkání s občany a připravovat projekty, které mohou jistě přinést zajímavé výsledky. Tyto projekty budou následně zařazeny do diskuze nad rozpočtem příštího roku, tj. zhruba v říjnu 2015. Zároveň bych chtěl zmínit, že v rámci projektu s kanceláří Karla Janečka uvažujeme o tom, že se budeme ptát velmi intenzivně říčanské veřejnosti na to, které investice považují lidé za víc důležité a potřebné. Chceme k tomu využít hlasování prostřednictvím mobilních telefonů a počítačů.

Jako předseda finančního výboru nabízím kolegyni Páral Trnkové jakoukoliv pomoc, kterou může potřebovat k tomu, aby mohla své představy přetavit do projektů, které by prošly potřebnými procesy a došly k realizaci. Je potřeba každé ruky, která chce přiložit ruku k dílu.

Martin Gebauer

Předseda finančního výboru a zastupitel

Redakční systém i-servis

(c) Mediální a komunikační servis Říčany, o.p.s. 2024 Všechna práva vyhrazena